دبیر اجرایی جشنواره شعر دفاع مقدس مازندران اعلام کرد:

مهلت ارسال آثار به هشتمین جشنواره شعر اشک انار تا پایان آبان ماه خواهد بود

مدیر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار مازندران گفت: فرصت ارسال آثار تا پایان آبان ماه 1394 است که پس از داوری آثار و سیر مراحل آماده سازی و چاپ کتاب، اختتامیه در دهه فجر 1394 برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۴۹۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸ - 02July 2015

مهلت ارسال آثار به هشتمین جشنواره شعر اشک انار تا پایان آبان ماه خواهد بود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از ساری، سیّد محمّد صادقی سنگدهی  مدیر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران و دبیراجرایی جشنواره های شعر و خاطره نویسی دفاع مقدس استان مازندران، اعلام کرد: اداره کل حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس مازندران، هشتمین  جشنواره شعر مقاومت وحماسه که دراستان  به اشک انار مشهور شده را مزین به نام شهدای بسیج جامعه پزشکی و سلامت استان مازندران، با هدف ترویج وگسترش فرهنگ ایثار وشهادت و  دفاع مقدس و تقویت حرکت پویای شعرمتعهددرجامعه ادبی استان  وبه کارگیری ظرفیت های علمی وادبی استان برای ارتقای کیفیت سروده ها وآگاهی و شناخت نسبت به حقیقت دفاع مقدس و توجه به شاعران  نوجوان و جوان مازندرانی وکشف استعدادهای تازه و برنامه ریزی برای پرورش این استعدادها  برگزار می کند.

وی ادامه داد: این جشنواره با همکاری بسیج جامعه پزشکی و سلامت استان و با مشارکت سپاه کربلا مازندران، دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی، درمانی مازندران، صداوسیما، بنیادشهید و امور ایثارگران، استانداری، اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی، کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان، سازمان آموزش وپرورش و... برگزار می شود.

 وی فرصت ارسال آثار  تا پایان آبان ماه  1394 اعلام کرد که  پس از داوری آثار و سیر مراحل آماده سازی و چاپ کتاب ، اختتامیه در دهه فجر1394 برگزارخواهد شد.

 صادقی موضوعات اشعار  را  هشت سال دفاع مقدس،  ایثارگران، جانبازان ، آزادگان ، شهدای هسته ای ، جنگ نرم ، شبیخون فرهنگی و حماسه 9دی  ،  فرهنگ عاشورایی (بهره گیری شعرازمضامین ومفاهیم عاشورایی در هشت سال دفاع مقدس، ازجمله: ولایت مداری، زن و حجاب اسلامی در دفاع مقدس) ، مقاومت ملل و بیداری اسلامی  مردم مظلوم  فلسطین ، جنوب لبنان ، سوریه ،  بحرین ،  یمن  و ستمدیدگان جهان بانگاه استکبارستیزی اعلام کرد.

 وی افزود: شاعران می توانند ازهرگروه سنی اشعار برای کودکان تا7سال  ، نوجوانان تا14 سال  و  بزرگسالان  را به زبان فارسی   و   بومی محلی مازندرانی باترجمه فارسی و إعراب گذاری کامل  در بخش های سنتی (غزل،مثنوی،قصیده، دوبیتی، رباعی، چهارپاره، ترجیح بند، ترکیب بند،...)   ، نیمایی   ،  سپید به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

 صادقی شرایط جشنواره رااینگونه اعلام کرد:  شاعرمازندرانی ، متولد ویا هم اکنون حداقل یک سال دراستان سکونت داشته باشد    ،  آثار  در زمینه  موضوعات اعلام شده باشد ،  درج مشخصات شاعر درهر اثر الزامی است  ، محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد  و  شاعران می توانند به صورت همزمان درتمامی بخش ها شرکت نمایند و  آثار در برگ  A4تایپ  و در حدامکان در  محیط wordتایپ و ارسال cd  باشد.

 وی افزود: به 22 اثربرگزیده، هراثر000/300 تومان و لوح تقدیر جشنواره اهدا خواهد شد.

صادقی همچنین گفت: اشعار برگزیده در کتاب جشنواره به چاپ خواهد رسید و کتاب در روز اختتامیه به شرکت کنندگان اهداء خواهد شد.

صادقی عنوان کرد: آثار برتر جشنواره به کنگره سراسری  شعر دفاع مقدس راه خواهند یافت.

 وی اضافه کرد: علاقمندان می توانند آثارخود را به نشانی: ساری- کمربندی شرقی- روبروی بیمارستان شفا-کدپستی 54538-48179 اداره کل حفظ آثار ونشرارزش های دفاع  مقدس مازندران –مدیریت ادبیات وانتشارات فکس 33112185- تلفن: 33112186و 33112195  - 011        و یا به   نشانی پست الکترونیک: sajed.mazandaran@gmail.com  Email:ارسال نمایند.

 سیّدمحمّدصادقی سنگدهی در ادامه تصریح کرد: برگزاری جشنواره های استانی شعردفاع مقدس نقش انکارناشدنی درآشنا کردن نسل های پس ازهشت سال دوران دفاع مقدس دارد واین انگیزه را درآنهاپدید می آوردتا وارد عرصه شعروادبیات ،خصوصأ شعردفاع مقدس شده و دراین زمینه به خلق اثربپردازند و نوجوانان و جوانانی که اقدام به سرودن اشعاربا موضوعات هشت سال دفاع مقدس و نیزهشت ماه دفاع جنگ نرم بعد از فتنه سال 1388می کنند وفاداری وپایبندی خودرابه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اثبات کرده که این نشانه بسیارخوبی ازماندگاری ومانایی فرهنگ دفاع مقدس درمیان نسل پس ازجنگ است.  

مدیرادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثارو نشرارزش های دفاع مقدس مازندران ودبیراجرایی جشنواره های شعر وخاطره نویسی دفاع مقدس استان  ابراز داشت:  درهردوره جشنواره شعر شاهدتازگی نگاه وتغییر رو به جلو از نظرسبک ها و محتوا درآثارهستیم و نیزجوانان و نوجوانی که دردوره اول از اندوخته های محدود و شنیده های خود استفاده می کنند و گاه برخوردی کاملأ احساسی باموضوع دارند امّا در مراحل بعدی با دستیابی به کتاب ها و شرکت درجشنواره های متعدد و کسب تجربیات،آثارآنها دارای خصوصیات تکنیکی میشودو از نظرمفهومی غنی تر و قوی تر وجدی ترمی شود . 

وی تأکید کرد : ثبت این همه بزرگ­مردی­ها و حماسه و ایثار تنها با قلم هنر میسر است، قلمی که از تعهد دینی و اعتقادی بهره­مند بوده و هرگز از حقیقت ِ موجود در جهان امروز غافل نیست،  زبانی که می­تواند پیام انقلاب را به اعماق جامعه رسوخ دهد، زبان شعر و ادبیات است، این فرمایش  مقام معظم رهبری تأکید بر اهمیت فراگیری شعر و ادب در این سرزمین اسلامی دارد. که  برنامه­ریزی­های دقیق و عمیق در همین راستا، می­تواند در بالندگی این شاخه­ی تناور هنری بسیار دخیل و اطمینان بخش باشد و نگاه­ها را به هنر شعر و شاعری و ادبیات که توأم با عاطفه و احساس است، بیشتر از پیش متوجه سازد. اهمیت قلم دربیان رهبر معظم، بسیار گویاست و خط مشی  روشنی­است برای مسئولین فرهنگی که از هرگونه تلاشی در این محور دریغ نورزند، در طول چند سال اخیر،  با چهره ها ی مستعد و استعدادهای نوظهوری روبه­رو شده که در ثبت معنویات دفاع مقدس از هیچ تلاشی فروگذار نیستند...

وی  گفت: درشرایط کنونی که دشمن باتهاجم فرهنگی و جنگ نرم سعی دربه انحراف کشاندن جامعه و به ویژه نسل جوان ازآرمان ها و ارزش های ناب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارد وظیفه اهالی فرهنگ و هنر به ویژه شاعران است که درعرصه فرهنگی میدان مبارزه با دشمن راخالی نکنند زیرا دفاع مقدس یک جریان فراگیراست که باید برای زنده نگاه داشتن آن،  همه مردم مخصوصأ هنرمندان متعهد همت والای خود را به خرج دهند تا درمحضرحق تعالی شرمنده شهداء و امام شهداء نباشیم و انشاءالله همه ما علاوه برعالم بودن، عامل به آرمانها و ارزش های ناب اسلامی ،انقلابی ودفاع مقدس  و پیرو امام راحل و مقام معظم رهبری باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار