عضو حقوقدان شورای نگهبان:

اجلاس ریاض، گامی مثبت برای حركت رو به جلو كشورهای اسلامی است

برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت با موضوع گره خوردن حقوق بشر در غزه و ناکارآمدی نهاد‌های بین المللی در این حوزه با دکتر عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به صورت تلفنی گفتگو کرد.
کد خبر: ۶۳۰۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰ - 15November 2023

اجلاس ریاض، گامی مثبت برای حركت رو به جلو كشورهای اسلامی استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، عباسعلی کدخدایی با بیان این که همه مراجع بین‌المللی تابعی از وضعیتی که در جامعه جهانی دارند، هستند اظهار داشت: وضعیت جامعه بین‌الملل تابع معادلات جهانی و قدرت پایه است. منافع کشور‌ها متفاوت است و متاسفانه ما در جامعه جهانی مرجع واحدی را نداریم که بتواند مستقلا نسبت به موضوعات مورد علاقه دولت‌ها و همین طور موضوعات مبنایی بتواند تصمیم گیری کند.

وی با اشاره به این که قدرت‌هایی که نفوذ بیشتری دارند بسیاری از اوقات مسیر مراجع بین المللی را هم منحرف می‌کنند، اظهار کرد: مباحثی مثل حقوق بشر متاسفانه گروگان چنین نفوذ ناروای برخی از دولت‌ها است که با روش استاندارد دوگانه در بسیاری از مواقع در بین جوامع مختلف عمل می‌شود و نمونه بارز آن غزه مظلوم است و فشاری که دارد بر مردم غزه از سوی رژیم صهیونیستی می‌آید و متاسفانه نه تنها این جوامع اقدام موثری انجام ندادند بلکه در برخی از جا‌ها دیده می‌شود کشور‌ها از رژیم اشغالگر قدس حمایت می‌کنند و این نشان از ناکارآمدی این مراجع بین المللی و رویه‌ای است که در جامعه بین الملل وجود دارد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: بعد از وقایعی که در فلسطین اشغالی و مشخصا در غزه اتفاق افتاد، بسیاری از کشور‌های غربی که منافع نزدیکی با رژیم صهیونیسیتی دارند هم حمایت‌های معنوی و سیاسی کردند و حتی اخیرا آلمان اعلام کرده که ما سلاح رایگان برای رژیم اشغالگر قدس ارسال می‌کنیم. این حمایت‌ها به دلیل این است که منافع رژیم اشغالگر قدس با این کشور‌ها گره خورده است و طبیعتا در موضع گیری مراجع بین المللی هم چنین وضعیتی را شاهد هستیم.

وی با تاکید بر این که همه کشور‌های غربی عموما با نفوذ خود در مراجع بین المللی تلاش می‌کنند تا از منافع نامشروع رژیم اشغالگر قدس دفاع کنند، اشاره کرد: قطعنامه‌ای که در شورای امنیت ملل متحد مطرح شد از سوی کشور‌های غربی با مخالفت روبرو شد و اجازه ندادند که یک کمکی به مردم مظلوم غزه اتفاق بیافتد و آتش بسی صورت بگیرد و یا کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه برسد.

کدخدایی با اظهار به این که اگر کشور‌های اسلامی با هم وحدت و همدلی بیشتری داشته باشند قطعا می‌توانند اثرگذار باشند، گفت: کشور‌های اسلامی در روند نامشروعی که در جامعه بین الملل اتفاق افتاده است نه فقط در حوزه غزه بلکه در سایر مسائل هم می‌توانند با همفکری و هم زبانی خودشان اثرگذار باشند. متاسفانه به دلیل اختلافاتی که وجود دارد و مشاهده می‌شود کمتر از ظرفیت بالقوه‌ای که در اختیار کشور‌های اسلامی است استفاده می‌شود.

وی برگزاری اجلاس ریاض را گامی مثبت برای حرکت رو به جلو کشور‌های اسلامی برشمرد و بیان کرد: خوشبختانه اجلاس ریاض اگرچه خیلی با تاخیر و به نوعی در حداقل توان خودش شکل گرفت، اما می‌تواند گام مثبتی باشد تا کشور‌های اسلامی خودشان را پیدا کنند و بتوانند از ظرفیتی که دارند در حوزه تجارت استفاده کنند و از نفوذ تجاری خودشان در روابط با کشور‌های غربی استفاده کنند و مانع شوند از ادامه جنایت‌هایی که رژیم اشغالگر دارد نسبت به مردم مظلوم غزه عمل می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: اگر این سازمان منطقه‌ای و سازمانی که کشور‌های اسلامی را در جمع خود دارد ظرفیت خودش را ارزیابی کند و از قدرت و نفوذ تجاری استفاده صحیح کند قطعا می‌تواند در صحنه‌های بین المللی اثرگذار باشد.

وی با اشاره به راه حل‌های حقوقی برای اعتراض از سران رژیم صهیونیستی گفت: تاکنون اقداماتی در خصوص شکایت از جنایت‌های رژیم صهیونیستی انجام شده است از جمله این که طرح دعاوی را در دیوان کشور‌های بین المللی (آی سی سی) به نیابت از فلسطینی‌ها و مردم این کشور آغاز کردند.

کدخدایی افزود: آی سی سی می‌تواند یک اقدام حداقلی باشد با این که ما هیچ اعتمادی نمی‌توانیم داشته باشیم که تا انتها در بحث رسیدگی به این جنایت‌ها اقدام موثری انجام دهد، چون از جهت شکلی رژیم اشغالگر قدس عضو آی سی سی نیست، اما می‌توانیم روی یک دادگاه منطقه‌ای پیشنهادی را داشته باشیم. اگر بر اثر وحدت و همدلی کشور‌های اسلامی بتوانند کشور‌های دیگر را همراه کنند، می‌تواند سنگ بنایی برای جلوگیری از ادامه جنایات سران رژیم اشغالگر قدس باشد.

وی با اظهار به این که ایران مستقلا اقدام داخلی نمی‌تواند داشته باشد، گفت: مگر این که در حوزه صلاحیت جهانی نسبت به سران رژیم بخواهد اقدامی صورت بگیرد که دشواری‌های خاص خودش را دارد، اما جمهوری اسلامی با حضور فعالی که تاکنون داشته، می‌تواند در جمع کردن این نیروی خفته و بالقوه‌ای که در منطقه وجود دارد فعال باشد و زنگ خطر جدی را برای کشور‌های منطقه به صدا در بیاورد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان متذکر شد: کشور‌های منطقه فکر نکنند اگر رابطه‌ای را با رژیم صهیونیستی داشته باشند آن‌ها در آینده در امان خواهند بود بلکه این رژیم از زمان تشکیل خود نشان داده که توسعه طلبی و تجاوزش را داشته است و به هیچ وجه قابل اعتماد نیست.

گفتنی است؛ شما مخاطبان ارجمند رادیو مقاومت می‌توانید این شبکه رادیویی را روی موج اف ام ردیف ۹۵،۵ مگاهرتز و یا از طریق نرم افزار کاربردی ایران صدا دنبال کنید.

منبع: رادیو مقاومت

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها