سردار قاآنی:

اگر امروز هم توافقی بخواهد انجام شود ما بااقتدارمان آن را می‌نویسیم

جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: بچه‌های ما با جنگ و رزم خود و عملیاتی که انجام دادند و فشاری که به دشمن آوردند بندبند قطعنامه را که آن‌هم کامل مورد تأیید ما نبود را نوشتند. اگر امروز هم توافقی می‌خواهد انجام شود ما بااقتدارمان آن را می‌نویسیم و حتماً همین‌طور خواهد شد.
کد خبر: ۳۸۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۱ - 15January 2015

اگر امروز هم توافقی بخواهد انجام شود ما بااقتدارمان آن را می‌نویسیم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از مشهد، همزمان با سالگرد عملیات کربلای 5 یادواره فرماندهان شهید گردان الحدید لشکر 21 امام رضا(ع) با حضور جمعی از رزمندگان این گردان و خانواده معظم شهدا در مسجد امام خمینی(ره) مشهد برگزار شد.

در این مراسم سردار اسماعیل قاآنی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه و فرمانده لشکر 21 امام رضا(ع) و لشکر 5 نصر در  دوران دفاع مقدس، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات کربلای 5 گفت: برای من توفیق شد در این ایام ارزشمند که یادآور دوران دفاع مقدس است و همچنین متعلق به عملیات کربلای 5 است در جمع شما ایثارگران و خانواده شهدا حاضر شوم و از آن دلیرمردان و انسانهای ارزشمندی که همه اعتبار و آبروی ما به برکت آنهاست و همه وجودشان را در این راه گذاشتند، یاد کنیم.

وی در خصوص تفاوتهای دفاع مقدس و سایر جنگهای دنیا گفت: همه دنیا در دانشگاههای نظامیشان این مطلب را تدریس میکنند که توان و قدرت نیروی حملهکننده از آنکه موردحمله قرار میگیرد باید بیشتر باشد. ما حتی یک روز امکاناتمان در جنگ با دشمن یکی نبود. همه دنیا سربازانشان با کراهت به جنگ میروند اما در جنگ ما، جوانان برای حضور در خط مقدم و شرکت در عملیات از خود ذوق و اشتیاق نشان میدادند و حتی در جبهه به دنبال این بودند که سختترین کارها را انجام دهند و اگر مجروح هم میشدند حاضر نبودند به عقب برگردند و دوست داشتند که بمانند. در دنیا هرکجا نام از جنگ و اسارت برده میشود مایل نیستند از این مسئله حرفی به میان بیاید اما در مکتب امام وقتی حرف از اسارت میشود یک دنیا حرف برای گفتن داریم که همه نشانگر افتخار، عزت، سربلندی و عظمت است.

فرمانده لشکر 21 امام رضا(ع) در دفاع مقدس در ادامه با ذکر خاطرهای به نقش فرماندهان و اهمیت دادن آنها به نیروهای تحت امر خود اشاره کرد و گفت: در عملیات خیبر ما تمام آب هور را طی کردیم. شهیدان نظر نژاد، شریفی، ابراهیمی، قراقی اینها بچههایی بودند که آب هور را رد کردند و به ساحل دجله رسیدند و از دجله نیز عبور کرده و به اتوبان بصره-العماره رسیدند و روی دشمن فشار آوردند و توانستند کمر دشمن را بشکنند. در این شرایط تصمیم گرفته شد که نیروها به عقب برگردند و قایقها کنار دجله آماده برگشت بودند. یکی از فرماندهان هی پشت دستش میزد و میگفت: بچههای مردم ماندند و هر طور بود نیروها را به عقب فرستاد و خود به اسارت دشمن در آمد و این اسارت افتخار است.

سردار قاآنی با اشاره به اینکه فرماندهان جنگ علیرغم اقتضای کاری که قاطع و جدی بودند دارای قلبی مهربان بودند، خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که جزو پدیدههای نادر است و فقط در جنگ ما اتفاق افتاده است و در دیگر جنگهای گذشته و حتی در جنگهایی که در دوران معاصر رخداده نبوده است. پدیدهای که در میدان جنگ ما شکل گرفت. اقتضای فضای جنگ این است که بزنی و بخوری اما در همین میدان خصلتی رشد میکند که علیرغم اینکه بهطور طبیعی انسانهای جدی و قاطع فرماندهان این جنگ بودند و هرکدام جلودار و مرد خطشکن این میدان بهحساب میآمدند و سرزمین خوزستان به دلیرمردی آنها شهادت میدهد اما وقتی با آنها مینشستی میدیدی چقدر قلب مهربانی دارند. شب وقتیکه میخواستند بخوابند تا از وضعیت نیروها و استراحت آنها مطمئن نمیشدند نمیخوابیدند و از نیروها مانند گل مراقبت میکردند.

جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه در ادامه با اشاره به نقش تربیتی فرماندهان تأکید کرد: نیروهایی که تحویل اینچنین فرماندهانی که شاگردان امام راحل بودند میشد آنها را به میدان رزم برده و در آنجا به آنها دلیری آموخته و از آن مهمتر آنها را تربیت انسانی و معنوی میکردند. هرچند اعتقاد بر این است که ما در جنگ بعد از دویست سال نگذاشتیم یک وجب از خاک کشورمان به دست دشمن بیفتد و در عین محرومیت بر مرزهایمان ایستادگی کردیم و در مقابل تجاوز دشمن مقاومت کردیم اما به نظر بنده دستاورد مهمتری نیز این جنگ به همراه داشت و آنهم این بود که جنگ ما میدان انسانسازی بود. جنگ ما هنر تربیت انسانها را داشت که در هیچ جنگی این مسئله اتفاق نیفتاد. فرماندهان بامعرفت و ایمان و اخلاصشان نیروها را تربیت میکردند و بذر دین را در وجودشان میکاشتند. و وقتی بچههای شما به جبهه اعزام میشدند و بعد از سه ماه به خانه میآمدند متوجه تغییرات روحی آنها میشدید.

وی اظهار کرد: این محصول کار فرماندهان است. آنها این خاک را حفظ کردند و دلیرمرد در این سرزمین تربیت کردند و تحویل جامعه دادند. اگر امروز میبینید با همه فشارهایی که دشمنان به این کشور میآوردند نظام مقدس جمهوری اسلامی بااقتدار در حال پیمودن مسیر پیشرفت و توسعه است و به دیگران نیز روش مقاومت و ایستادگی را میآموزد سبکی است که شهدا دنبال آن بودند و آزادمردان دنیا در این مکتب زانو زدند و از شهدای والامقام درس میگیرند.

فرمانده لشکر 5 نصر در دوران دفاع مقدس در بخش پایانی سخنانش افزود: جنگ ما نهتنها دفاع نظامی از حاکمان بود بلکه به حول و قوه الهی و به برکت امام خمینی(ره) دانشگاه شد. اگر میبینید امروز حزبالله لبنان و مبارزان فلسطینی اسرائیل را بهزانو درآوردند و پنجه به چهره آنها انداختند و آنها را بیآبرو کردند به برکت شهداست. راه را شهدا باز و تحول ایجاد کردند. ما هم اگر عزت میخواهیم باید همین راه را که سبک و سیاق شهداست ادامه دهیم. ما نباید توقع این را داشته باشیم که دشمن به ما امتیاز بدهد. بچههای ما با جنگ و رزم خود و عملیاتی که انجام دادند و فشاری که به دشمن آوردند بندبند قطعنامه را که آنهم کامل مورد تأیید ما نبود را نوشتند. اگر امروز هم توافقی میخواهد انجام شود ما بااقتدارمان آن را مینویسیم و حتماً همینطور خواهد شد.

خاطره گویی همرزمان فرماندهان شهید گردان الحدید لشکر 21 امام رضا(ع)، پخش کلیپ و تجلیل از خانواده شهدا از دیگر برنامههای این مراسم بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها