در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار نکا مطرح شد؛

تدوین کتاب فاخر نقش نکا در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران از تدوین کتاب فاخر نقش نکا در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس خبر داد و گفت: دائره المعارف شهدای این شهرستان تدوین می شود.
کد خبر: ۸۹۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷ - 30June 2016

تدوین کتاب فاخر نقش نکا در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس

به گزارش دفاع پرس از مازندران، با حضور سردار عبدالله ملکی مدیرکل حفظ آثار مازندران، سرهنگ علیرضا یداله پور جانشین اداره کل حفظ آثار، سید حسین ولی پور زرومی مدیر تحقیقات و اسناد اداره کل حفظ آثار، جعفر احمدی فرماندار نکا، سرهنگ سید ابراهیم شریفی فرمانده سپاه ناحیه نکا و جمعی از مسئولین فرهنگی نکا جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس این شهرستان تشکیل شد.

سردار عبدالله ملکی مدیر کل حفظ آثار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ده هزار و چهارصد شهید استان مازندران، شهدای شهرستان نکا و مدافعان حرم، امنیت موجود در کشور را مدیون  فرهنگ دفاع مقدس دانست و افزود: دفاع مقدس ما فقط دفاع از کشور نبود و در واقع دفاع از فرهنگ عاشورای حسینی، عترت، قرآن، اسلام و نظام ولایی بود که این فرهنگ باید حفظ شود.

وی ضمن تشریح مأموریت های این اداره کل از سوی ستاد کل نیروهای مسلح، اظهار کرد: یکی از مظلومیت های این اداره، نبود دفتر یا نماینده در سطح شهرستان هاست که مازندران برای ایجاد دفتر حفظ آثار در شهرستان ها تلاش کرد و دفتر حفظ آثار در 22 شهرستان ایجاد کرد.

سردار ملکی با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در ستاد کل نیروهای مسلح، اظهار کرد: همچنین این شورا در مازندران به ریاست استانداری و دبیری اداره کل حفظ آثار تشکیل شد.

وی در ادامه با بیان اینکه، با هماهنگی این شورا در سطح استان پیگیر دو کار بزرگ ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس و تدوین تاریخ جنگ استان هستیم، یادآور شد: مرکز هنگی دفاع مقدس استان مازندران در زمینی به وسعت 60 هکتار در حاشیه رودخانه تجن ساری در حال ساخت است.

وی با اشاره به پیشرفت 70 درصدی فاز 1 و 2  این مرکز، خاطرنشان ساخت: از مجموع سه میلیارد بودجه ملی در سال گذشته 450 میلیون  به این بخش اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: همچنین در این بخش از 6 میلیارد اعتبار استانی، بیش از 50 درصد به ساخت این مرکز اختصاص داده شد.

مدیرکل حفظ آثار مازندران با اشاره به اینکه در بخش محتوایی مرکز فرهنگی دفاع مقدس بخش های مختلفی پیش بینی شده، افزود: یکی از بخش های مرکز فرهنگی دفاع مقدس احداث کتابخانه است که خوراکش را ستاد تدوین استان باید تأمین کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه ستاد تدوین تاریخ جنگ استان به ریاست سردار کمیل و دبیری اداره کل حفظ آثار راه اندازی شد، افزود: قرار است در یک دوره دو الی پنج ساله 100 تا 150 کتاب فاخر دفاع مقدسی تولید شود.

مدیرکل حفظ آثار مازندران از تدوین و چاپ 27 کتاب  در حوزه دفاع مقدس خبر داد و گفت: تاکنون 14 کتاب به چاپ رسید و مابقی یا در حال چاپ هستند و یا قرار است به چاپ برسند.

وی از تشکیل شورای هماهنگی حفظ آثار در شهرستان بهشهر ، بابلسر و نکا خبر داد و گفت: قرار است این شورا به ریاست فرماندار، جانشینی فرمانده سپاه و دبیری دفتر حفظ آثار فعالیت خود را آغاز  و جلسات را به صورت فصلی پیگیری کند.

وی در ادامه تدوین 12 کتاب با موضوع دفاع مقدس در شهرستان نکا  را پیش بینی کرد و گفت: قرار است این کار فرهنگی مهم در یک دوره یک الی دو ساله در این شهرستان انجام شود.

سردار ملکی از تدوین کتاب زندگی نامه آیت الله محمدی لائینی، حجت الاسلام حسن جمشیدی، شهید محمد رحیم بردبار، محمد صادق باقرزاده(تدوین شد)، شهید محمد حسن طوسی(به چاپ رسید) و زندگی نامه سرداران شهید در قالب دائره المعارف برای شهدای سپاه، ارتش، انتظامی و... یاد کرد و گفت: همچنین این شورا، تدوین کتاب زندگی نامه فرماندهان دفاع مقدس، کتاب آزاده سید احمد رسولی(در دست اقدام)، کتاب آزادگان شهرستان نکا، کتاب خاطرات شفاهی جانبازان خاص، کتاب فاخر نقش نکا در پیروی انقلاب و دفاع مقدس را در دستور کار خود دارد که با تأمین بودجه از سوی شورای حفظ آثار شهرستان این رویداد مهم به منصه ظهور خواهد پیوست.

در این جلسه جعفر احمدی فرماندار نکا ضمن خیر مقدم گویی به مجموعه اداره کل حفظ آثار، یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم را گرامی داشت و نکا را شهرستان حماسه و ولایت دانست و افزود: شهرستان نکا دارای افتخارات بزرگی در دوران دفاع مقدس است که بایستی برای حفظ وانتقال آن به نسلهای جوان تلاش کرد.

وی با اشاره به تقدیم پنج شهید مدافع حرم از این شهرستان، افزود: نام نکا را به عنوان شهرستان نمونه کشوری باید ثبت کرد.

احمدی از تدوین کتاب نقش خادمان شهدای گمنام نکا خبر داد و گفت: این کتاب در راستای حفظ ارزش های دفاع مقدس و ترویج این فرهنگ به نسل های آینده به چاپ می رسد.

احمد زلیکانی مسئول هئیت رزمندگان اسلام شهرستان نکا با اشاره به ساخت یادمان شهدای گمنام شهرستان نکا، از برآورد 500 میلیونی ساخت یادمان شهدای گمنام خبر داد و بیان کرد: بخش اعظم اعتبار ساخت این بنا توسط خیرین تأمین شد.

زلیکانی با بیان اینکه ایجاد گنجینه دفاع مقدس را در مجموعه شهدای گمنام پیش بینی کردیم، اظهار کرد: 90 درصد بخش محتوایی گنجینه دفاع مقدس تهیه شد که پس از ساخت موزه جانمایی می شود.

وی با اشاره به پراکندگی مزار شهدای مدافع حرم شهرستان نکا، افزود: جهت ساماندهی به این موضوع، پیشنهاد تهیه قطعه زمینی را در جوار یادمان شهدای نکا دادیم که در حال بررسی است.

 

نظر شما
پربیننده ها