امروز برگزار شد

مراسم وداع مردم مشهد با پیکر مطهر 23 مهاجر الی الله/ بیشترین جان‌باختگان فاجعه منا مربوط به استان خراسان رضوی هستند

نخستین گروه از جانباختگان فاجعه خون‌بار منا امروز در پایتخت معنوی ایران تشییع شدند.
کد خبر: ۵۴۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳ - 04October 2015

مراسم وداع مردم مشهد با پیکر مطهر 23 مهاجر الی الله/ بیشترین جان‌باختگان فاجعه منا مربوط به استان خراسان رضوی هستند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از مشهد، امروز مشهد رنگ عزا و ماتم به خود گرفته بود. گویی مردم مشهدالرضا زودتر از سال­های قبل به استقبال محرم رفته بودند. خیابان امام رضا (ع) که منتهی به حرم مطهر می­شد با پرچم­های سیاه پوشیده شده بود. جمع زیادی از مردم که لباس سیاه به تن داشتند در میدان بسیج اجتماع کرده بودند و منتظر آمدن جمعی از دوستان و اقوام و همشهریان خود بودند. در گوشه و کنار نیز زائرین امام هشتم را می­دیدی که با گویش­های مختلف و ظاهری متفاوت به استقبال آمده بودند. چشم­ها همه گریان و دلها همه سوخته بود.

حرف از آمدن میهمانان خدا بود. میهمانانی که در سفر معنوی حج بعد از قرائت دعای عرفه به یاد ارباب بی کفنشان اباعبدالحسین (ع) در کنار جبل­الرحمه، لبیکگویان عازم سرزمین منا شدند تا با طهارتی که داشتند منیت را در آنجا قربانی کنند و با سنگ زدن به شیطان و رمی جمرات خدایی­تر شودند و با بازگشت به شهر و دیارشان خدایی­تر زندگی کنند. اما به علت عدم­مدیریت صحیح و بی­کفایتی رژیم آل سعود سرزمین منا به قتلگاه حجاج مبدل شد، و امروز پس از گذشت ده روز از آن فاجعه دهشتناک، نخستین گروه از جانباختگان این فاجعه عظمی از استان خراسان رضوی که مربوط به شهرهای مشهد، نیشابور و تایباد بودند در میان حزن و اندوه آحاد مختلف مردم و مسئولین استانی در مشهد تشییع شدند. در آغاز این مراسم قرائت مرحوم حاج محسن حاجی حسنی حافظ و قاری بین­المللی قرآن کریم که پیکر مطهرش در بین این کاروان، بود پخش شد.

شرکت­ کنندگان در این مراسم با در دست داشتن تراکت­ هایی که بر روی آنها نوشتهشده بود مایه ننگ امت/ اسلام اشرافیت، روحتان در کنار مولا شاد، حج مقبولتان مبارک باد، لعنت حق بر آل شمر و یزید/ شیوخ بی­ غیرت کاخ سفید، خشم و انزجار خود را از دولت عربستان سعودی اعلام کردند و با مشت­های گره کرده و با فریاد مرگ بر آل سعود، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل خواستار پیگیری فاجعه خونبار منا و مجازات عاملین این جنایت شدند. آنها گفتند رفتار بد مأمورین عربستان با حاجیان و زائرین بیت­الله الحرام را فراموش نخواهند کرد و از خون آنها نخواهند گذشت و تقاص خون آنها را از آل سعود خواهند گرفت.

حاضرین در این تشییع باشکوه، با زمزمه شهر ما بوی گلها ­دارد بوی گلهای زهرا دارد، چه شوری شد به پا منا شد کربلا و عزا عزاست امروز روز عزاست امروز امام هشتم ما صاحبعزاست امروز، حاجیان کربلایی را تا حرم امام مهربانی­ها تشییع کردند و بعد از طواف حضرت آیتالله علم­ الهدی امامجمعه مشهد در صحن جامع رضوی بر پیکر جانباختگان نماز خواند. در ادامه پیکر جانباختگان مشهدی جهت خاکسپاری به گلزار شهدای بهشت رضا مشهد منتقل شدند و جان­باختگانی که از شهرستانهای استان بودند برای تدفین به شهرستان خود انتقال یافتند.

لازم به ذکر است پیکر حاج محسن حاجی­حسنی کارگر قاری و موذن حرم حضرت رضا(ع) در جوار حضرتش به خاک سپرده شد.

بر اساس آخرین آمار، 92 نفر از استان خراسان رضوی در حادثه اسفناک منا جان باختند. از این تعداد 44 نفر از نیشابور، 24 نفر از مشهد، 11 نفر از سبزوار، دو نفر از تایباد، هفت نفر از فیروزه، یک نفر از کاشمر و یک نفر از خوشاب می­باشند.

همچنین دو نفر از برادران اهل تسنن از شهرستان خواف نیز از یک کشور ثالث به حج مشرف شده بودند که آنها نیز متأسفانه فوت کردند. که آمار جانباختگان خراسان رضوی در حادثه منا از دیگر نقاط کشور بیشتر است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار