دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

پنج اولویت فرهنگ عمومی کشور در سال جاری مشخص شد

«امامی» گفت: پنج اولویت برای سال جاری در حوزه فرهنگ عمومی کشور مشخص شده که اولویت اول، فرهنگ کار و تولید است.
کد خبر: ۵۸۷۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳ - 06May 2023

پنج اولویت فرهنگ عمومی کشور در سال جاری مشخص شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سید مجید امامی» دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در نشست شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی، اظهار داشت: پنج اولویت از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در تعیین شعار سال احصا شده که البته برخی اولویت‌های عمومی نظام فرهنگی کشور است.

امامی افزود: شاخص‌های کمی و کیفی ذیل آن نیز شناسایی شد و وضعیت ملی این شاخص‌ها را تا پایان اردیبهشت ارائه می‌دهیم؛ همچنین یکسری از آن‌ها داده‌های غیرثبتی و نیازمند نظرسنجی‌های استانی است که درخواست داریم استاندار این موضوع را با کمک جهاد دانشگاهی انجام دهد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی بیان کرد: برای مثال نرخ تمایل به مهاجرت در کشور حدود ۳۹ درصد، حتی در تهران این رقم بالای ۵۴ درصد است و در بازه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال میل به مهاجرت ۶۰ درصد بوده که خطرناک است؛ البته بسیاری از این‌ها پس لرزه‌های اتفاقات دهه گذشته، ماجرای کرونا و بحران اقتصادی است و باید نظام گرایش‌ها یا نوع نگاه به ویژه در شاخص اعتماد به نفس ملی با سرعت بیشتری اصلاح شود.

وی افزود: اگر در برخی از این شاخص‌ها رشد کنیم یا نگذاریم وضعیت بدتر شود یعنی کار ما در شورای فرهنگ عمومی نتیجه داده است.

امامی گفت: اولویت اول، فرهنگ کار و تولید است که چهار شاخص ذیل آن وجود دارد؛ بنابراین نگاه مردم به تولید باید با کار فرهنگی تغییر کند و به سمت ترجیح فعالیت‌های اقتصادی تولیدمحور برود.

وی افزود: باید ببینیم آیا مردم تولید را به سایر فعالیت‌های اقتصادی زیرزمینی ترجیج می‌دهند یا خیر که در این زمینه می‌توانیم با معرفی و تجلیل از تولیدکنندگان موفق، نظام ترجیحات مردم را در این زمینه عوض کنیم، زیرا در حال حاضر انسان موفق در جامعه، افراد زرنگ یا دلال هستند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: در شاخص‌های بین سطحی حوزه فرهنگی که نیاز به نظرسنجی مردم دارد اکنون برش استانی نداریم، اما تلاش می‌کنیم اعتبار آن را تامین کنیم و مرکز رصد فرهنگی کشور با کمک جهاد دانشگاهی استان باید با قدرت این کار را انجام دهند.

وی پایداری خانواده و زیست عفیفانه، انسجام اجتماعی و اعتماد به نفس ملی، پرهیز از اسراف و تجمل و نیز افزایش سرانه و مصرف فرهنگی را از دیگر اولویت‌های اعلام شده برای شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۴۰۲ ذکر کرد.

امامی درباره اولویت پایداری خانواده و زیست عفیفانه گفت: حجاب یکی از شاخص‌های این حوزه است و امسال موضوع سقط جنین غیرقانونی را مورد توجه قرار دادیم، زیرا بسیاری از مشکلات در حوزه بحران جمعیت مربوط این مساله است.

وی با اشاره به بحث انسجام اجتماعی و اعتماد به نفس ملی گفت: در انسجام ملی و امید به آینده مشکل جدی داریم به طور مثال اگر موضوعات ساختار محله قوی باشد، دچار بسیاری از خشونت‌های محلی شهری و اجتماعی نمی‌شویم و باید یکسری آسیب‌های کشور از چهره شهر‌ها جمع تا حلاوت فعالیت‌های فرهنگی که نهاد‌های مختلف انجام می‌دهند، چشیده شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بر لزوم ترویج فرهنگ پرهیز از اسراف و تجمل در جامعه تاکید کرد و افزود: درخصوص مصرف منابع و انرژی با این وضعیت مصرف بنزین نه تنها محیط زیست را از دست می‌هیم بلکه بحران بنزین نیز گریبانگیر ما خواهد شد.

وی همچنین با تاکید بر برنامه‌ریزی مدیران برای پایدارسازی منابع، گفت: یک درصد هزینه‌های شرکت‌های دولتی و بانک‌ها باید به حوزه فرهنگی اختصاص یابد که آیین‌نامه آن آماده شده و اکنون مرحله نهایی را در هیات دولت می‌گذراند.

امامی اظهار داشت: در صورت تصویب این آیین‌نامه پیش‌بینی اعتبار در حوزه فرهنگی سه هزار میلیارد تومان است در حالی که مجموع اعتبار سال گذشته برای استان‌ها در این حوزه ۷۰۰ میلیارد تومان بود.

وی افزود: همچنین پنج درصد اعتبارات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در قانون ۱۴۰۲ باید در حوزه جمعیت، فرهنگ، میراث فرهنگی و مساجد اختصاص یابد و ناظر بر این موضوع دیوان محاسبات است که در حال حاضر آیین‌نامه خاصی برای آن تنظیم نشده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: باید در همه رفت و آمدها، مجموعه دستگاه‌های فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی استان‌ها بر مواردی تکیه کنیم که به نتیجه برسیم و در مورد اولویت‌های فرهنگی در شهرستان‌ها که اقتضایی احصا شده در شورای فرهنگ عمومی تصمیم بگیریم.

وی گفت: در استان‌ها از جمله خراسان جنوبی می‌توان برنامه‌ریزی کرد، ساعت شروع کار ادارات زودتر باشد تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود و بخش صنعت زمین نخورد.

امامی اضافه کرد: اگر کالای حوزه فرهنگی خود را مصرف می‌کردیم امروز درگیر قهرمانان پوشالی و شخصیت‌های تقلیدی برای جوانان خود نبودیم، اگر عادت کرده بودیم نوشت‌افزار، فیلم و بازی رایانه‌ای خود را استفاده کنیم امروز تولیدکنندگان ما هم درگیر وام نبودند، چون گردش مالی آن‌ها از خرید مردم است.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها