دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

مبارزه با قاچاق کالا راهکاری موثر در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی

جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق و مبارزه قاطع با این سوداگران اقتصادی مسلما راهی در جهت شکوفایی اقتصاد مقاومتی است؛ که این مهم از ضرورت‌‌های جهاد اقتصادی به شمار می‌آید.
کد خبر: ۹۵۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۰ - 09August 2016

مبارزه با قاچاق کالا راهکاری موثر در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، از آنجایی که اقتصاد مقاومتی در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرفکننده قرار میگیرد؛ رهبر معظم انقلاب سالهاست بر این اصل اساسی و بازدارندگی از وابستگی به واردات کالاهای ضروری و غیرضروری از مرزهای کشور تاکید میکنند و این مهم را با مفهومی به نام «اقتصاد مقاومتی» برای مردم تعریف کردهاند.

اقتصاد مقاومتی علاوه بر تکیه به نیرو، توان کارگر، سرمایه داخلی و افزایش قدرت اقتصادی در بازارهای جهانی، مفهوم دیگری همچون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را نیز در بر میگیرد. چرا که وقتی مرزهای کشور برای ورود کالاهای ارزان و بیکیفیت باز باشد؛ هیچ کارگاهی برای تولید کالای داخلی که ممکن است قیمت بالاتری نسبت به کالاهای بیارزش وارداتی داشته باشد همت نمیورزد و از این رو بازار عرضه داخلی  مشتری کمتری را جلب میکند.

اقتصاد مقاومتی با تشخیص حوزههای فشار و تلاش برای کنترل و بیاثر کردن آنها در جامعه و ایجاد شرایط آرمانی تلاش میکند تا این فشارها به فرصت تبدیل شوند. از این رو اقتصاد مقاومتی با تعریف ارائه شده در جهت کاهش وابستگیها و تاکید بر مزیتهای تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی و استفاده از توان داخلی است.

بدون شک جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق و مبارزه قاطع با قاچاقچیان و سوداگران اقتصادی باید در اولویت کاری دولت قرار گیرد چرا که این مهم باعث رونق گرفتن اقتصاد داخلی خواهد شد و یقینا با رونق گرفتن اقتصاد داخلی زمینه توسعه کشور فراهم می شود. در هر حال مبارزه با قاچاق کالا و ارز از مصادیق اقتصاد مقاومتی و از ضرورتهای جهاد اقتصادی است که مسلما حماسه اقتصادی نیز در پی خواهد داشت و چندی است مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است تا اینگونه بیعدالتی اقتصادی و فقر از بین برود.

رهبر معظم انقلاب درباره برخورد قاطع با قاچاقچیان عمده و از بین بردن اجناس کلان قاچاق که صدمه جدی به بازار داخلی وارد میکنند فرمودند: مبارزه با آنها کاملاً ضروری و ادامهی وضع فعلیِ تولید داخلی، یعنی بیکاری جوانان، رکود بیشتر و زندگی دشوار مردم؛ اینها را که دیگر نمیشود با ارتباط با آمریکا و اروپا حل کرد، بلکه باید مسئولان اقدام کنند.

فرهنگ سازی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای بهرهگیری نتیجه ثمربخشتر در راستای رسیدن به اصل اقتصاد مقاومتی موثر است در نتیجه با فرهنگ سازی از سوی دستگاه های متولی و مبارزه توامان با قاچاق کالاهایی که در عین مغایرت با فرهنگ کشورمان از نظر کیفی هم از درصد های پایینی برخوردار هستند میتوانیم امیدوار باشیم که به رشد اقتصاد ملی و بالندگی در این بخش دست خواهیم یافت.

انتهای پیام/321

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار