دفاع پرس گزارش می دهد/

دخالت نظامی مصر در لیبی سناریو تکراری که به بهانه داعش کلید خورد/ ائتلافی دیگر در راه است

سناریو تکراری دخالت نظامی در کشوری به بهانه مبارزه با داعش این بار با سربریدن 21 قبطی مصر کلید خورد تا تشکیل ائتلاف دیگری را در منطقه به ظاهر علیه داعش و در راستای تحقق اهداف و منافع قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای رقم بزند.
کد خبر: ۴۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۱ - 17February 2015

دخالت نظامی مصر در لیبی سناریو تکراری که به بهانه داعش کلید خورد/ ائتلافی دیگر در راه است

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، اندکی بعداز انتشار فیلم اعدام گروگانهای مصری با کارگردانی کودتاچیان خائنی همچون خلیفه حفتر، عبدالفتاح السیسی، و قذاف الدم (پسرعموی معمر القذافی) دولت مصر اعلام کرد که مواضع اعش را در لیبی بمباران می کند.

یکشنبه شب شاخه گروه تروریستی داعش در لیبی به نام ولایت طرابلس با انتشار ویدئویی مدعی شد که 21 مصری قبطی در گروگان خود را در سواحل لیبی سر بریده است.

پس از آن شورای امنیت ملی مصر به ریاست «عبدالفتاح السیسی» رئیسجمهور این کشور تشکیل جلسه داد و  السیسی در سخنانی تلویزیونی ضمن محکوم کردن اقدام گروه تروریستی داعش در کشتن 21 قبطی مصری، گفت: « مصر حق پاسخ به این اقدام را با روش مناسب و در زمان مناسب برای قصاص از این قاتلان و مجرمانی که از سادهترین ارزشهای انسانی دور هستند، برای خود محفوظ میدارد.»

جنگندههای مصری امروز مواضع داعش را در شهر درنه لیبی بمباران کردند و نیروهای مسلح مصر نیز با صدور بیانیهای اخبار مربوط به حمله هوایی این کشور به پایگاههای داعش در لیبی را تائید کردند. برخی از منابع گفته اند که در این حملات سه کودک، دو زن کشته و تعدادی دیگر نیز زخمی شدند. همچنین بر اساس برخی از گزارشات نیز 7 تروریست داعشی در این حملات کشته شده اند.

بعد از این پیشقدمی مصر برای دخالت نظامی در لیبی امارات نیز به صف مبارزه با تروریسم پیوست. عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات گفت که کشورش همه امکانات خود را در اختیار مصر برای ریشه کنی تروریسم قرار میدهد.

در پی دخالت های خارجی در لیبی گروه های انقلابی این اقدامات را سرکوب انقلابیون توصیف کردند. گروه های موسوم به فجر لیبی با صدور بیانیهای اعلام کردند که فیلم اعدام گروگانهای مصری با کارگردانی کودتاچیان خائنی همچون خلیفه حفتر، عبدالفتاح السیسی، و قذاف الدم (پسرعموی معمر القذافی) ساخته شده است تا بدین وسیله چهره انقلابیون تخریب شده و زمینهها برای این دخالت بینالمللی در لیبی فراهم شود.

ائتلافی جدید علیه داعش در راه است

پس از آنکه ارتش مصر اعلام کرد که مواضع متعلق به تروریستهای وابسته به داعش را در لیبی هدف گرفته است، ساعاتی بعد خواستار دخالت ائتلاف آمریکایی در لیبی شد.

بنا بر گزارش رویترز، مصر اعلام کرد که ائتلاف بینالملل ضد داعش باید برای مقابله با تروریستهایی که آنان را «افراطگرایان در لیبی» خواند، وارد عمل شود.

در همین ارتباط، دفتر فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه در بیانیهای از گفتوگوی تلفنی اولاند با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر خبر داد و گفت که طرفین در این گفتوگوی تلفنی خواستار جلسه شورای امنیت برای بررسی وضعیت لیبی شدند.

از طرف دیگر، سخنگوی ستاد مشترک ارتش لیبی نیز در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی از تماسهایی برای تشکیل ائتلافی بینالمللی برای حمایت از مصر خبر داد.

تشکیل ائتلاف جدید درحالی صورت می گیرد که عملکرد ائتلاف آمریکایی ضد داعش عملا تأثیر مناسبی در تضعیف داعش نداشته است و آمریکا بیشتر به دنبال کنترل کردن این گروهک در عراق و سوریه بوده است.

از سوی دیگر مصر که با تشکیل ائتلاف غربی و آمریکایی علیه داعش و شرکت در این ائتلاف مخالفت کرده بود بعد از اقدام اخیر داعش تصمیم به تشکیل ائتلاف جدیدی گرفته است .به گزارش شبکه روسیا الیوم، قاهره با اعزام نیروهای نظامی به منطقه جنگی برای مقابله با تشکیلات موسوم به داعش در عراق و سوریه مخالفت کرده است.

بر اساس این گزارش، مسئولان مصری اعلام کردند که اعزام نیروهای نظامی به منطقه جنگی نیاز به اقدامات قانونی دارد و در حال حاضر نیز قاهره سرگرم مبارزه با تروریسم داخلی و تامین امنیت مرزهاست.


از سوی دیگر روزنامه الحیات نوشت که مسئولان مصری مخالفت قاهره با پیوستن به ائتلاف علیه داعش و یا هر گونه استفاده از خاک مصر به عنوان پایگاهی برای حمله به اهدافی در سوریه و عراق را به مقامات آمریکا ابلاغ کرده اند.

نتیجه:

این رفتار دوگانه مصرو اقدامات و تحرکات بعد از اعدام 21 تبعه مصری پیش بینی گروه های انقلابی لیبی را واقع بینانه ترمی کند، گروه های انقلابی لیبی این اقدامات را سرکوب انقلابیون لیبی توصیف کردند .

انتهای پیام/ح
 

نظر شما
پربیننده ها