در اختتامیه چهارمین جشنواره عصر سوره صورت گرفت

رونمایی از عکس«عصر انتظار» اقتباس شده از اثر استاد فرشچیان

مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره عصر سوره شب گذشته با رونمایی از عکس«عصر انتظار» سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران برگزار شد.
کد خبر: ۳۰۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳ - 30September 2014

رونمایی از عکس«عصر انتظار» اقتباس شده از اثر استاد فرشچیان

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره  عصر سوره شب گذشته با رونمایی از  عکس«عصر انتظار» سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران آغاز شد، عکس«عصر انتظار» با اقتباس خوبی که از تابلوی «عصر عاشورا» استاد فرشچیان و به دلیل پیوندی که بین کربلای حسینی و کربلای جبهههای ایران ایجاد کرده بود حس خوب و لطیفی را جلسه داد. جمعیت  متراکم و نامنظم در سالن سوره پس از رونمایی از این اثر برای ادای احترام ایستاده به تشویق سیداحسان باقری پرداختند و همین اتفاق مقدمه خوبی برای یک شب به یادماندنی شد.

در زمان خلق این اثر تمام گروه دچار حالت معنوی بودند

سید احسان باقری پس از تشویق جمعیت و تقدیر از سوی حجت الاسلام خاموشی برای چند دقیقه کوتاه پشت میکروفن رفت و با قرائت شعری گفت: من همه حرفهایم را در این شعر گفتم اما باید اضافه کنم که اقتباس با تقلید متفاوت است و همواره در تاریخ هنر مورد استفاده بوده است و نشان از اهمیت اثری دارد که از آن اقتباس شده است.

بررسی های مقدماتی برای خلق این عکس چندین ماه به طول انجامید و بهترین گروه برای عکاسی آن انتخاب شد و عکاسی نیز در شهرک سینمایی دفاع مقدس انجام گرفت.

در زمان خلق این اثر تمام گروه دچار حالت معنوی بودند و اگر این عکس به دل مخاطبان می نشیند به دلیل اعتقادی است که عوامل تولید به موضوع اثر داشتند اما دلیل اقتباس از تابلوی استاد فرشچیان این بود که به گمان من هیچ ایرانی وجود ندارد که با تابلو عصر عاشورا آشنا نباشد و همین ارتباط و آشنایی با این اثر باعث شد که ما اقتباسمان را از تابلو استاد فرشچیان انجام دهیم.

اسلام خواهی پدر، مادر و عالمان دین موجب انقلاب اسلامی شد

حجتالاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی پس از رونمایی از تابلو عکس«عصر انتظار» به ایراد سخن پرداخت و گفت:  با دیدن این عکس  نکتهای به ذهنم خطور کرد و آن اینکه بهتر است اینبار به جای پرداختن به منشأ تا رسیدن به نتیجه از نتیجه به سمت منشأ حرکت کنیم.

 منظورم این است که  آنچه که امروز شاهد آن هستیم یعنی زندگی سرشار از آرامش و امنیت به دلیل شیوه و روشی بوده است که پدر و مادران ما، عالمان و گذشتگان ما داشتهاند و آن منش و طریق، اسلام خواهی آنها بوده است که موجب شد انقلاب اسلامی در این کشور محقق شود

اگر اسلامخواهی  آنها نبود و ایشان انسانهای ولایی نبودند و به گفته سراسر حق امام (ره) گوش نمیسپردند انقلاب رخ نمیداد و اثرات خیر آن پا به عرصه وجود نمیگذاشت.

البوم مسیحا را تقدیم میکنم به الگوی آفرینش حضرت مهدی(عج)

قسمت بعدی این برنامه تجلیل و رونمایی از آلبوم «مسیحا» حسام الدین سراج بود که پس از پخش فیلم قسمتهای از مراحل ضبط استدیوی این اثر با تشویقهای حاضرین استاد سراج به روی سن آمد و گفت "شعری از حافظ آماده کرده بودم که بخوانم منتهی یادم رفت" که خنده حضار را به همراه داشت.

سراج پس از خنده حضار گفت: گاهی شاید قسمت نیست، خدا را شکر با همه عصیانگری و روسیاهی توفیق داشتم در بخشی از آلبوم مسیحا شرکت کنم، این اثر یک ستون فقرات دارد و داستان زیبا و جالبی در آن شکل گرفته که آن را به الگوی آفرینش تقدیم میکنم.

هدف جشنواره ایجاد ارتباط بین مخاطبین و هنرمندان انقلابی است

 محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در سخنانی با بیان اینکه هدف از برگزاری این جشنواره ارتباط نزدیک تر و رو در روی مخاطبان با هنرمندان انقلابی و ارزشی کشور بوده است، گفت: در این دوره از جشنواره تلاش داشتیم ارتباطی بین آثار هنری مرتبط با سبک زندگی ایرانی و اسلامی و مخاطبان حوزه هنری برقرار کنیم، مخاطبان حوزه هنری که بسیار گسترده هستند باعث دلگرمی و پشتیبانی این نهاد انقلابی برای برداشتن گام های بلندتر است.

همه آثار سراج ارزشی و مطابق با کرامت انسانی است

رضا مهدوی، مدیر سابق مرکز موسیقی حوزه هنری در سخنانی در تجلیل از سیدحسام الدین سراج گفت: لحن واقعی موسیقی پروردگار را نمیتوانیم درک کنیم، موسیقی خلقت دارای رمز و رموزی است که تمام آن قابل درک نیست، مصداق آن حروف مقطعهای است که در قرآن وجود دارد اما هنوز کسی از ماهیت آنها سردرنیاورده است.

با این وجود رشحاتی از آن در برخی افراد برای درکی هر چند ناقص از سوی انسان به ودیعه گذاشته شده است که به نظر من سیدحسام الدین سراج، یکی از آن افرادی است که چنین ویژگی را داراست؛ او در طول حیات حوزه هنری به خلق آثاری بدیع براساس هدف حوزه هنری یعنی الگوسازی، نمونه آفرینی و تکثیر مناسب برای استفاده مخاطب پرداخت، آثاری که به جرأت می توانم بگویم همه آنها ارزشی و مطابق با کرامت انسانی است.

همه ما در حافظه شنیداری خود سراج را با قطعه «نینوا»، «گل برگ سرخ» و نظایر آن می شناسیم، قطعه «بانگ چاوش» او که زبانزد است و من خاطرم هست سال 65 و در جریان حضورم در منطقه عملیاتی، زمانی که این قطعه را نجوا می کردم مورد توجه قرار گرفتم و همین امر موجب آشنایی من با حسام الدین سراج شد.

در بخش دیگری از این برنامه از مادر شهید بابایی تقدیر شد و همچنین از پنج فرزند شخصیت اصلی کتاب دختر شینا (قدم خیر محمدی کنعان، همسر شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر) به عنوان خانواده نمونه ایرانی و اسلامی تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم، بعد از پخش نماهنگی درباره قدم خیر محمدی کنعان و سخنان راوی کتاب دختر شینا درباره این همسر شهید، با حضور مسئولان حوزه هنری، به معصومه، خدیجه، سمیه، زهرا و مهدی ابراهیمی لوح تقدیری اهدا شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها