توسعه روابط تجاری ایران با همسايه بزرگ شرقی

در سفر رئیس جمهور به پاکستان هشت سند همکاری به امضا رسید و بزرگترین بزرگراه اسلام‌آباد به نام ایران نامگذاری شد.
کد خبر: ۶۶۲۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۴ - 23April 2024

توسعه روابط تجاری ایران با همسايه بزرگ شرقیگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس: حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان روز گذشته در صدر یک هیات عالی رتبه سیاسی-اقتصادی عازم پاکستان شد و از سوی محمد شهباز شریف نخست وزیر این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

رئیس جمهور کشورمان اولین مقام بلندپایه خارجی در سطح رئیس دولت است که پس از انتخابات اخیر پاکستان و تشکیل دولت جدید، به این کشور سفر کرد.

نکته قابل توجه این سفر در زمانی است که یک هفته از عملیات تنبیهی وعده صادق ایران علیه جنایت اسرائیل می‌گذرد و جامعه داخلی پاکستان  و ویژه دولتمردان این کشور از این سفر استقبال بسیار داشتند و می‌تواند نقطه عطفی در تداوم پیوند ناگسستنی با دولت پاکستان در حوزه‌های اقتصادی و امنیتی باشد.

سفیر کشورمان در اسلام آباد گفته بود هنگامی که ساختمان بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق مورد هجوم رژیم صهیونیستی قرار گرفت، پاکستان با صدور بیانیه‌ای این اقدام را تنش‌آفرین اعلام کرد و از سوی دیگر با اجرای عملیات قهرمانانه و مقتدرانه «وعده صادق» با صدور بیانیه‌ای مجدد اقدام ایران را در راستای سیاست دفاع مشروع قلمداد کردند. همچنین نماینده پاکستان در سازمان ملل در حمایت از ایران موضع قوی اتخاذ کرد؛ بنابراین این اظهارات بیش از پیش اثبات خواهد کرد که به رغم مواجه بودن ایران و پاکستان با موج فضاسازی‌های منفی و سیاه‌نمایی‌های رسانه‌های معاند، هر دو کشور تا چه اندازه در مخالفت با سیاست‌های تخریبگرانه صهیونیسم در منطقه اشتراک نظر دارند.

همچنین کاشت یک اصله نهال توسط رئیس جمهور در محوطه دفتر نخست‌وزیری و نامگذاری یک خیابان در شهر اسلام‌آباد به نام «ایران» نشانه دوستی و همسایگی دو کشور است و بخشی از مناسبات فرهنگی دو کشور را تشکیل می‌دهد.

همراهی و حضور وزرای امور خارجه، مسکن راه و شهرسازی، وزیر نیرو، فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر کشور، وزیر نفت، وزیر کشاورزی، وزیر دادگستری، وزیر نیرو و وزیر دفاع می‌تواند یک فرصت ایده آل برای گشایش روزنه‌های جدید همکاری در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، ارتباطات منطقه‌ای، مراودات تجاری در مرز‌ها و بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی متقابل باشد.

امضای هشت سند همکاری در حضور رئیس جمهور و شهباز شریف در بخش‌های مختلف تجارت، علم و فناوری، کشاورزی، بهداشت، فرهنگ و مسائل حقوقی و قضایی در راستای «ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سینما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری» نشان دهنده اوج تبادلات تجاری و فرهنگی با این کشور است که از سوی وزرای راه و شهرسازی، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و روسای سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندارد با همتایان پاکستانی به امضا رسید.

انتهای پیام/۳۴۱

نظر شما
پربیننده ها