در روز پایانی رزمایش محرم صورت گرفت

انهدام هواگردهای مهاجم توسط جنگنده F4 و موشک بومی «شلمچه»/ شلیک موشکهای بهینه‌سازی شده «تاو»

در مرحله پایانی رزمایش محرم، هواگردهای مهاجم توسط موشک زمین به هوای شلمچه و جنگنده بمب‌افکن اف 4 مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شدند.
کد خبر: ۵۵۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲ - 20October 2015

انهدام هواگردهای مهاجم توسط جنگنده F4 و موشک بومی «شلمچه»/ شلیک موشکهای بهینه‌سازی شده «تاو»

به گزارش دفاع پرس به نقل از روابط عمومی ارتش، در مرحله پایانی رزمایش محرم، با شلیک موشکهای زمین به هوای «شلمچه» از سامانههای بومی «مرصاد» اهداف از پیش تعیین شده با موفقیت مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شدند که سامانههای مرصاد پس از انجام شلیک با توجه به شناسایی مکان استقرار خود در کمترین زمان ممکن عملیات جابجایی سریع را تمرین کردند.

همچنین یک فروند جنگنده بمبافکن اف 4 (فانتوم) پس از شناسایی و رهگیری پهپاد متخاصم با شلیک دقیق موشک هوا به هوا توانست این پهپاد مهاجم را سرنگون سازد.

در ادامه این رزمایش جنگندههای نیروی هوایی ارتش با کنترل و هدایت شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور ضمن انجام تمرین عملیات سوختگیری هوایی جهت ماموریتهای برد بلند خود با پشتیبانی نزدیک هوایی از نیروهای سطحی؛ مواضع از پیش تعیین شده را در منطقه هدف بمباران کردند.

انجام عملیات رهگیری هواپیماهای دشمن فرضی با استفاده از رادارهای پیشرفته و بومی قرارگاه پدافند هوایی و هواپیماهای طرح پدافندی تحت نظر شبکه یکپارچه قرارگاه پدافند هوایی؛ از دیگر بخشهای تعبیه شده در این مرحله از رزمایش است.

همچنین در این مرحله از رزمایش از پرندههای فوق سبک و پهپادهای نهاجا نیز در راستای شناسایی و انهدام اهداف شبیهسازی شده در حجم گستردهای استفاده شد.

ایجاد میدانهای مین و موانع مهندسی و اجرای تخریبات و انفجارات تاکتیکی توسط یگانهای مهندسی رزمی نزاجا، اجرای آتش پر حجم یگانهای توپخانهای سنگین و نیمهسنگین نیروی زمینی و عملیات اسلینگ و تخلیه مجروحان و تجهیزات و ادوات رزمی همراه با شلیک موشکهای بهینهسازی شده «تاو» توسط بالگردهای هجومی هوانیروز علیه اهداف از پیش تعیین شده و در پشتیبانی از یگانهای واکنش سریع نیروی زمینی ارتش بخش دیگری از عملیاتهای موفق اجرا شده در روز دوم و پایانی این رزمایش گسترده و مشترک بود.

در این رزمایش سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند تاکتیکی «فکور» نیز در مدار عملیاتی قرار گرفت. این سامانه قابلیت جمعآوری اطلاعات از کلیه منابع اطلاعاتی مرتبط با دفاع هوایی، رادارهای پسیو و اکتیو اعم از رادارهای نظامی و کشوری، عناصر دیدهبانی، شنود سیگنالی، سامانههای موشکی و مراکز کنترل و فرماندهی همجوار را برخوردار بوده و ضمن ارائه یک تصویر یکپارچه از منطقه تحت مسئولیت درخصوص هدایت و کنترل سامانههای دفاع هوایی زمین پایه و هواپایه بهصورت کاملا مستقل عمل میکند.

همچنین قابلیت تحرک و جابجایی  بالا و استقرار در مناطق صعبالعبور، دفاع در برابر جنگ الکترونیک و استفاده از شبکههای ماکروویوی اختصاصی، فیبر نوری و مخابرات کشوری و اطمینانبخشی از اصابت و انهدام اهداف از دیگر قابلیتهای سامانه هوشمند فکور است. در حقیقت این سامانه بر اساس راهبرد قرارگاه خاتمالانبیا(ص) درخصوص دفاع هوایی کشور و بهرهبرداری در زمان تهدید و بحران بهصورت تاکتیکی طراحی و ساخته شده و با ورود آن به قرارگاه پدافند هوایی، عملاً با گذر از مرحله مکانیزاسیون، هوشمندسازی شبکه فرماندهی وکنترل قرارگاه پدافند هوایی تحقق یافته است.

گفتنی است، رزمایش مشترک محرم ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از دو روز انجام عملیاتهای پیچیده و متعدد زمینی، هوایی و پدافندی با دستیابی به تمامی اهداف رزمایش، شناسایی نقاط قوت و ضعف، انتقال تجربه به کارکنان جوان، بهرهگیری از تازهترین و علمیترین فنون تاکتیکی و رزمی روز دنیا و با نظارت کارشناسان مجرب ستاد کل نیروهای مسلح با موفقیت پایان یافت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار