بخوانیم و بسازیم/ در نشست بررسی کتاب «زمین‌های مسلح» مطرح شد؛

نویسنده کتاب: راویان عملیات‌های دفاع مقدس دچار تناقض و فراموشی شده‌اند

گلعلی بابایی گفت: قصد نگارش کتابی درباره عملیات بدر را داشتیم ولی بخاطر اینکه راویان این عملیات دچار فراموشی یا تناقض شده‌اند لذا برای روایت کردن آن عملیات دچار مشکل شدیم. 
کد خبر: ۶۶۶۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱ - 09May 2024

نویسنده کتاب: راویان عملیات‌های دفاع مقدس دچار تناقض و فراموشی شده‌اندبه گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، نشست بررسی کتاب «زمین‌های مسلح» کارنامه عملیاتی لشکر ۲۷ رسول‌الله (ص) در عملیات والفجر۱ نوشته گلعلی بابایی با حضور نویسنده و صادق وفایی منتقد و روزنامه‌نگار برگزار شد.

در ابتدا، صادق وفایی به کتاب «زمین‌های مسلح» اشاره کرد و اظهار داشت: حُسن کتاب‌های بابایی نگاه به جوان‌ترهاست که شور و هیجان دارند و می‌خواهند پیش روی کنند. یک از نکاتی که در مورد جنگ مطرح می‌شود این است که ما خواهان ادامه جنگ بودیم ولی در واقع اینگونه نبوده و ما می‌خواستیم این جنگ خیلی زود تمام شود. 

این روزنامه‌نگار به هدف عملیات والفجر پرداخت و افزود: والفجر۱ یک عملیات برای پایان جنگ بود و ما می‌خواستیم در این عملیات مناطق نفت خیز را بگیریم و بعد گفت‌وگو را شروع کنیم برای پایان جنگ.

وی تصریح کرد: بعد از آزادی خرمشهر یک غرور کاذب بین بعضی از فرماندهان ما ایجاد شد که دیگر می‌توانیم تا بغداد پیشروی کنیم و جنگ را این‌گونه به پایان برسانیم. بعد از عملیات رمضان یکسری عملیات کوچک انجام می‌شود ولی در این بین یک اختلاف نظر بین عده‌ای از فرمانده‌هان است که می‌گویند جنگ را به سمت جبهه غرب ببریم. عده‌ای می‌گویند در جبهه جنوب بجنگیم و بصره را تصرف کنیم.

وفایی خاطرنشان کرد: در عملیات بیت‌المقدس اوج همکاری سپاه و ارتش را داریم. بعد از انتخاب صیاد شیرازی به عنوان فرمانده ارتش انسجام بیشتری بین ارتش و سپاه پیش آمد و شاهد ادغام چند تیپ با هم داشتیم.

این منتقد ادبی با بیان اینکه یکی از اتفاقات خوب محافل ادبی صحبت درباره کتاب‌ها و واقعيت‌هاست، افزود: حسن باقری نابغه جنگ قبل از شروع عملیات والفجر اعتقاد به جنگ دارد. شهید باقری اعتقاد دارد نیروهای کیفی ما نیروهای غیر کیفی دشمن را میزند که همین باعث تضعیف نیروهای ما می‌شود. 

در ادامه، گلعلی بابایی به موضوع نفوذ منافقین پرداخت و گفت: یکی از اتفاقات مهم این عملیات نفوذ منافقین در بین نیروهایی بود که خود صدام با جمع آوری این اطلاعات در جمع خبرنگاران می‌گوید که ما میدانستیم ایرانی‌ها از کجا حمله می‌کنند.

وی درباره آسیب‌هایی که درباره جمع‌آوری کتاب‌های جنگ وجود دارد، عنوان کرد: قصد نگارش کتابی درباره عملیات بدر داشتیم ولی بخاطراینکه راویان این عملیات دچار فراموشی یا تناقض شده‌اند لذا برای روایت کردن آن عملیات دچار مشکل شدیم. 

 انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار