شاه آبادی:

آثار کلیشه و شعاری مخاطب را جذب نمی‌کند

معاون پیشین صدا با اشاره به اهمیت مستند‌های رادیویی گفت: مجموعه آثار کلیشه‌ای و شعاری دیگر نمی‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کرده و او را جذب کند.
کد خبر: ۵۷۳۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰ - 16February 2023

آثار کلیشه و شعاری مخاطب را جذب نمی‌کندبه گزارش گروه سایر رسانه‌ها دفاع‌پرس، «حمید شاه آبادی» معاون سابق صداوسیما در گفت‌وگویی درباره جشنواره مستند رادیویی «پژواک» اظهار داشت: مستند رادیویی از گونه‌های موثر و از ساختار‌ها و قالب‌های تاثیرگذار در تولید برنامه‌های رادیویی است که ارتباط نزدیک و واقعی با رویداد‌ها و رخداد‌ها دارد و از طرفی به دلیل بیان نرم و مناسب و اسناد درست و حقیقی می‌تواند خیلی خوب با مخاطب ارتباط برقرار کند.

شاه آبادی افزود: آنچه به واسطه گوش شنیده می‌شود، تمرکز را بالاتر می‌برد و سبب ارتباط بیشتر با مخاطب برقرار می‌شود که برنامه‌های رادیویی این ویژگی را دارد.

معاون پیشین سیما با بیان اینکه این گونه جشنواره‌ها خوشبختانه بستری را برای رقابت سالم و صحیح فراهم می‌کند، ادامه داد: جشنواره‌ها فرصت مغتنمی برای رقابت سالم است، انتخاب آثار برتر هم در کیفیت اثر و شناخت ظرفیت‌های اهالی رادیو و برنامه سازان تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر حساسیت کار مستندسازان خاطرنشان کرد: مستندسازان می‌بایست با چالش‌های امروز کشور، دغدغه‌های امروز مخاطبان، گسست نسل‌ها، فشار‌های روانی و اقتصادی دشمن و آنچه در عرصه تبلیغاتشان رخ می‌دهد، آگاه باشند. دشمنان شرایطی را به وجود آورده‌اند که کار را برای برنامه سازان بویژه مستندسازان سنگین‌تر و حساس‌تر می‌کند.

شاه آبادی عنوان کرد: از آنجایی که ارتباط با مخاطبان بسیار حائز اهمیت است، برنامه سازان می‌بایست دغدغه جوان امروز را بشناسند و به فاصله نسلی توجه کنند. تمرکز به شیوه تلفیقی دشمن، دشمن توانسته نگاه اقلیتی را به نگاه اکثریتی تعمیم دهد به گونه‌ای رفتار می‌کند که هنجار‌ها را آسیب جلوه می‌دهد. مستندسازان با بیان دقیق می‌توانند موفقیت‌ها، پیشرفت‌ها و موضوعات به روز را در ارتباط نزدیک با مخاطبان برقرار کنند و به پرسش‌ها پاسخ دهند.

معاون پیشین صدا تاکید کرد: مستندساز باید تمرکزش بر جامعه آماری مخاطبش باشد، نیاز مخاطب را بداند و بر آن روش برنامه سازی کند، مجموعه آثار کلیشه‌ای و شعاری دیگر نمی‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کرده و او را جذب کند و تهیه کنندگان باید به فکر تولید آثار با موضوعات روز باشند.

وی با پاسخ به این پرسش که به چه دلیل به مستند‌های رادیویی کم توجهی شده است، گفت: در مجموع رادیو چه در بخش تولیدات و چه در بخش برنامه‌ها حجم بالایی را به خود اختصاص داده است، طبیعتاً برنامه مستند پرهزینه‌تر، پردغدغه‌تر و نیازمند دقت بیشتری است؛ این برنامه‌ها مانند ساخت برنامه تلویزیونی است نباید انتظار داشت اینچنین برنامه‌ای در روز، حجم زیادی از نظر کمیت را داشته باشد. بهتر است مستند رادیویی مولفه‌های واقعی همچون دسترسی به آرشیو و روایت درست داستانی را داشته باشد، گره ذهنی مخاطب را پاسخگو باشد و سوژه‌اش دغدغه امروز باشد.

شاه آبادی در پایان اذعان داشت: باید از تولیدات کیفی نه کمی، حمایت درستی شود. برنامه مستند یک برنامه کم هزینه نیست، نیازمند پژوهش‌های جدید و جستجو در آرشیو دارد، نیاز به نویسنده و تیم هماهنگی منسجمی دارد که اگر این‌ها دست به دست هم دهند، مستند خوبی خواهد شد، حداقل کیفیت مجموعه برنامه را افزایش می‌دهد.

اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعداد‌های حوزه مستند، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها