تحلیلگر سیاسی عراقی:

دولت عراق برای بیرون کردن نظامیان آمریکایی وارد عمل شود

یک تحلیلگر سیاسی عراقی بر لزوم اعمال فشار بر واشنگتن از سوی بغداد با هدف بیرون راندن نظامیان آمریکایی از عراق تاکید کرد.
کد خبر: ۶۱۱۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ - 20August 2023

دولت عراق برای بیرون کردن نظامیان آمریکایی وارد عمل شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از المعلومه، «صباح العکیلی» تحلیلگر سیاسی عراق اظهار داشت: اعمال فشار از سوی آمریکا بر عراق مبنی بر تغییر نام مشاوران آمریکایی در این کشور به نیرو‌های رزمی نقض توافقنامه‌های امضا شده میان دو کشور است.

وی تصریح کرد: بر اساس توافقنامه‌های امضا شده تعداد مشاوران و مربی‌های آمریکایی بنا به درخواست دولت عراق مشخص است و نیرو‌های خارجی باید بیرون از مرز‌های این کشور مستقر شوند، اما این مسأله هنوز محقق نشده است.

این تحلیلگر سیاسی افزود: دولت عراق باید برای اعمال فشار بر آمریکا با هدف بیرون راندن نظامیان این کشور از خاک عراق در چارچوب توافقنامه‌های امضا شده در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۲۰ وارد عمل شود.

العکیلی بیان کرد: ما به دیپلماسی عراق برای محافظت از حاکمیت و استقلال این کشور و ملزم کردن طرف مقابل به اجرای مفاد توافقنامه‌های امضا شده مبنی بر خروج کامل نظامیان آمریکایی از عراق اعتماد داریم.

طی روز‌های اخیر تحرکات و جابه جایی نیرو‌های آمریکایی در عراق و استقرار این نیرو‌ها در نزدیکی مرز‌های سوریه بحث و جدل‌های فراوانی را در میان تحلیلگران و فعالان سیاسی ایجاد کرده است.

«عائد الهلالی» یکی از رهبران ائتلاف الفتح عراق پیش از این تاکید کرده بود که باید نسبت به اقدامات آمریکا طی روز‌های گذشته مانند ارسال ناو‌های خود به آب‌های خلیج فارس هوشیار بود.

وی در ادامه افزود: یکی از موضوعات سیاست جدید آمریکا تلاش برای بستن قرارداد‌های تسلیحاتی با سرویس‌های امنیتی عراق با هدف تضعیف نقش نیرو‌های حشدشعبی است. آمریکایی‌ها از افزایش قدرت نیرو‌های حشدشعبی به ویژه بعد از شکست عناصر داعش در عراق نگران هستند.

وی اضافه کرد: آمریکا از زمان جنگ کره تاکنون در تمام جنگ‌های نظامی خود شکست خورده است. این کشور به دنبال اجرا کردن یک طرح پنهان همزمان با اقدامات نظامی خود در تعدادی از استان‌های عراق است.

حیدر اللامی یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون نیز تاکید کرده بود که دولت و وزارت خارجه عراق باید دلیل تحرکات نظامی آمریکا که به صورت مشکوکی در این کشور در جریان است جویا شوند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار