کارشناس سیاسی قرقیز؛

ترویج ایران‌هراسی در آسیای مرکزی با حمایت ترکیه

کارشناس مسائل سیاسی قرقیزستان گفت: آمریکا با بکارگیری ابزارهای مختلف و فشار همه‌جانبه به دنبال تغییر سیاست ایران و تبدیل آن به یک کشور وابسته به خود برای سلطه بر جهان است
کد خبر: ۱۰۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳ - 02October 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «مقانمدی کرزاویچ» کارشناس مسائل سیاسی قرقیز در خصوص تأثیر سیاست آمریکا بر روابط ایران و قرقیزستان اظهار داشت: توسعه همکاری‌های تهران_ بیشکک تا حدی تحت نفوذ و تأثیر سیاست‌های آمریکا که در قاره آسیا اجرا می‌شود، قرار می‌گیرد ضمن آنکه اهداف آمریکا هم در قرقیزستان و هم در ایران کنترل بر این کشورها است.
 
وی افزود: علاوه بر این سیاست واشنگتن در منطقه جلوگیری از همکاری چین و روسیه با کشورهای همسایه و ایجاد تفرقه در بین آنها است به کارگیری این سیاست تنها یک هدف را از سوی آمریکا دنبال می‌کند و آن سلطه بر جهان است.
 
کرزاویچ با اشاره به سیاست کنونی واشنگتن نسبت به تهران گفت: آمریکا برای حضور در ایران دارای اهدافی است از جمله به دست آوردن منابع انرژی و تجاری که بخشی از این طرح به منظور کنترل بر منابع انرژی منطقه و همچنین جلوگیری از دست یافتن کشورهای دیگر نظیر چین و روسیه به منابع نفتی و گازی ایران است که این مهم درگیری پنهان آمریکا علیه ایران را در خاورمیانه رقم زده است.
 
این کارشناس با اشاره به اینکه ایران در روابط بین‌المللی و استفاده از منابع انرژی منطقه به طور مستقل عمل می‌کند، خاطرنشان کرد: در این خصوص نیز آمریکا با بکارگیری ابزارهای مختلف و فشار همه‌جانبه به دنبال تغییر سیاست ایران و تبدیل آن به یک کشور وابسته به خود برای رسیدن به سلطه بر جهان است.
 
وی با اشاره به توان مالی آمریکا گفت: آن بخش از هدف آمریکا برای به دست آوردن منابع انرژی نسبت به ایران به منظور تضعیف کشورهای قوی جهان که به صنعت نفت خود تکیه دارند، برنامه‌ریزی شد تا با راه‌اندازی بازی‌ بهای نفتی ضمن تأثیر بر اقتصاد قدرت‌های نفتی جامعه کسب‌وکار و پروژه‌های سوداگرانه آمریکا برای تجارت نفت جذابیت خود را از دست ندهند.
 
این کارشناس اظهار داشت: در این راستا اتهام‌زنی به ایران توسط آمریکا در ساخت بمب هسته‌ای و همچنین متهم کردن به دخالت در امور داخلی کشورها تنها به عنوان اقدامات اولیه و تلاش برای تخریب ارتباطات تهران با کشورهای همسایه و آسیای مرکزی به نظر می‌آیند.
 
کرزاویچ با اشاره به دلایل جذابیت بیشکک برای واشنگتن تصریح کرد: قرقیزستان در برنامه‌های ژئواستراتژیک آمریکا برای به دست آوردن سلطه بر جهان دارای اهمیت بسیاری است، به عنوان مثال روابط نظامی- سیاسی آمریکا و قرقیزستان در زمان حضور این کشور در پایگاه نظامی «ماناس» با اهداف مبارزه با تروریسم بیانگر این اهمیت است.
 
وی ورود آمریکا به قرقیزستان را به بهانه مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر اعلام کرد و افزود: واشنگتن به همین بهانه به افغانستان وارد شد و ایجاد طرح کمربند مبارزه با مواد مخدر را مطرح کرد اما حضور نیروهای نظامی آمریکا به منظور کاهش ظرفیت ارتش چین و روسیه و زیر نظر گرفتن عملیات نیروهای مسلح همه کشورهای آسیای مرکزی بود.
 
این کارشناس سیاسی قرقیز گفت: علاوه بر این قرقیزستان به عنوان مرکزی برای منافع ژئوپلیتیک و ارزش‌های ایدئولوژیک آمریکا در آسیای مرکزی انتخاب شد تا با استفاده از آن کشورهای منطقه را دچار درگیری‌های خاموش کنند و به مرور مقامات این کشورها را غربگرا کرده تا نفوذ روسیه در این کشورها کاسته شود.
 
وی افزود: روابط بین بیشکک و واشنگتن تاکنون هیچ امتیازی را به جز فروش محصولات طبیعی قرقیزستان در آمریکا نصیب این کشور نکرده علاوه بر این که سیاست آمریکا در سلطه بر جهان اکنون جوابگویی منافع ملی آن نیست بنابراین ادامه همکاری قرقیزستان و آمریکا می‌تواند بر پروژه‌های همگرایی چین و کشورهای شوروی سابق نیز تأثیر منفی داشته باشد تا در آینده به مقابله با همسایگان از جمله ایران منجر شود ضمن آنکه با تشدید تنش‌های سیاسی در قرقیزستان به راحتی به یک منطقه ایزوله یا کشوری شایسته جنگ تبدیل می‌شود.
 
این کارشناس اظهار داشت: تلاش ایران برای احیای روابط با مردم آسیای مرکزی توسط برخی از کشورهای غربی به عنوان اقدامی جهت نفوذ بر منطقه معرفی می‌شود که این تبلیغات برای تخریب وجهه ایران استفاده می‌شود.
 
وی افزود: ایران هراسی که در حال حاضر در کشورهای آسیای مرکزی آغاز شده با برنامه‌ریزی آمریکا و پشتیبانی ترکیه در این منطقه در حال اجرا است.
 
این کارشناس ادامه داد: علت اصلی اتخاذ سیاست‌های ضدایرانی در آسیای مرکزی، جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی است که گروه‌های تندرو و نمایندگان فرقه‌های مخرب قرقیزستان این تلاش را برای گسترش تشیع عنوان می‌کنند، این گروه‌ها در برخی موارد تهران را پشتیبان تروریست‌ها و افراط‌گرایان معرفی می‌کنند در حالی که ایران تنها کشوری است که به صورت واقعی با تروریسم در حال جنگ است.
 
وی گفت: بی شک ایران یک کشور ایده‌ال در حوزه سیاسی و اقتصادی است و قرقیزستان به عنوان کشوری که به دنبال دوستانی برای پیشبرد منافع خود و راه‌های ورود به بازارهای جهانی است، باید به همکاری با ایران قوت ببخشد.
 
کارشناس سیاسی قرقیز تصریح کرد: کشور ما، باید سیاست متوازنی برای توسعه همکاری سیاسی را با ایران برقرار کند نه کشورهایی که علاقمند به گسترش نفوذ خود در آسیای مرکزی هستند و همزمان وابستگی اقتصادی خود به برخی کشورهای منطقه را حذف نماید.
 
وی افزود: دسترسی به بازارهای ایران باعث می‌شود تا قرقیزستان نیز صادرات خود را به این کشور افزایش دهد.
 
به گفته وی طی ۲۵ سال گذشته تجار ایرانی جایگاه‌ خوبی را در بازارهای قرقیزستان به خود اختصاص دادند اما در حال حاضر بازارهای قرقیزستان مملو از محصولات بی‌کیفیت برخی کشورها است.
 
وی افزود: با توجه به فعالیت دولت ایران در موارد فوق، قرقیزستان با اینکه عضو تمام عیار سازمان همکاری شانگهای و سازمان همکاری کشورهای اسلامی است برای تقویت روابط باید از ابتکارات ایران پشتیبانی کند.
 
این کارشناس در پایان اظهار داشت: علاوه بر این با خروج پایگاه نظامی آمریکایی در قرقیزستان و لغو تحریم‌ها در ایران قائدتا مانعی برای گسترش مشارکت و همکاری ۲ کشور نباید وجود داشته باشد پس باید با وجود نوسانات سیاسی و اقتصادی در خصوص تقویت و گسترش همکاری‌های همه‌جانبه تلاش شود.
 
منبع:کاسپین
نظر شما
پربیننده ها