تمرین مشترک دریایی ایران و اندونزی برگزار می‌شود

فرمانده ناوگروه صلح و دوستی نیروی دریایی راهبردی ارتش که در جاکارتا پهلو گرفته است از برگزاری تمرین مشترک دریایی ایران و اندونزی خبر داد.
کد خبر: ۵۵۵۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۴ - 13November 2022

تمرین مشترک دریایی ایران و اندونزی برگزار می‌شودبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، ناوگروه صلح و دوستی نیروی دریایی راهبردی ارتش کشورمان، طی استقبال رسمی مقامات لشکری کشور اندونزی و مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران در این کشور، در بندر جاکارتا پایتخت اندونزی، پهلو گرفت.

ناخدایکم ستاد فرهاد فتاحی فرمانده ناوگروه صلح و دوستی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با همراهی محمد خوش‌هیکل‌آزاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی در ناوشکن تمام ایرانی دنا، پاسخ‌گوی سوالات بیش از ۳۰خبرنگار از ۲۴ رسانه و مطبوعات اندونزی بود.

در این نشست خبری، ناخدایکم فرهاد فتاحی، ضمن خیر مقدم بابت حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه جمهوری اندونزی را در خاک جمهوری اسلامی ایران ناوشکن دنا، حضور ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناو بالگردبر مکران در دریاها، را برای ارسال پیام صلح و دوستی به تمام ملت‌های جهان عنوان کرد.

وی خطاب به خبرنگاران اندونزیایی افزود: مطابق اطلاع شما جمهوری اسلامی ایران برابر مصوبات اجلاس آیونز، به عنوان رئیس کمیته امنیت دریایی فعالیت می‌کند و در همین راستا، ناوگروه صلح و دوستی جمهوری اسلامی ایران، برای تامین امنیت خطوط کشتیرانی و کشتی‌ها در دریا، در حال انجام ماموریت ذاتی خویش، است.

فرمانده ناوگروه نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ضمن تشکر از استقبال و میهمان نوازی مقامات اندونزی در مدت پهلوگیری و اقامت این ناوگروه در بندر جاکارتا، گفت: در ادامه ارسال پیام صلح و دوستی، به کشور دوست و برادر اندونزی، اهدافی را دنبال می‌کنیم، که شامل افزایش تعاملات دریایی و مراودات آموزشی بوده چرا که یکی از مشترکات زیاد جمهوری اسلامی ایران و اندونزی قرار گرفتن دو تنگه مهم و استراتژیک هرمز و مالاکا در آب‌های سرزمینی آن‌ها است که نیروی دریایی دو کشور، مسولیت خطیر تامین امنیت ناوگان تجاری و نفتکش، که از این تنگه‌ها عبور می‌کنند، هستند.

وی ادامه داد: ما در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با مراوداتی که با نیروی دریایی اندونزی داریم، می‌توانیم شاهد افزایش تبادل تجربیات و دانش، در خصوص نحوه کنترل و امنیت تنگه هرمز و تنگه مالاکا، با یکدیگر باشیم.

در ادامه این نشست خبری، فرمانده ناوشکن دنا در پاسخ به سوال خبرنگار اعزامی مجله ایندیفنس اندونزی درباره تدابیر اندیشیده شده دو نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و اندونزی در حوزه تامین امنیت تنگه‌های راهبردی هرمز و مالاکا بیان کرد: در طول مدت اقامت ما در بندر جاکارتا، با مقامات نیروی دریایی این کشور، دیدار‌های انجام گردیده و مقرر شد، تا با هماهنگی مقامات عالی رتبه، سطح تعاملات آموزشی فی مابین دو کشور ایران و اندونزی، رشد چشمگیری پیدا کند.

وی افزود: در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند پذیرای دانشجویان اندونزی در حوزه‌های مختلف دریایی باشد و دانشجویان جمهوری اسلامی ایران نیز می‌توانند از آموزه‌های دریایی جمهوری اندونزی با اعزام به این کشور دوست و برادر، نهایت استفاده علمی و تخصصی را ببرند و با صدور مجوزات مربوطه از مقامات عالی رتبه، این اهداف، تحقق یابند.

خبرنگار اعزامی شبکه آی نیوز اندونزی دومین خبرنگاری بود که سوال خود از فرمانده ناوشکن دنا درباره تبادلات و تامین تسلیحاتی فی‌مابین ایران و اندونزی پرسید، ناخدا فتاحی دراین باره تصریح کرد: خیر، در دیدار‌ها با مقامات عالی رتبه نیروی دریایی اندونزی، صرفاً در خصوص گسترش تعاملات دریایی و توسعه مسائل آموزشی صحبت شده و در خصوص تامین تسلیحاتی، هیچگونه صحبتی، صورت نگرفته است.

سپس، خبرنگار اعزامی خبرگزاری پرو۳ آر آر آی، سوالی درباره وضعیت امنیت تنگه هرمز مطرح کرد و ناخدا فتاحی، پاسخ داد: امروز امنیت تنگه هرمز، به برکت نیرو‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران، بطور کامل برقرار است و همواره ناو‌ها و ناوشکن‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حضوری مؤثر و مستمر در راستای تحقق امنیت پایدار در تنگه استراتژیک هرمز دارند.

همچنین، ناخدایکم فرهاد فتاحی ادامه داد: کشور‌های حاشیه اقیانوس هند به این باور رسیده اند که تأمین امنیت دریایی منطقه توسط کشور‌های منطقه صورت پذیرد و با یاری خداوند متعال، نیرو‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران، در تحقیق این هدف مهم، پیشتاز پیشرو کشور‌های منطقه هستند.

در ادامه، خبرنگار اعزامی خبرگزاری مدیا اندونزی سوالی درباره نحوه گسترش تعاملات آموزشی میان دو نیروی دریایی ایران و اندونزی از ناخدا فتاحی پرسید که وی در این باره بیان کرد: مطابق برنامه ریزی‌های صورت گرفته میان مقامات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و اندونزی، هنگام جدا شدن ناوگروه جمهوری اسلامی ایران از بندر جاکارتا، تمرین دریایی با حضور ناوشکن تمام ایرانی دنا، ناوبندر مکران و یگان‌ها و شناور‌های رزمی نیروی دریایی اندونزی، با محوریت نجات کشتی در حال اضطرار در دریا انجام خواهد شد و در این تمرین، تجارب ارزنده‌ای در خصوص تمرین فوق، میان دو نیروی جمهوری اسلامی ایران و اندونزی منتقل خواهد شد.

سپس، فرمانده ناوشکن دنا در پاسخ به خبرنگار اعزامی خبرگزاری تمپو اندونزی که درباره حضور ناوشکن دنا در آب‌های بین المللی، اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران، در مقابل تهدیدات غربی است یا خیر؟ تصریح کرد: کمتر کشور‌هایی هستند که بتوانند با تخصص صنعت کشتی سازی، ناو و ناوشکن بسازند و با یاری خداوند متعال، در سال‌های گذشته، برابر فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) مبنی بر ساخت ناو و ناوشکن و استقلال در حوزه تامین تجهیزات نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، جوانان متخصص ما در صنعت بخصوص در نیروی دریایی، با تکیه بر دانش و توان داخلی، اقدام به ساخت و تولید ناوشکن کردند و جوانان ایرانی با ناوشکن‌های ایرانی، برای تامین امنیت خطوط مواصلاتی کشتیرانی و تامین امنیت منافع جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد و دوردست به دریا‌ها اعزام می‌شوند و همواره امنیت را برای کشتی‌ها و اقتصادمان، به بار می‌آورند.

در پایان نیز، خبرنگار اعزامی خبرگزاری لیپوتان۶ اندونزی، با اشاره به پهلوگیری ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته به بندر جاکارتا از فرمانده ناوشکن دنا پرسید که آیا این مأموریت، هم‌راستا با همان مأموریت دو سال گذشته ناوگروه نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران است؟، فرمانده ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این باره خاطرنشان کرد: بله، این مأموریت نیز در ادامه همان مأموریت دو سال پیش صورت گرفته چرا که همواره ناوگروه‌های جمهوری اسلامی ایران حامل پیام صلح و دوستی برای کشور‌های منطقه و جهان بوده و ما با این‌گونه رفت و آمدها، در تلاش برای گسترش مراودات و تعاملات آموزشی، ارتقاء همکاری‌ها در حوزه دریایی و دوستی دوطرفه هستیم.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار