در گزارش دفاع پرس بررسی شد؛

طرح رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه/ دلیل هراس آمریکا از رزمایش‌های ایران

تصمیم جدید ضد ایرانی مقامات آمریکایی گویای این مطلب است که برگزاری رزمایش‌های ایران زنگ خطر را برای نیروهای نظامی آمریکا در منطقه به صدا در آورده و ضعف آمریکا در مواجهه با نظامیان ایرانی، آشکار شده است.
کد خبر: ۸۰۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹ - 03May 2016

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس- شهاب الدین شعبانی نیا؛ اخیرا پیش‌نویس قطعنامه جدیدی به کنگره آمریکا ارائه شده که در آن ضمن ادعای تنشآفرین بودن حضور نظامی ایران در آبهای خلیج فارس، بر اعمال تحریمهای جدید علیه کشورمان تأکید شده است.

با توجه به این موضوع، رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا در بخشی از سخنان روز گذشته خود در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور، درباره تهیه این طرح گستاخانه آمریکاییها سخنان مهمی را بیان و به نکات جالبی اشاره فرمودند.

حضرت آیت‌الله خامن‌های در بخشی از سخنان خود عنوان کردند: «دشمنان حرفهای بزرگتر از دهان خودشان میزنند. اینها همهاش قابل پاسخگویی است از سوی ملت ایران. مینشینند طراحی میکنند که ایران باید در خلیج فارس رزمایش نظامی نداشته باشد. چه غلطهای عجیب و غریب؟! او (آمریکا) از آنطرف دنیا میآید اینجا رزمایش راه میاندازد. شما اینجا چه میکنید؟ خب بروید همان خلیج خوکها. بروید آنجا، هرجا میخواهید رزمایش (برگزار کنید). در خلیج فارس شما چه میکنید؟ خلیج فارس خانه ماست. خلیج فارس جای حضور ملت بزرگ ایران است. ساحل خلیج به اضافه سواحل زیادی از دریای عمان متعلق به این ملت است. باید حضور داشته باشد. باید رزمایش کند. باید اظهار قدرت کند. ملت، ملت بیداری است، ملت بزرگی است؛ مگر اجازه میدهد؟ اینجور بایستی با این قدرتهای زیادهخواه، افزونطلب و انحصارطلب مواجه شد.»

فرمانده معظم کل قوا همچنین در این دیدار، ماندگاری و قدرتمندتر شدن روزافزون جمهوری اسلامی را نشانه شکست دشمنان خواندند و خاطرنشان کردند: "قرآن به ما آموخته است که باید بهگونهای خود را آماده کنیم که دشمن، همواره ترس و واهمه داشته باشد."

این پروژه جدید آمریکایی در حالی کلید خورده، که حضور نظامیان آمریکایی در منطقه خلیج فارس، به اذعان بسیاری از صاحبنظران عامل اصلی ناامنی در این منطقه بوده است. ضمن اینکه تهیه چنین طرحی میتواند ناشی از هراس شیطان بزرگ از قدرت بازدارندگی مؤثر ایران اسلامی باشد؛ قدرتی که با توجه به توصیه قرآن، با اتکا به تجارب هشت سال دفاع مقدس و ایثارگریهای جوانان این مرز و بوم بهدست آمده است.

با توجه به طرح اخیر آمریکا برای ممانعت از انجام رزمایشهای کشورمان میتوان ادعا کرد که یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در ارتقای توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران، برگزاری رزمایشهای مختلف است. رزمایشهایی که در برخی از آنها شبیهسازی مناطقی از سرزمینهای اشغالی فلسطین و همچنین ناو هواپیمابر آمریکایی انجام شده و این اهداف توسط انواعی از تسلیحات پیشرفته و موشکها مورد اصابت قرار میگیرند.

تصمیم جدید مقامات آمریکایی گویای این مطلب است که برگزاری رزمایشهای ایران حامل هشداری جدی مبنی بر ترک منطقه از سوی نیروهای فرامنطقهای بوده و زنگ خطر را برای نیروهای نظامی آمریکا در منطقه به صدا در آورده است. در واقع این تصمیم، اذعانی بر ضعف آمریکا در مواجهه با نظامیان ایرانی است؛ لذا آمریکاییها با توسل به هر ترفندی در پی امنیتآفرینی برای نیروهای نظامی خود در منطقه هستند.

یانکیهایی که از آن سوی کره زمین به منطقه خلیج فارس وارد شدهاند، تا حدودی با توانمندیهای دفاعی ایران در عرصه دریا آشنا هستند و حتی در دوران جنگ تحمیلی نیز سیلیهای سختی از رزمندگان ایرانی خوردهاند. انواع موشکهای سطح به سطح و ساحل به دریا، مینهای قدرتمند دریایی، زیردریاییهای مجهز به اژدرهای پیشرفته، و بهویژه مدلهای مختلفی از قایقهای تندرو موشکانداز میتوانند در کمترین زمان ناوهای غولپیکر و سایر رزمناوهای آمریکا و ائتلاف را به قعر آبها بفرستند.

البته آمریکاییها نشان دادهاند که توان دفاعی ایران، تنها عامل هراس آنها نیست. در ماجرای دستگیری تفنگداران آمریکایی و توقیف شناورهای آنها که 22 دی 1394 رخ داد، نظامیان زبده آمریکایی مقهور سرعت عمل بالای رزمندگان سپاه پاسداران شدند؛ رزمندگانی که علیرغم مواجهه با ناوهای به خط شده و هواپیماهای به پرواز در آمدهی ائتلاف، هیچ تزلزلی در انجام ماموریت به خود راه ندادند و با ایمان و عزم راسخ، وظیفه قانونی خود در حراست از مرزهای آبی و آبهای سرزمینی کشورمان را انجام دادند. این عقیده و ایمان نیز بدون شک یک عامل وحشتافزا برای نظامیان آمریکایی است؛ که مقابله با ایرانیان را برای آنها بسیار مشکل میکند.

"سردار جزایری" معاون ستاد کل و سخنگوی ارشد نیروهای مسلح کشورمان درخصوص اقدام اخیر آمریکاییها به خبرنگار دفاع پرس میگوید: اینگونه ترفندها نمیتواند باعث حضور درازمدت نظامیان آمریکایی در منطقه شود. آنها سرانجام روزی وادار به ترک منطقه خواهند شد؛ برآوردها نیز نشان میدهد که آن روز دور نیست.

وی میافزاید: همه بررسیها نشان میدهد که ملتهای منطقه جزو اصلیترین طرفداران انقلاب اسلامی و حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در منطقه هستند.

انجام رزمایش امری معمول در بین کشورهای جهان است و نیروهای مسلح هر کشور بهمنظور افزایش آمادگی و توانمندیهایش و همچنین شناسایی نقاط ضعف و قوت خود، هر از گاهی رزمایشهایی را به اجرا میگذارند. بر همین اساس نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز هر ساله رزمایشهایی را برگزار میکنند؛ که این رزمایشها علاوه بر ارتقای توان نیروها حاوی پیام صلح و دوستی برای کشورهای همسایه و البته پیام اقتدار و بازدارندگی برای دشمنان ایرانزمین است.

پر واضح است که امروزه با وجود افزایش تهدید و خشونت در منطقه غرب آسیا، گسترش نظامیگری در این منطقه و بهویژه حضور نیروهای نظامی فرامنطقهای در غرب آسیا، موضوع تقویت توان دفاعی کشورمان بیش از پیش اهمیت یافته و بر این اساس، نیروهای مسلح ایران برای کسب آمادگی لازم در برابر تهدیدات روز، علاوه بر طراحی و تولید انواع تجهیزات دفاعی نیازمند برگزاری رزمایشهای متعددی نیز هستند.

نیروهای دریایی ارتش و سپاه به دفعات توانمندیهای خود را به رخ حریفان کشیدهاند. البته نیروی دریایی ارتش با توجه به توان انجام ماموریت در آبهای دوردست، میتواند عرصه فعالیت خود را تا دورترین نقاط نیز گسترش دهد. لذا مسئولان کشورمان در پاسخ به گستاخی ایالات متحده حتی میتوانند طرح برگزاری رزمایش مشترک در خلیج خوکها به همراه کشورهای آن منطقه و رزمایش مشترک با چین و روسیه در نقطهای مورد توافق هر سه کشور را ارائه و جهت عملی شدن، آن را بهطور جدی پیگیری کنند.

کشورهای ایران، چین و روسیه مواضع یکسانی در برابر تروریستهای دستپرورده آمریکا دارند، و طرح رزمایش مشترک دریایی این سه کشور میتواند این بار در صحنهای به جز سوریه، یک نمایش قدرت را مقابل آمریکای زیادهخواه به اجرا بگذارد و یانکیها را در موضع انفعال قرار دهد.

جمهوری اسلامی ایران طی سالهای اخیر رزمایشهای گوناگونی را در سطوح مختلف رزمی به انجام رسانده است؛ که در ذیل به برخی موارد آن اشاره میکنیم.

رزمایش موشکی "اقتدار ولایت"

مرحله نهایی رزمایش موشکی سپاه پاسداران با عنوان "اقتدار ولایت" با هدف حفظ آمادگی و ارزیابی دقت و قدرت سیستمهای موشکی کشورمان در روز 18 اسفند 94 آغاز شد.

از مهمترین بخشهای این رزمایش "شلیک 2 فروند موشک نقطهزن قدر F و H به سوی اهدافی در سواحل مکران" و همچنین "پرتاب موفق موشکهای شهاب و قدر" بود. (جزئیات بیشتر در اینجا و اینجا)

این رزمایش که نخستین رزمایش موشکی ایران در دوران پسابرجام بود؛ بازتابهای فراوانی در رسانههای منطقه و حتی جهان داشت و با واکنشهای مختلف مقامات برخی کشورها نیز همراه شد. (جزئیات بیشتر)

***

رزمایش دریایی "ولایت 94"

رزمایش گسترده دریایی ولایت 94 از صبح روز هفتم بهمن 94 در محدوده وسیعی از آبهای داخلی و آزاد از شمال خلیج فارس، تنگه هرمز تا مدار 10 درجه، به وسعت سه برابر مساحت ایران به اجرا در آمد.

در نخستین ساعات برگزاری این رزمایش یک فروند رزمناو آمریکایی که با بیتوجهی به هشدارهای قبلی ایران، به منطقه عمومی رزمایش ولایت 94 نزدیک شده بود، با اخطار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مجبور به ترک منطقه شد.

این رزمایش در روز بعد با انجام عملیات تاخت آبیخاکی تکاوران و تفنگداران نیروی دریایی در سواحل مکران ادامه یافت. (جزئیات بیشتر)

روز دوم مرحله نهایی رزمایش ولایت 94 با پرتاپ موفقیتآمیز اژدرهای بهینه شده نداجا از بالگردهای ضد زیرسطحی نیز همراه بود. (جزئیات بیشتر)

همچنین در جریان این رزمایش، از جدیدترین رادار تاکتیکی مقابله با سامانههای جنگال (جنگ الکترونیک) بهرهبرداری شد. (جزئیات بیشتر)

موشکهای کروز "نور" نیز در این رزمایش با موفقیت آزمایش شد. (جزئیات بیشتر)

در بخش پایانی رزمایش ولایت 94 عملیات انهدام مواضع دشمن فرضی با شلیک انواع اژدرهای پیشرفته و موشک «نصر» انجام شد. (جزئیات بیشتر)

 

رزمایش مشترک "محرّم" ارتش

مرحله اصلی رزمایش گسترده و مشترک محرم روز 27 مهر 94 با حضور نیروهای هوایی و زمینی و قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) ارتش در منطقه غرب و شمالغرب کشور آغاز شد.

رونمایی اسلحه نارنجک انداز30 میلیمتری "کاوه" ازجمله برنامههایی بود که در مرحله مقدماتی رزمایش انجام شد. این سلاح با برد 1800 متر، قابلیت انهدام نفربرهای زرهی و محل تجمعات دشمن را دارد. (جزئیات بیشتر)

مدل ارتقا یافته سلاح تکتیرانداز «باهر» نیز یک روز پیش از آغاز مرحله اصلی رزمایش محرم در منطقه عمومی رزمایش تست میدانی شد. (جزئیات بیشتر)

"تست گرم سامانههای توپخانهای اپتیکی با انهدام پهپاد دشمن فرضی"، "انهدام مواضع مهاجمان با آتش سنگین یکانهای توپخانه و بالگردهای هوانیروز" و همچنین "بمباران مناطق تجمع نفرات و تجهیزات نیروهای مهاجم توسط جنگندههای نهاجا" از برنامههای روز نخست مرحله اصلی رزمایش محرم بود.

در اولین روز رزمایش محرم، سامانه مرکز فرماندهی و کنترل رزمی «فکور» در مدار عملیاتی قرار گرفت. (جزئیات بیشتر) همچنین رادار برد بلند «فتح 14» نیز رونمایی و وارد مدار عملیاتی شد. (جزئیات بیشتر)

اما یکی از موضوعات جالب توجه در رزمایش محرم، استفاده از رباتهای «انتحاری» برای نخستین بار در رزمایش بود؛ که امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی خبر آن را اعلام کرد.

روز پایانی رزمایش نیز با شلیک موشکهای بهینهسازی شده «تاو» و انهدام هواگردهای دشمن فرضی توسط جنگنده F4 و موشک بومی «شلمچه» همراه بود. (جزئیات بیشتر)

رزمایش "اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت 5"

رزمایش نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با عنوان اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت 5، روز 14 شهریور 94 در منطقه عمومی اصفهان آغاز شد.

"تمرین عملیات برد بلند جنگندهها"، "بارش بمبهای هوشمند سنگین بر مواضع دشمن" و "اجرای عملیات اختلال الکترونیکی و گشت مسلح هوایی" از نخستین برنامههای اجرا شده در رزمایش اقتدار هوایی فداییان ولایت بود.

انهدام پهپادهای هدف با موشکهای هوا به هوا نیز در نخستین روز رزمایش نهاجا انجام شد. (جزئیات بیشتر)

انهدام زیرساختهای شبیهسازی شده با بمبهای لیزری و اپتیکی، تست موفق بمبهای هوشمند نقطهزن و رادارزن، منحرف کردن موشکهای حرارتی با اجرای عملیات فلرریزی، و انهدام پهپاد مهاجم توسط پهپاد رزمی نهاجا نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در این رزمایش بود.

 

رزمایش گسترده «پیامبر اعظم(ص) ۹»

رزمایش گسترده و مشترک «پیامبر اعظم(ص) 9» روز 6 اسفند 1394 در پهنه آبهای نیلگون خلیج فارس و تنگه استراتژیک هرمز آغاز شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این رزمایش که با مشارکت نیروهای زمینی، دریایی و هوافضا انجام شد، توانمندیهای موشکی، دریایی، تاکتیکهای رزم زمینی و همچنین جدیدترین دستاوردهای موشکی خود را به نمایش گذاشت.

پرتاب موفق موشکهای بالستیک نقطهزن فاتح110 و زلزال، استفاده از رباتهای شناسایی و رزمی، تست سلاحهای جدید نزسا، و شلیک موشکهای نقطهزن از بالگردهای ندسا از دیگر اقداماتی بود که در این رزمایش انجام شد.

در رزمایش پیامبر اعظم(ص) 9 یک سلاح جدید راهبردی نیز بکارگیری و به سازمان دفاع دریایی سپاه افزوده شد. موشکی که از عمق آبها شلیک شد. (جزئیات بیشتر)

انهدام نمونه شبیهسازی شدهی ناو هواپیمابر آمریکا در تنگه هرمز که با پرتاب انواع موشکهای سپاه صورت گرفت، از مهمترین و خبرسازترین بخشهای این رزمایش بود. اقدامی که پیام اقتدار و توانمندی ایران در رویارویی با آمریکا را به جهان مخابره کرد و خشم مقامات آمریکایی را برانگیخت. این شاید نخستین هشدار جدی ایران در خلال یک رزمایش به آمریکا بود، تا این کشور مستبد بداند در صورت اراده ایران، خلیج فارس از خون نظامیان آمریکایی رنگین خواهد شد. (جزئیات بیشتر در اینجا و اینجا)

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار