سردار وحیدی در همایش پدافند غیرعامل مطرح کرد

بررسی نقاط ضعف جنگنده‌های F-35 و F-22 دشمن توسط پدافند غیرعامل

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی گفت: باید از طریق پدافند غیرعامل، نقاط ضعف جنگنده‌های پیشرفته و زیردیایی‌های دشمن را احصا و با بررسی آن‌ها درصد تهدید علیه کشور را کاهش دهیم.
کد خبر: ۷۰۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲ - 15February 2016

بررسی نقاط ضعف جنگنده‌های F-35 و F-22 دشمن توسط پدافند غیرعامل

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار احمد وحیدی پیش از ظهر امروز در همایش پدافند غیر عامل که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شده است، اظهار داشت: پدافند غیرعامل از پوشش یک سرباز در میدان رزم تا بررسی سلاح و سامانه، آرایه، و نظام کلی یک جنگ در سطوح مختلف فنی، تاکتیکی، راهبردی و... را  در برمیگیرد؛ بهعنوان مثال باید از طریق پدافند غیرعامل، نقاط ضعف اف 35ها و اف 22های دشمن را احصا کنیم و بتوانیم با بررسی و آسیبشناسی مشکلات آنها درصد تهدید و ضربهپذیری را کاهش دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی افزود: پدافند غیرعامل باید در زمینه مقابله با زیردریاییهای دشمن نیز همین اقدام را انجام دهد.

وی ادامه داد: دشمن همواره در حال رصد فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران بوده و مترصد این است که ما لحظهای غفلت کنیم؛ تا بر اساس اصل غافلگیری، کشور ما را مورد تهدید قرار دهد.

وزیردفاع سابق گفت: پدافند غیر عامل امروز به یک موضوع فرهنگی تبدیل شده که بر اساس آن باید با یک رویکرد سیستمی مبتنی بر یک کار عمومی دائمی، در برابر شناسایی حوزههای تهدیدات اقدام کرد.

سردار وحیدی با تاکید بر استفاده و بکارگیری رویکرد علمی در راستای مقابله با تهدیدات پدافند غیر عامل تصریح کرد: از آنجا که در مباحث پدافند غیر عامل با شرایط و مسائل چند وجهی روبرو هستیم، لذا باید در این رابطه با دانش و علممحوری به ابعاد مختلف تهدیدات بپردازیم و از نگاه تکساحتی فاصله بگیریم.

وی تأکید کرد: اگر با نگاه علمی، افکار عمومی را در حوزه توجه به الزامات پدافند غیر عامل مورد توجه قرار دهیم، قطعا در حوزه پایدارسازی این مقوله در دستگاهها و نهادهای اجتماعی، نظامی و سیاسی موفق خواهیم بود.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی اظهار داشت: از آنجا که پدافند غیرعامل در شرایط عادی بهطور ملموس با زندگی مردم ارتباط چندانی ندارد، کار در این شرایط دشواریهای خاص خود را دارد و باید با استفاده از رویکرد علمی سیستمی، ملاحظات پدافند غیر عامل را به یک فرهنگ رایج و متداول تبدیل کرد.

سردار وحیدی با اشاره به آموزههای قرآنی بر اصل دشمنشناسی تأکید و بیان کرد:  از بدو پیروزی انقلاب تاکنون کشور ما لحظهای از سیاستهای خصمانه دشمن در امان نبوده است؛ لذا سستی و غفلت ما موجب شکلگیری تبعات جبرانناپذیری خواهد شد.

وی با تأکید بر اهمیت توجه به ملاحظات پدافند غیرعامل گفت: نباید به مذاکرات صورت گرفته و یا اینکه دشمن در نقطهای دیگر از کره خاکی مشغول است، دلخوش باشیم؛ بلکه با توجه به پیشینهای که از آنان سراغ داریم، باید همواره هوشیار و در حالت آمادهباش باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی تصریح کرد: پدافند غیرعامل موضوعی علمی است؛ که در ابلاغیه 13 مادهای فرمانده معظم کل قوا نیز به آن اشاره شده است.

سردار وحیدی عنوان کرد: بحمدلله سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل فعالیتهای مهمی را در این رابطه صورت داده که در دورههای قبل کمتر دیده شده بود؛ اما تا نهادینه شدن این جریان بهعنوان یک فرهنگ عمومی و راهگشا نیاز به زمان و روشهای مختلفی داریم.

وی با اشاره به جنگهای آتی و چگونگی عملکرد پدافند غیرعامل بیان کرد: هر نوع مدل جنگی اعم از جنگهایی که امروز با آن مواجهیم از قبیل نیابتی، تروریستی و جنگهای هوشمند، مدل خاصی از پدافند غیرعامل خود را میطلبد که باید طبق آن مدل عمل کرد.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی درباره اهمیت آیندهپژوهی در پدافند غیرعامل گفت: اگر در حوزه آیندهپژوهی اثر تکنولوژی را بر تهدیدات مد نظر قرار ندهیم و تاثیر آن را احصا نکنیم، حتی در دکترینها و تاکتیکهای پدافند غیرعامل با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

سردار وحیدی با تأکید بر اهمیت نگاه سیستمی به موضوع پدافند غیرعامل افزود: نگاه سیستمی به ما کمک میکند تا منظومه صحیحی را از مجموعه پدافند غیرعامل داشته باشیم. در پدافند غیرعامل باید منابع و قابلیتها را بدانیم و شاخصههای آن را بیابیم؛ چرا که بدون تحقق این امر نمیتوان از تمامی ظرفیتها استفاده کرد، و در ترکیب دچار مشکل خواهیم شد.

وی تصریح کرد: اگرچه فعالیتهای مهمی در رابطه با پدافند غیرعامل صورت گرفته است، اما به رغم همه تلاشهای انجام شده چون هنوز این جریان نهادینه نشده است، اگر در مقطعی بهآن بی توجهی کنیم، بلافاصله در بحث پدافند غیرعامل به نقطه آغازین بازمیگردیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار