وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

مرکز درمانی «بشری» بیمارستان رضوی از پیشرفته‌ترین مراکز درمان ناباروری دنیاست

عین‌اللهی گفت: مرکز درمان ناباروی «بشری» در بیمارستان فوق تخصصی رضوی، یکی از پیشرفته‌ترین و مجهزترین مراکز درمانی سطح سه دنیا در حوزه درمان ناباروری است.  
کد خبر: ۶۶۸۲۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۸ - 19May 2024

مرکز درمانی «بشری» بیمارستان رضوی از پیشرفته‌ترین مراکز درمان ناباروری دنیاستبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، «بهرام عین‌اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در افتتاحیه مرکز درمان ناباروری بشری که امروز با حضور جمعی از مدیران آستان قدس رضوی و حوزه درمان کشور در بیمارستان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: اجرای پروژه ساخت مرکز درمان ناباروری در این بیمارستان به همت مجموعه آستان قدس رضوی در مدت ۱۸ ماه، اقدامی جهادی بود که قابل تقدیر است. 

وی با تأکید بر آمادگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور برای انجام هرگونه همکاری با بیمارستان رضوی در حوزه تأمین نیروی انسانی و تجهیزات برای این مرکز گفت: مایه افتخار است چنین مرکزی در زیر پرچم بارگاه ملکوتی امام رضا علیه‌السلام و با مدیریت تولیت آستان قدس رضوی در این بیمارستان به بهره‌برداری رسید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیمارستان رضوی را مجموعه‌ای مجهز و پیشرفته و یکی از افتخارات حوزه درمان کشور عنوان کرد و افزود: این بیمارستان نمایانگر توجه ویژه آستان قدس رضوی به سلامت مردم جامعه است.

عین‌اللهی تصریح کرد: بیمارستان رضوی یکی از بیمارستان‌های بسیار موفق در حوزه گردشگری سلامت است که خدمات بسیار پیشرفته‌ای را با پایین‌ترین هزینه نسبت به سایر مراکز مشابه دنیا ارائه می‌دهد.

افزایش مراکز درمان ناباروری مشهد به ۵ مرکز

وی در ادامه در خصوص مراکز درمان ناباروری تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر سه مرکز درمان ناباروری سطح دو در شهرهای کاشمر، نیشابور و سبزوار در بخش دولتی فعالیت می‌کنند. در مشهد مقدس نیز یک مرکز درمان ناباروری سطح سه در بیمارستان امام رضا علیه‌السلام به بیماران خدمات‌رسانی می‌کند. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: شهر مشهد نیز دارای سه مرکز درمان ناباروری در بخش خصوصی است که با افتتاح مرکز بشری در بیمارستان رضوی، اکنون تعداد این مراکز به چهار مرکز رسید.

عین‌اللهی با اشاره به وجود مجموعا پنج مرکز درمان ناباروری در مشهد بیان داشت: در سال گذشته ۴۱ هزار نفر به مراکز دولتی درمان ناباروری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کردند. 

فعالیت قرارگاه جوانی جمعیت

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از مقوله جمعیت و جوانی جمعیت به‌عنوان یکی از مهترین مسائلی که امروزه باید مورد توجه همگان قرار گیرد، نام برد و گفت: در برهه زمانی، کشور به دلایل مختلف دچار کمبود جمعیت شده و در مسیر سالخوردگی جمعیت پیش رفته است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در این میان، دولت توجه ویژه‌ای به این امر داشته و با تصویب قانون در مجلس، تمامی نهادها موظف شدند در خصوص بحث جوانی جمعیت کار کنند، چنان‌که خوشبختانه در سال گذشته جریان فرزندآوری و رشد جمعیت که به صورت نزولی حرکت می‌کرد، تقریباً افقی شد و امیدوارم شاهد روند صعودی آن باشیم. 

عین‌اللهی تصریح کرد: رشد جمعیت موضوع مهمی است که حتی کشورهایی همچون چین و آمریکا هم روی آن متمرکز شده و مردم کشورشان را به افزایش جمعیت تشویق می‌کنند. در کشور ما نیز این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و در همین راستا از سال ۱۴۰۰، قرارگاه «جوانی جمعیت» در وزارت بهداشت شکل گرفت.

وی در ادامه با ارائه گزارشی در خصوص فعالیت‌های این قرارگاه، بر لزوم توجه به مسئله درمان ناباروری در کشور تأکید کرد و گفت: تخمین زده شده است اکنون سه و نیم تا چهار میلیون خانواده در کشور وجود دارد که تمایل به فرزندآوری دارند، اما نابارور هستند.

گسترش خدمات بیمه‌ای تا افزایش مراکز درمان ناباروری

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اقدامات صورت گرفته برای رشد فرزندآوری در کشور ابراز داشت: گسترش خدمات بیمه‌ای و افزایش مراکز سطح دو و سه درمان ناباروری در کشور از جمله این موارد است، به گونه‌ای که در حال حاضر حدود ۸۷ مرکز درمان ناباروری سطح دو و ۱۲۶ مرکز درمان تخصصی ناباروری سطح سه ایجاد شده است.

عین‌اللهی گفت: اکنون خدمات درمان ناباروری در مراکز دولتی تا ۹۰ درصد و در مراکز خصوصی تا ۷۰ درصد تحت پوشش بیمه قرار دارد. در سال گذشته نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به مراکز درمان ناباروری کشور مراجعه کردند.

وی، تربیت نیروی انسانی متخصص، باتجربه و متعهد در تمامی حوزه‌ها از جمله سلامت را یکی از مهمترین محورهای فعالیت در کشور دانست و ابراز داشت: در حوزه درمان ناباروری نیز شاهد پرورش و فعالیت پزشکان متخصص، فوق تخصص و فلوشیپ‌ها مرتبط با این حوزه در کشور هستیم.

پیشرفت کشور در شاخص‌های مهم سلامت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، مربوط به حوزه سلامت است چنان‌که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، کشورمان یکی از قوی‌ترین حوزه‌های سلامت در منطقه و جهان را دارد.

عین‌اللهی ادامه داد: امروزه جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف حوزه سلامت، پیشرفت‌های بسیاری داشته‌ است و آمادگی دارد این پیشرفت‌ها را در اختیار سایر کشورها از جمله کشورهای منطقه قرار دهد. در واقع، در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، بیماران حتی برای برخی از اقدامات کوچک در حوزه سلامت به خارج از کشور مراجعه می‌کردند، اما امروزه بیماران تمایل دارند برای درمان به ایران سفر کنند.

وی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد پیشرفت در شاخص‌های مهمی همچون افزایش امید به زندگی، کاهش مرگ و میر نوزادان، مادران باردار و کودکان و نیز بهبود کنترل بیماری‌های واگیر بودیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همچنین می‌توان از رشد در شاخص‌هایی نظیر توسعه مراقبت‌های بهداشتی در قالب شبکه‌های بهداشتی و درمانی، افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت در اقصی نقاط کشور، ارائه تمامی خدمات سلامت اعم از پیچیده‌ترین اقدامات تشخیصی و درمانی هم‌تراز با کشورهای پیشرو دنیا و توسعه کمی و کیفی نظام آموزش نام برد.

عین‌اللهی یادآور شد: تمامی این پیشرفت‌ها در وضعیتی تحقق یافته است که مستکبرین و معاندین ما را درگیر جنگ و تحریم کردند و خواستند جمهوری اسلامی ایران را به عقب ببرند، اما خوشبختانه در همه حوزه‌ها به ویژه سلامت شاهد پیشرفت‌های بسیاری هستیم. 

وی اقدامات صورت گرفته در حوزه گردشگری سلامت در کشور را فرصتی برای بسیاری از کشورها دانست و خاطرنشان کرد: ایران از یک سو نیروهای متخصص و متبحری را بکار گرفته و از سویی دیگر دارای تجهیزات و امکانات پیشرفته است. همچنین از نظر هزینه برای گردشگران سلامت قابل صرفه می‌باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم گزارشی نیز از اقدامات این وزارتخانه در راستای جوانی جمعیت همچون آمار اقلام تحت پوشش بیمه در حوزه درمان ناباروری، توجه به تغذیه مادران باردار، افزایش ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی در رشته‌های مرتبط به ویژه اختصاص سهمیه به مناطق محروم، فعالیت گروه‌های مردمی برای جلوگیری از انجام سقط جنین ارائه کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار