عضو هیئت مذاکره کننده انصار الله مطرح کرد؛

توقف معنادار فروش «بمب‌های خوشه‌ای» به ریاض توسط آمریکا

یک عضو هیئت مذاکره کننده انصار الله یمن در واکنش به توقف فروش بمب‌های خوشه‌ای به ریاض از سوی آمریکا، گفت: توقف فروش بمب‌های خوشه‌ای از سوی آمریکا به رژیم سعودی، در حقیقت اعتراف به استفاده از این تسلیحات توسط این رژیم است.
کد خبر: ۸۵۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲ - 29May 2016

توقف معنادار فروش «بمب‌های خوشه‌ای» به ریاض توسط آمریکا

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، آمریکا فروش بمب خوشهای به عربستان سعودی را بعد از اینکه بیش از یکسال است سعودیها یمن را آماج حملات هوایی خود قرار میدهند، متوقف کرد؛ بمبهایی که باعث افزایش شمار قربانیان یمنی شدهاست.

استفاده بیش از حد این نوع بمبها از سوی سعودیها احتمال دارد خسارتهایی سیاسی و قانونی زیادی را متوجه این رژیم کودک کش کند.

به نظر میرسد این اقدام صرفا نباید یک تصمیم خالی خشک باشد، بلکه احتمال دارد منجر به تحت فشار قرار دادن سعودیها برای متوقف کردن حملات هوایی علیه ملت بیگناه یمن شود.

البته هیچ تفسیر و توضیحی برای نقض صریح قوانین بینالمللی غیر از غرور، خوی استکباری و گرایشهای انتقامجویانه مملوء از کینه در تمامی سطوح سعودیها که به خاطر ناامید شدن آنها از پیروزی در عملیات «عاصفة الحزم» (که هدف فقط تسلیم ملت یمن و مجبور کردن آنها برای به اهتزاز در آوردن پرچم سفید در روزهای اول از سوی یمنیها بود)، بوجود آمده است، نمیتواند باشد.

چیزی که از این موضع غیر منتظره آمریکا به ذهن خطور میکند، این است که این موضعگیری اخیر آمریکاییها امکان دارد، زمینه حقوقی را برای هر گونه تلاش یمنیها برای تحت پیگرد قرار دادن سعودیها در مقابل سازمانها و نهادهای بینالمللی فراهم کند.

سازمان «هیومن رایتس» به اسنادی دست یافته است که ثابت میکند بسیاری از شهروندان یمنی در معرض بمبهای خوشهای کشته و یا زخمی شدهاند.

«ناصر باقزقوز» عضو هیئت مذاکره کننده انصار الله یمن اعتراف کاخ سفید مبنی بر استفاده عربستان سعودی از تسلیحات ممنوعه بینالمللی از جمله بمبهای خوشهای در حقیقت اعتراف به عمل مجرمانهای است که عربستان با استفاده از این بمب ها مرتکب شده است.

وی معتقد است که آمریکا در حالی فروش بمبهای خوشهای به رژیم سعودی را ممنوع کردهاست که تا پیش از این، سعودیها با استفاده از این تسلیحات اهدایی ممنوعه مناطق مسکونی و شهروندان بی دفاع یمن را هدف قرار می داد.

عربستان از ششم فروردین ماه سال گذشته در حال حمله هوایی، زمینی و دریایی به یمن است و این حملات بر خلاف مذاکرات صلح این کشور در کویت، هنوز قطع نشده است.

گفتنی است؛ بر اثر این حملات، تاکنون هزاران یمنی از جمله زنان و کودکان کشته یا زخمی و دهها هزار نفر نیز آواره شدهاند و 80 درصد تأسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این کشور ویران شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار