شبیه‌سازی «پل بعثت» در یادمان والفجر ۸+ تصاویر

بخشی از پل بعثت با عرض ۱۲ متر و طول ۳۵ متر توسط جمعی از پیشکسوتان جهاد سازندگی بر روی اروندرود بازسازی شد.
کد خبر: ۵۵۶۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴ - 15November 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، در راستای تبیین نقش مهندسی جنگ برای زائران یادمان والفجر هشت و ارائه تصویری مستند از نقاط یادمانی دفاع مقدس بخشی از پل بعثت به‌عنوان شاهکار مهندسی جنگ توسط جهادگران جهاد سازندگی در محل این یادمان بر روی اروندرود احداث شد.

بازسازی این پل بوسیله لوله‌های هفت تنی به جامانده از پل بعثت انجام و اسکله‌ای با عرض ۱۲ متر و طول ۳۵ متر ساخته شده است.

سید هاشم بنی‌هاشمی مجری پل بعثت در دوران دفاع مقدس که در یادمان والفجر هشت حضور پیدا کرده بود، اظهار داشت: پل بعثت به‌عنوان اثر حماسی و تاریخی نمادی از مهندسی در زمان جنگ و مشابه‌سازی در زمان صلح است که امکان استفاده در موارد مشابه را فراهم می‌سازد.

سازه شبیه‌سازی شده پل بعثت با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «امرالله نوذری» فرمانده منطقه سوم نیروی دریایی سپاه پاسداران و «سید هاشم بنی‌هاشمی» تحویل مدیریت یادمان شهدای والفجر هشت شد.

طرح پل بعثت توسط شهید بهروز پورشریفی مسئول ستاد مهندسی رزمی قرارگاه کربلا ارائه و عملیات اجرایی احداث آن توسط جهاد خراسان در روز مبعث پیامبر (ص) در سال ۱۳۶۵ آغاز شد که پس از ۶ ماه در ۲۲ مهر به بهره‌برداری رسید.

پل بعثت از پنج هزار لوله به طول ۱۲ متر، دارای قطر ۱۴۲ سانتی‌متر، ضخامت ۱۶ میلی‌متر از نوع فولاد به وزن ۷ تن تشکیل شده بود که به‌وسیله بیش از ۱۷۰۰ کفی تریلر به رودخانه آورده شدند. لوله‌ها در هر ردیف توسط اتصالات گوشواره‌ای به یکدیگر متصل می‌شد. هر ردیف روی ردیف قبلی به‌گونه‌ای قرار می‌گرفت که شبکه‌ای لانه‌زنبوری به‌وجود می‌آورد و روی آخرین ردیف با قراردادن لوله‌هایی با قطر متفاوت، تراز شده و سپس آسفالت ریخته می‌شد.

این پروژه کار جمعی مهندسان بود و نمونه ثبت‌شده‌ای از آن، در تاریخ نظامی دنیا و در تاریخ غیرنظامی وجود ندارد.

شبیه‌سازی پل بعثت در یادمان والفجر ۸+ تصاویر

شبیه‌سازی پل بعثت در یادمان والفجر ۸+ تصاویر

شبیه‌سازی پل بعثت در یادمان والفجر ۸+ تصاویر

شبیه‌سازی پل بعثت در یادمان والفجر ۸+ تصاویر

شبیه‌سازی پل بعثت در یادمان والفجر ۸+ تصاویر

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار