معاون فرهنگی قوه قضاییه:

استاد مطهری اعتدال و سازمان فکری داشت اما جناح‌باز سیاسی نبود

حجت‌الاسلام سعدی با تاکید براینکه شهید مطهری با استدلال بود و غیرت دینی داشت، گفت: استاد مطهری معتدل بود اما نه به‌معنای اینکه بنا به مصالحی وسط طناب را بگیرد بلکه ایشان فرزند استدلال بودند.
کد خبر: ۶۶۴۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰ - 30April 2024

استاد مطهری اعتدال و سازمان فکری داشت اما جناح‌باز سیاسی نبودبه گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، ویژه‌برنامه چهل‌و‌پنجمین سالگرد شهادت آیت‌الله شهید  «مرتضی مطهری» با حضور علی مطهری، حجت‌الاسلام «سعید سعدی» معاون فرهنگی قوه قضاییه، «سید عباس صالحی» مدیرمسوول روزنامه اطلاعات، حجت‌الاسلام «محسن آتشکار» در خانه موزه شهید مطهری برگزار شد.

در ابتدا، حمیدرضا شکارسری شاعر کشورمان غزلی را با موضوع شهید مطهری سرود و آن را به معلمین تقدیم کرد.

سپس، حجت‌الاسلام سعید سعدی معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه براساس روایات هرگاه فقیهی از دنیا می‌رود هرکدام علمی را از این دنیا خارج می‌کنند که علم دیگری جایگزین آن نمی‌شود، اظهار داشت: استاد شهید مطهری در فضایی که در اثر انقلاب ایجاد شده بود و در اثر توجه مردم به مسائل دینی، مطالب خودشان را همگی بیان می‌کردند که این اتفاق شاید توسط شخص دیگری صورت نمی‌گرفت.

وی مباحث حقوق زنان در دوران پیامبر(ص) تا دوران معاصر، علوم انسانی، فلسفه، حقوق، فقه و ... از منظر شهید مطهری را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: شهید مطهری درباره اقتصاد و تفسیر قرآن به‌خوبی تبیین می‌کنند. ایشان درباره عاشورا و نهضت عاشورا و نهج‌البلاغه مسائل اسلامی را یک‌به‌یک بیان می‌کنند در شرایطی که علوم اسلامی مطرح نبود و گسترش نداشت و کسی به آن توجه نمی‌کرد و می‌بایست این مطالب منطقی و گام به گام بیان می‌شد. 

معاون فرهنگی قوه قضائیه به ویژگی‌‌های بیانی و کلامی شهید مطهری در انتقال مفاهیم پرداخت و گفت: شهید مطهری مسائل دین را قشنگ مطرح می‌کردند درحالی که داستان‌های ایشان ابداعی و اختراعی نبود بلکه از دل روایات و آیات بیرون می‌آمد و امروز به‌شدت نیاز داریم کسی به سبک شهید مطهری به بیان مسائل بپردازد.

حجت‌الاسلام سعدی با بیان اینکه شهید مطهری با استدلال بود و غیرت دینی داشت، تاکید کرد: استاد مطهری معتدل بود اما نه به‌معنای اینکه بنا به مصالحی وسط طناب را بگیرد بلکه ایشان فرزند استدلال بودند و خود را مکلف به انجام وظیفه می‌دانست لذا گاهی سخنرانی‌های ایشان فقط برای پنج نفر بیان می‌شد. 

وی به ذکر خاطره‌ای از شهید مطهری پرداخت و عنوان کرد: من ۱۲ سال سن داشتم که در اهواز برای خرید کتاب به کتابفروشی رفته بودم. همانجا بود که شهید مطهری در اتاقی با حرارت مشغول سخنرانی برای پنج نفر بود درحالی که بنده ایشان را نمیختم و من با همان سخنرانی ایشان شیفته شدم. 

این مقام مسوول در قوه قضاییه اعتدال را ویژگی شهید مطهری خواند و در توضیح گفت: برخی گمان می‌کنند، اعتدال یعنی در وسط جریان‌های سیاسی قرار داشتند درحالی که استاد مطهری عاری از این مسئله بود و سازمان فکری داشت و هر کلمه و بیان ایشان استدلال داشت و مستند و با فکر بود و به‌بخاطر همین ویژگی‌ها زبان گویای دین شدند. استاد شهید در طهارت روح بی‌نظیر بود و خداوند چنین ویژگی به ایشان داد. هنوز این شخصیت‌ها مثل سرزمین‌های شناخته نشده پر از دُر و جواهر‌اند که باید آن‌ها را شناخت. 

در ادامه، علی مطهری با بیان اینکه شهید مطهری در بحثی به عوامل موفقیت یک پیام می‌پردازد، گفت: استاد مطهری می‌فرمایند «چند عامل باعث موفقیت یک پیام می‌شوند؛ اول شخصیت پیام‌رسان، دوم غنای پیام و سوم ابزار پیام‌رسانی است». اگر به زندگی شهید مطهری نگاه کنیم می‌بینیم ایشان خوب از این عوامل برای انتقال پیام استفاده کرده‌اند؛ اگر خیلی به عقب برگردیم و زمانی که بلندگو تازه‌ آمده بود را مرور کنیم می‌بینیم بسیاری از علما در برابر آن مقاومت می‌کردند و قبول آن برای آن‌ها سخت بود.

وی با بیان اینکه اگر شهید مطهری امروز در بین ما بود از تمام ابزارهای رسانه‌ای برای انتقال پیام به دنیا استفاده می‌کرد، ادامه داد: شهید مطهری یک خطیب زبردست بود و در تهران بعد از استاد فلسفی، شهید مطهری مهم‌ترین منبرها را داشت و فیلسوف و استاد دانشگاه بود و منبر را سطح پایین نمی‌دانستند.

فرزند شهید مطهری عنوان کرد: شهید مطهری از منبر استفاده بسیار وسیع داشتند  و در اکثر مساجد تهران سخنرانی داشتند؛ از سخنرانی در بازار تهران تا مسجد نارمک و مسجدالجواد. ایشان در منبر سبک سخنرانی منبری داشت و وقتی به دانشگاه می‌رفت سبک کنفرانس پیدا می‌کرد و وقتی با جوانان صحبت می‌کرد به سبک انها تغییر لحن می‌داد و این هنر یک مبلغ است که متناسب با مخاطب با فصاحت و بلاغت صحبت کند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها