سردار کارگر در جمع فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی خراسان رضوی:

دفاع مقدس مقیاس کوچکی از تاریخ صدر اسلام است/ اولین کسی که جنگ تحمیلی را «دفاع مقدس» نامید

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه تاریخ صدر اسلام در مقیاس کوچک‌تر در دفاع مقدس نشان داده شد، گفت: در دفاع مقدس همه اقشار مردم حضور داشتند و این دوران متعلق به همه مردم جهان است؛ نه فقط مردم ایران.
کد خبر: ۵۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷ - 30August 2015

دفاع مقدس مقیاس کوچکی از تاریخ صدر اسلام است/ اولین کسی که جنگ تحمیلی را «دفاع مقدس» نامید

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از مشهد، سردار سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، با فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی خراسان رضوی در محل اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس این استان دیدار و در خصوص موزه دفاع مقدس خراسان رضوی سخنانی را ایراد کرد.

سردار کارگر در ابتدا با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل، همه شهدا بهویژه شهیدان رجایی و باهنر، و تشکر از حضور فرماندهان در این جلسه، گفت: وقتی از لفظ «باغموزه دفاع مقدس» استفاده میکنیم نشانگر این است که اینجا یک «مرکز فرهنگی دفاع مقدس» است؛ که بخشی از آن را موزه دفاع مقدس تشکیل میدهد و قرار است که در این مرکز همه معارف دفاع مقدس معرفی شود.

وی افزود: موزه پویا نیست؛ بلکه ایستا است. وقتی از موزههای دنیا بازدید میکنید متوجه میشوید اشیائی از گذشته را به نمایش گذاشتهاند؛ که سالهای سال در آنجا مانده است، و به این موزه میگویند. موزه یعنی «گذشته» داریم؛ ولی وقتی میگوییم «مرکز فرهنگی» این مرکز پویا است و در آن هم گذشته و هم «آیندهنگاری» هر دو را با هم خواهیم داشت.

* برای ساخت موزه دفاع مقدس خراسان رضوی همه به صحنه بیایند

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در ادامه با اشاره به اینکه در کشور تنها چهار استان خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و کهگیلویه و بویراحمد از مرکز فرهنگی دفاع مقدس برخوردار نیستند، افزود: بقیه استانها، یا زمین را گرفتهاند و یا در حال ساخت هستند و یا در حال کار هستند.

سردار کارگر بیان کرد: امروز با پیگیریهای صورت گرفته در خراسان رضوی، بخشی از مجتمع فرهنگی تفریحی «کوهسنگی» به باغموزه دفاع مقدس این استان اختصاص داده شد؛ که این هم هدیه امام رضا(ع) است، و بر اساس آنچه در تاریخ آمده است حضرت علی بن موسیالرضا(ع) در این محل حضور یافته و دعا کردند، و حتی عرفایی در اینجا تدفین و در نهایت شهدای گمنام هم در اینجا به خاک سپرده شدند.

وی ادامه داد: همه این عوامل باعث شد تا این مکان از قداست خاصی برخوردار باشد، و امروز این مکان که قدمگاه حضرت ثامنالحجج(ع) بوده برای احداث باغموزه دفاع مقدس در نظر گرفته شده است. حال که بحث زمین به سرانجام رسیده است همه باید همت کنند و به صحنه بیایند.

سردار کارگر افزود: در این زمینه با مسئولین استان جلساتی برگزار شده و در مرکز هم آنچه در توان باشد کمک خواهد شد؛ اما صرفاً منتظر تأمین بودجه از سوی مرکز نباشید؛ بلکه باید از توان یگانهای نظامی استان در جهت پیشبرد ساخت این مجموعه استفاده کرد و از امکاناتی که آنها در اختیار دارند بهره برد. هر کس به هر مقدار که در این خصوص ورود پیدا کند، در این دنیا و آن دنیا سهم خواهد داشت.

* استفاده از ظرفیت پیشکسوتان

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس به بهرهگیری از فناوری در ساخت باغموزه دفاع مقدس اشاره و تأکید کرد: باید از پیشکسوتان و کسانی که در دفاع مقدس حضور داشتند استفاده شود تا با وجود آنها، آنچه اتفاق افتاده بیان شود.

وی گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری ما در قبال دفاع مقدس وظیفه داریم اقداماتی انجام دهیم که هم باعث حفظ دفاع مقدس شده و مانع از فراموش شدن آن شود و هم اینکه از تحریف این دوران جلوگیری کنیم.

سردار کارگر در ادامه به بیان پیشنهاداتی در خصوص ساخت موزه دفاع مقدس خراسان رضوی پرداخت و افزود: در ساخت این موزه باید محتوا و فیزیک با هم حرکت کنند و حتی محتوا باید جلوتر از ساختمان و فیزیک باشد. از جوانان و فنآوری نوین در ساخت این باغموزه استفاده کنیم تا فضای ساختهشده، برای جوانان جذابیت داشته باشد. نمایندگان ثابتی از یگانها و اقشار مختلف انتخاب شوند تا آنها با توجه به اطلاعاتی که در اختیاردارند به نقش هر یک از مجموعههای خود در این موزه بپردازند. به نقش امام(ره) و رهبری در دفاع مقدس که نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری بوده و تاکنون مغفول مانده است، بپردازیم، و همچنین سرعت و دقت را در کنار هم و توأم با یکدیگر در ساخت این مجموعه داشته باشیم.

* نقش مهم خراسان در دفاع مقدس

وی تصریح کرد: خراسان از توان و استعداد بالایی برخوردار است لذا موزه دفاع مقدس خراسان رضوی باید در ابتدا برای مردم، خانواده معظم شهدا و ایثارگران این استان ساخته شود و نقش خراسان در دفاع مقدس که نقش بسیار مهمی بوده، در این باغموزه نشان داده شود و در کنار آن بهگونهای عمل کنیم که زائرین امام رضا(ع) نیز بتوانند از این فضا بهره کافی را ببرند.

* اولین کسی که جنگ تحمیلی را دفاع مقدس نامید

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با تشریح نقش تأثیرگذار امام راحل در دفاع مقدس اظهار داشت: امام(ره) یک الگو را در دنیا بهعنوان حکومت اسلامی مطرح کردند که این الگو به یک مدل تبدیل شد؛ که امام خمینی(ره) آن را در دفاع مقدس پیاده کردند و آن را دفاع مقدس نامیدند. قبل از این نامگذاری، به هجوم عراق به ایران جنگ تحمیلی اطلاق میشد و امام راحل اولین کسی بودند که از جنگ تحمیلی با عنوان «دفاع مقدس» یاد کردند. امروز این مدل (دفاع مقدس) به دنیا صادر شده و در عراق، سوریه، یمن و آمریکای لاتین اجرا میشود؛ که نتیجه هم داده است؛ به همین دلیل است که میگویند ایران همهجا حضور دارد.

* افتخار ما در دنیا دفاع مقدس است

سردار کارگر دفاع مقدس را حاصل به صحنه آمدن همه مردم دانست و تأکید کرد: سنت الهی بر این است که هر قومی که استقامت کند پیروز خواهد شد. افتخار ما در دنیا دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه تاریخ صدر اسلام در مقیاس کوچکتر در دفاع مقدس نشان داده شد، گفت: همهچیز در دفاع مقدس وجود دارد؛ معنویت، حماسه و عقلانیت در دفاع مقدس دیده میشود. در دفاع مقدس همه اقشار مردم حضور داشتند و این دوران متعلق به همه مردم جهان است؛ نه فقط مردم ایران.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس اظهار داشت: دمشق پایتخت سوریه در حال سقوط بود؛ اما آنچه نجاتش داد «فرهنگ دفاع مقدس» بود. دفاع مقدس میدانی بود که خداوند متعال آن را فراهم کرد. دفاع مقدس محکمترین ریسمان وحدت در این کشور است.

سردار کارگر تصریح کرد: همه اقشار و جناحها در دفاع مقدس سهم داشتند و حتی از ادیان دیگر نیز در این عرصه حاضر بودند. هر دولتی که بر سر کار میآید و حتی دولت کنونی و مسئولینش با دفاع مقدس هیچ مشکلی ندارند و تمامقد از آن دوران حمایت میکنند و دفاع مقدس را مایه افتخار میدانند.

در ادامه، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی استان به بیان دیدگاههای خود در خصوص احداث باغموزه دفاع مقدس پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها