معرفی کتاب؛

«راه زرین» حکایتی از سیره زندگی شهید محمدتقی زرین‌کلاه

کتاب «راه زرین» به نویسندگی «حسن مسعودی» اثری است که به معرفی، زندگی و خاطرات شهید محمدتقی زرین‌کلاه می‌پردازد.
کد خبر: ۶۶۳۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۳ - 30April 2024

«راه زرین» حکایتی از سیره زندگی شهید محمدتقی زرین‌کلاهبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از فارس، کتاب «راه زرین» به نویسندگی «حسن مسعودی» اثری است که به معرفی، زندگی و خاطرات شهید محمدتقی زرین‌کلاه می‌پردازد.

این کتاب مجموعه‌ای از روایت‌ها و ناگفته‌هایی به‌جامانده از زندگی شهید زرین‌کلاه بوده که توسط مؤلفین در قالب یک مجلد جمع‌آوری شده است این مجموعه حاصل روایت‌گری افرادی است که در مقاطعی بین سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۵۹ با شهید زرین‌کلاه همراه بوده و از شاهدان عینی وقایع به شمار می‌آیند.

علاوه بر راویان موثق، مؤلفان از منابع دست‌اول دیگری اعم از دست‌نوشته‌ها، نامه‌ها و صدای ماندگار شهید بهره گرفته تا باعث اعتبار و ارزش بیشتر این اثر شوند. نقطه قوت این مجموعه هم در این است که در تدوین مجموعه راه زرین با دقت و واقع‌بینی از منابع موثق برای تبیین قابل‌اعتماد حیات علمی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی، فرهنگی این جوان پاک‌دامن استفاده شده است.
 
کتاب «راه زرین» طی دو جلد در شمارگان ۵۰۰ نسخه در هر جلد توسط انتشارات معتبر و و به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس به چاپ رسیده و زین پس در اختیار علاقه‌مندان به ادبیات مقاومت و پایداری قرار دارد.

همچنین این کتاب دارای سه فصل بوده که شرح حالی از برهه‌های زندگی این شهید والا مقام است.

حاصل تلاش ده‌ساله‌ای است که برای تدوین آن بالغ بر یکصدوپنجاه نفر که به وثاقت مشهورند مورد پرسش و مصاحبه قرار گرفته و برای جمع‌آوری آن نیز بیش از ۴۰۰۰ ساعت زمان صرف شده است. امیدواریم، تمام خاطرات و روایت‌های این مجموعه که جزیی از تاریخ ایرانی – اسلامی ماست برای آشنایی جوانان و نوجوانان و احاد مردم قدرشناس ایران اسلامی مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب «راه زرین» زندگی نامه و خاطرات شهید محمد تقی زرین کلاه با حضور جمعی از جانبازان، پیشکسوتان، نویسندگان دفاع مقدس و مسئولین تیپ ۵۵ هوابرد ۰۵ آذر ۱۴۰۲ رونمایی شد.
 
بخشی از متن کتاب: 

اخلاق و ادب شهید زرین‌کلاه زبانزد خاص و عام بود، اما آنچه رفتار او را در دوران انقلاب برجسته می‌کرد رعایت ادب و اخلاق در شعار‌های انقلاب بود وی برای اینکه مخالفت خود را با رژیم پهلوی اعلام کند هرگز لب به توهین باز نکرد و از زیر پا گذاشتن ادب و اخلاق پرهیز می‌کرد. نه بیش‌ازحد به تعریف و تمجید دوستان می‌پرداخت و نه در مقام مخالفت، بی‌جهت کسی را بی‌آبرو می‌کرد.  

برای او حفظ اسلام و مملکت در اولویت بود نه دوستی و دشمنی با افراد و بار‌ها این موضوع را به اثبات رسانده بود. در یکی از اعتراضات مردمی علیه رژیم طاغوت برخی افراد از سر کینه و دشمنی با حکومت شعار‌هایی که ترکیب فحش و شعار داشت مانند شعار «پسر رضاگری- تا اربعین وقت داری– فرح را برداری- با توله‌هاش در بری» و... سر دادند و القابی را در شعار‌ها به شاه نسبت می‌دادند که زیبنده انقلابیون مسلمان نبود آن هم در تظاهرات خیابانی که زنان و مردان با غیرت ایرانی حضور داشتند به همین سبب ایشان بلافاصله عکس‌العمل نشان داد و با رعایت موازین شرعی معایب این‌گونه شعار‌ها را برشمرده و خاطرنشان کرد که اخلاق اسلامی و فرهنگ غنی ایرانی به ما اجازه نداده مخالفت خود را به هر شکلی بیان کنیم ما وارث انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) هستیم.

ایشان در طول سال‌ها مبارزه علیه طاغوت رضاخانی و پهلوی دوم هرگز از کلمات زشت و نامتعارف استفاده نکردند بنابراین شعار‌ها باید آشکارا رنگ و بوی اسلامی و ایرانی داشته باشد و این محور شعار‌ها باشد نه اینکه فاقد محتوا و با الفاظ زننده، که این‌گونه مبارزه در شان یک مسلمان و پیرو ولایت نیست. وی سپس با اصلاح برخی شعار‌های بی‌محتوا، رنگ و بوی اسلامی به آن‌ها داد و از تظاهرکنندگان خواست از الفاظ رکیک در راهپیمایی‌ها استفاده نکنند. در این تظاهرات که تعدادی از بزرگان شهرستان نیز حضور داشتند دقت شهید زرین‌کلاه را تحسین کرده و بر نگاه اخلاق‌مدارانه او آفرین گفتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار