یادداشت/ سیدرضا ارونگ

فاتح حاج عمران در غفلت سینما و تلویزیون درگذشت

سرزمین کهن ایران، همواره مهد شیران بوده و خواهد بود. شیرانی در این اقلیم زیست کرده و می‌کنند که هرگز به کفتاران طمعکار اجازه نداده و نمی دهند، حتی گوشه چشمی به خاک پاک ایران داشته باشند.
کد خبر: ۶۴۹۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰ - 05February 2024

قهرمان ملی ایران و فاتح حاج عمران درگذشتگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس - سیدرضا اورنگ؛ در دوران هشت ساله دفاع مقدس، بزرگ مردان و بزرگ زنان ایران، دلاوری‌ها کرده و متجاوزان را از ایران راندند و بر سر جای خویش نشاندند.

در طول جنگ تحمیلی، فرماندهان دلاور و نابغه‌ای حضور داشتند که این دفاع مقدس را در جبهه‌های مختلف فرماندهی کرده و علی‌رغم کمبود سلاح و تجهیزات نظامی، با نبوغ خود جنگ ناعادلانه را به نفع ایران پایان دادند.

یکی از این فرماندهان سلحشور، وطن‌پرست و نابغه، امیر سرتیپ‌ دوم غضنفر آذرفر، قهرمان ملی ایران و فرمانده اسبق لشکر ۶۴ ارومیه و فاتح عملیات «کربلای ۷» و حاج عمران عراق بود که در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

امیر سرتیپ آذرفر در دوره‌های آموزش تکمیلی ارتش، دوره مقدماتی، هوابرد، رنجری و جنگ‌های ویژه (کلاه‌سبزهای ایران) در شمار دانشجویان عالی بود. همچنین دوره‌های تکاوری، هوابرد و جنگ‌های ویژه شامل جنگ‌های نامنظم، عملیات ویژه گریز، فرار و جنگ‌های روانی، دوره‌های جنگ در کوهستان شامل ‌زیست در کوهستان‌های بلند و برف‌گیر، اسکی نظامی، بهمن‌شناسی و رزم در برف را نیز با موفقیت طی کرده بود.

این دلیرمرد ارتشی، در طول دفاع مقدس ایران، مسئولیت‌های مختلف و سنگینی را برعهده داشته و در بسیاری از عملیات  شجاعت به خرج داد و پیروزی به دست آورد.

امیرسرتیپ آذرفر همان فرمانده بزرگی بود که همراه با لشکر خود عملیات  «کربلای ۷» را اسفند ماه ۱۳۶۵ طراحی و اجرا کرد.

در این عملیات، نیروهای تحت امرش ارتفاعات ۲۵۱۹ را در داخل خاک عراق تسخیر کردند. موفقیت این عملیات مدیون نبوغ نظامی و ابتکار عمل این فرمانده بزرگ و قهرمان ملی ایران بود.

هرچند درباره زندگانی و دلاوری‌های این فرمانده بزرگ و قهرمان ملی، کتاب‌هایی نوشته و خاطراتش ثبت شده است، اما کمتر کسی است که او را بشناسد، چرا؟

کجای کار ایراد داشته که فرمانده بزرگ و همه فن حریفی، چون غضنفر آذرفر را بسیاری از مردم ایران، به خصوص نسل جوان نمی شناسند؟!

به نظر می‌آید که نگارش اینگونه کتاب‌ها فقط از سر رفع تکلیف بوده و برای مخاطب جذابیتی نداشته. اگر غیر از این بود، بی‌شک علاقه‌مندان به کتاب و رمان، آن‌ها را خوانده و نسبت به این قهرمان بزرگ و قهرمانی‌هایش شناخت پیدا می‌کردند.

وقتی چنین اتفاقی نیفتاده، نشان دهنده آن است که این کتاب‌ها فاقد جذابیت بوده و نویسندگان کاربلدی آن‌ها را ننوشته‌اند.

کشورهای اروپایی و آمریکایی ژنرال‌های خود را که یک در هزار توانایی قهرمانان و فرماندهان ایرانی را نداشته و ندارند، با استفاده از قدرت رسانه، در حد یک قهرمان و اسطوره به جهان معرفی کرده و می‌کنند.

ژنرال‌هایی را که هالیوود به آنان پرداخته و می‌پردازد، عملیات نظامی را کیلومترها دورتر از جبهه و در سنگرهای بتونی و مستحکم فرماندهی کرده و می‌کنند، آن هم با داشتن امکانات و تجهیزات مدرن.

فرماندهان بزرگ ایرانی، در اکثر مواقع، نه از راه دور و از درون سنگرهای بتونی، بلکه در خط اول جبهه حضور داشته و از نزدیک عملیات را فرماندهی کرده‌اند.

برای همین است که بسیاری از فرماندهان بزرگ دفاع مقدس در عملیات مختلف به شهادت رسیده‌اند.

متاسفانه تلویزیون و سینمای ایران، در طول این سال‌ها بسیار منفعل عمل کرده  و از به تصویر درآوردن قهرمانی‌های قهرمانان بزرگی چون امیر غضنفر آذرفر عاجز بوده‌اند.

معدود آثاری هم که از زندگی و حماسه آفرینی های این فرماندهان بزرگ ساخته اند،بسیار ضعیف بوده و نه تنها عظمت آنان را نشان نداده،بلکه به شناخت مردم از این بزرگان آسیب رسانده است.

تلویزیون و ارگان‌هایی که مدعی ساخت فیلم و سریال درباره تاریخ دفاع مقدس و رزمندگان آن هستند، چرا قادر نیستند آثاری را خلق کنند که شایسته

مقام فرماندهان بزرگ جنگ باشد؟

بودجه کافی که در اختیار آن‌ها هست، اما چرا موفق نیستند و فقط بیت‌المال مردم را هدر می‌دهند؟

جواب این پرسش آسان است، زیرا آنها دایره بسته‌ای را به وجود آورده و تنها خودی‌های کارنابلد را در آن جای داده‌اند.

اگر آنان تنگ‌نظری و فامیل بازی و سیاست‌زدگی را رها کرده و توانمندان عرصه سینما و تلویزیون را به کار بگیرند، مطمئنا می‌توانند مانند دهه باشکوه ۶۰، آثار تاثیرگذار و پرمخاطبی را تولید کنند.

در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر نیز چند فیلم دفاع مقدسی که از روی رفع تکلیف ساخته شده‌اند وجود دارد، اما یکی از دیگری ضعیف‌تر و بی‌کیفیت‌تر هستند.

بارها گفته و نوشته‌ام که هرکسی توانایی نداشته و ندارد درباره قهرمانان بزرگ ایران زمین فیلم بسازد.

کسانی باید درباره امثال امیرسرتیپ غضنفر آذرفر فیلم و سریال بسازند که هم خودشان دارای توانایی‌های ویژه بوده و هم تیم سازنده از تبحر لازم برخوردار باشند.

باز هم تکرار کرده و تاکید موکد می‌کنم، برای ساخت فیلم و سریال تاثیرگذار باید از فیلمسازان و هنرمندان کاربلد خارجی بهره برد. ایرانیان نیز می‌توانند در کنار آنان با اصول و فروع فیلم‌های قهرمان محور و ساختارشان آشنا شده و بر توانایی های خود بیفزایند.

خداوند امیرسرتیپ آذرفر، فرمانده دلاور ایران زمین و دیگر قهرمانان ملی ایران را بیامرزد و در بهشت برین جای دهد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار