مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مطرح کرد؛

افزایش ۷۰ درصدی تولید نفت خام در کشور

خجسته مهر با اشاره به در دستور کار بودن پروژه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: با نگاه به شعار «ما می‌توانیم» تولید این فاز نفتی به ۵۶ میلیون متر مکعب هم خواهد رسید.
کد خبر: ۶۶۸۱۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱ - 19May 2024

تولید فاز ۱۱ پارس جنوبی به ۵۶ میلیون متر مکعب خواهد رسیدبه گزارش خبرنگار جامعه دفاع‌پرس، «محسن خجسته‌مهر» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مراسم اختتامیه «جشنواره رسانه امید» اظهار داشت: پیشرفت‌ها و دستاورد‌ها به ویژه در دولت سیزدهم برجسته و خیره کننده و مایه تحول برای جمهوری اسلامی و مایه یاس و ناامیدی برای دشمنان جمهوری اسلامی است.

خجسته مهر افزود: صنعت نفت چند ویژگی مهم دارد که اولین ویژگی تولیدی بودن آن است. این صنعت بسیار در رشد و شکوفایی کشور مهم است. ویژگی دوم اقتصادی بودن آن است. اگر رشد کند و پویایی لازم را داشته باشد سایر بخش‌های کشور به حرکت درمی‌آید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: ویژگی سوم صنعت نفت، فن‌آور و ملی بودن آن است. برای شکوفا کردن این صنعت باید آن را دانش بنیان کرده و از شرکت‌های دانش بنیان کمک بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی دیگر این صنعت جهادی بودن است. اگر می‌خواهیم این صنعت رشد بالایی داشته باشد باید جهادی کار کنیم. 

خجسته مهر اضافه کرد: وظیفه صنعت نفت تولید ثروت در بالادست و ایجاد ارزش افزوده در پایین دست  است. باید بتوانیم نفت زیر زمین را به بالاترین ارزش آن برسانیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد: اگر مردم کشور و حتی منطقه در جریان توانمندی‌های جمهوری اسلامی قرار بگیرند مایه امیدبخشی و هم‌افزایی در ایران و منطقه می‌شود.

وی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ تولید نفت کشور ۲/۱ میلیون بشکه در روز بود و امروز این رشد به ۷۰ درصد رسیده است. صادرات کشور ۲۵۰ درصد یعنی دو و نیم برابر شده است. این به معنای تولید ثروت و افزایش هم افزایی کشور است.

خجسته مهر تصریح کرد: این وضعیت و افزایش تولیدات و صادرات در شرایط تحریم بوده است. بر این اساس، ما هم توانستیم هم تولید را افزایش بدهیم و هم افزایش صادرات داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: در بخش گاز ۷۰ میلیون متر مکعب به تولید گاز در کشور اضافه کردیم. ضمن اینکه میدان گازی که با یک کشور همسایه به صورت مشترک داریم نیمی از کل ذخایر گاز کشور است. امروز در برداشت، از این میدان مشترک از همسایه خود جلو افتادیم.

وی ادامه داد: امروز پروژه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را در دستور کار داریم. اقداماتی که برای آن انجام شده مصداق کار جهادی بوده که با فکر، توان و پول ایرانی انجام شده است. این فاز تفاوتی با سایر فاز‌های پارس جنوبی دارد و ۲۰ سال عدم تصمیم گیری درست موجب شده بود این فاز توسعه پیدا نکند.

خجسته مهر خاطرنشان کرد: ما با شروع به کار دولت سیزدهم این تصمیم را گرفتیم تا فاز ۱۱ پارس جنوبی وارد مدار تولید شود. این در گرو نگاه و رویکرد «ما می‌توانیم» در دولت سیزدهم بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: برای بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی ما نیاز به سکوی بهره برداری داشتیم که ساخت آن ۳ تا ۴ سال زمان می‌برد. ما باید صبر می‌کردیم تا این سکو ساخته شود و یا یک سکو را جابجا می‌کردیم.

وی عنوان کرد: جابجایی سکوی نفتی در دریا اقدامی بود که تا امروز در دنیا سابقه نداشته است. البته برای این کار نیاز به تجهیزات خاصی بود که به دلیل تحریم کسی با ما همکاری نکرد. ولی ما خودمان کشتی مناسب این کار را داشتیم که با مشکلات فراوان آن را به خدمت گرفتیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: در نهایت سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی در شب عرفه جابجا شد. در حال حاضر تولید آن ۱۴ میلیون متر مکعب است  و به ۵۶ میلیون متر مکعب هم خواهد رسید.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار