در کنگره علمی طب رزم مطرح شد

اتاق فکر بعثی‌ها برای ارتقاء سلاح‌های کشتار جمعی/ ایران قطب مهم درمان مصدومان شیمیایی

پزشک پیشکسوت دوران دفاع مقدس گفت: به مرور عوارض سلاح‌های کشتار جمعی عراق بر روی رزمندگان ما متنوع می‌شد؛ این نشان می‌داد یک اتاق فکر در آن سوی جبهه درگیری‌ها وجود داشت؛ که موجب می‌شد آثار استفاده از این سلاح‌ها سیر تکاملی پیدا کند.
کد خبر: ۷۲۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹ - 02March 2016

اتاق فکر بعثی‌ها برای ارتقاء سلاح‌های کشتار جمعی/ ایران قطب مهم درمان مصدومان شیمیایی

به گزارش خبرنگار اعزامی دفاع پرس به استان خوزستان، دکتر شهرزاد مسئول بیمارستان صحرایی فاطمهالزهرا در عملیات خیبر، در ششمین کنگره علمی طب رزم که در بیمارستان صحرایی علی ابن ابیطالب آبادان برگزار شد، با اشاره به این که کاربرد سلاحهای کشتار جمعی فقط برای قربانی گرفتن از رزمندگان ما نبود، گفت: طی دوران دفاع مقدس، عراق بارها از سلاحهای کشتار جمعی استفاده کرد؛ که هدف آن تنها قربانی گرفتن از رزمندگان ما نبود؛ بلکه مهم ترین هدف آن جلوگیری از انسجام فعالیت رزمندگان در جبههها بود.

وی ادامه داد: در اوایل، زمانی که عراق از سلاحهای کشتار جمعی استفاده میکرد، خیلی از مسئولان از لباس مصدومان شیمیایی هم وحشت داشتند؛ اما به مرور در سیر تکاملی که صورت گرفت روند مقابله با آثار سلاحهای کشتار جمعی گسترش یافت.

دکتر شهرزاد در ادامه با بیان اینکه در جبهه مقابل، در به کارگیری سلاحهای کشتار جمعی اتاق فکر وجود داشت، عنوان کرد: زمانی که عراق از سلاحهای کشتار جمعی استفاده میکرد، به مرور عوارض این نوع سلاحها برروی رزمندگان ما متنوع میشد؛ که این نشان میداد یک اتاق فکر در آن سوی جبهه درگیریها وجود داشت؛ که موجب میشد آثاراستفاده از این سلاحها سیر تکاملی پیدا کند.

وی افزود: بهعنوان مثال بعثیها در عملیات خیبر از سموم فسفری استفاده میکردند؛ ولی زمانی که بیمارستان فاطمهالزهرا را بمباران کردند، علائم بالینی مصدومان سلاحهای کشتار جمعی، ترکیبی از سموم مختلف بود.

شهرزاد با اشاره به اینکه در منطقه عملیاتی خیبر زمانی که هیئت اعزامی سازمان ملل در منطقه حضور داشت عراق مجددا از سلاحهای شیمیایی استفاده کرد، ولی نمایندگان سازمان ملل از تعیین این موضوع طفره میرفتند، گفت: زمانی که برای درمان ناشی از عوارض شیمیایی به بیمارستان ولینگتون لندن رفته بودم، در آنجا پزشکانی که گفته میشد تیم ناتو هستند، سوالاتی که از رزمندگان ما میپرسیدند؛ که این سوالات غیر پزشکی بود؛ البته در اینجا این نکته را متوجه شدند که آنها از نظر دانش درمانی چیزی بیشتر از پزشکان ما بلد نیستند.

وی در پایان تاکید کرد تجربیاتی که پزشکان ما طی دوران دفاع مقدس در درمان مصدومان شیمیایی بهدست آوردهاند باعث شده تا امروز ما بهعنوان یک قدرت جهانی در زمینه درمان مصدومان شیمیایی، مطرح باشیم.

نظر شما
پربیننده ها