معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی مطرح کرد؛

رسیدگی به مشکلات چاپخانه‌داران استان مرکزی در هفته کتاب

پاپی الوار با بیان اینکه استان مرکزی در هفته کتاب برنامه‌های متنوعی را در حوزه ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی تدارک دیده، گفت: رسیدگی به مشکلات چاپخانه‌داران حوزه چاپ و نشر در استان مرکزی، طی نشستی صمیمانه با استاندار و معاون سیاسی استاندار شهرستان اراک، یکی از مهمترین برنامه‌های ما در هفته کتاب است.
کد خبر: ۵۵۵۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹ - 12November 2022

«غلامرضا پاپی الوار» معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، درباره برنامه‌های فرهنگی این استان همزمان با هفته کتاب، اظهار داشت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با همکاری نهاد‌های مختلف در سطح استان، ۳۷۰ برنامه متنوع را با هدف ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی، همزمان با سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی کرده است.

وی افزود: حضور در روستای «ضامن جان»، روستای دوستدار کتاب و تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی در این روستا، یکی از برنامه‌های ویژه و استان مرکزی در هفته کتاب است. این روستا در بهمن سال ۱۳۹۳ از سوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) به‌عنوان روستای دوستدار کتاب در ایران معرفی و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تجلیل قرار گرفت. قدمت کتابخانه عمومی روستای «ضامن جان»، اعضای فعال کتابخوان و میانگین سنی مطالعه در این روستا، مهمترین شاخص انتخاب آن به‌عنوان روستای دوستدار کتاب بوده است. در واقع ما قصد داریم با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در هفته کتاب، این روستای فعال در حوزه فرهنگ کتابخوانی را بار دیگر معرفی کنیم.

پاپی الوار گفت: «گردهمایی بزرگ فعالان باشگاه‌های کتاب‌خوانی» از دیگر برنامه‌های ویژه هفته کتاب در استان مرکزی است که با حضور مسئولان فرهنگی استان برگزار می‌شود. هدف ما از برگزاری این گردهمایی، تبادل افکار و تجربیات افرادی است که در طول سال، حداقل یک فعالیت شاخص در حوزه توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در منطقه خود انجام داده‌اند. مراسم تجلیل از کتابفروشان استان مرکزی، نویسندگان و فعالانی که در حوزه کتابخوانی تلاش‌های فراوانی داشته‌اند نیز از دیگر برنامه‌های فرهنگی ما در این هفته است.

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: اهدای کتاب در همه شهرستان‌های استان مرکزی (ساوه، دلیجان، خمین، کمیجان، شازند و زرندیه) و تجلیل از مروجان و ترویج‌دهندگان شامل نویسندگان و کتابداران نیز در مدت برگزاری هفته کتاب، انجام خواهد شد. اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، امسال مبلغی بالغ بر ۲۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید و اهدای کتاب در مناطق مختلف استان مرکزی تخصیص داده که پنج میلیون تومان از این اعتبار را صرف اهدای کتاب به مناطق حاشی‌های و روستا‌های کم‌برخوردار و محروم شهرستان‌های استان خواهیم کرد.

ب

وی اظهار کرد: اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی شامل بازدید و حضور درکتابخانه‌های مساجد، قدردانی از عملکرد کتابداران کتابخانه‌های مساجد، رونمایی از کتاب‌های شاخص، برپایی مسابقات متعدد کتابخوانی در اکثر شهرستان‌های استان مرکزی و تجلیل از کلکسیون‌داران کتاب‌های قدیمی و ارزشمند نیز در دست اقدام است.

پاپی الوار درباره برنامه «تجلیل از کلکسیون‌داران کتاب‌های قدیمی» افزود: افرادی در استان مرکزی دارای کتابخانه‌های شخصی با تعداد عناوین قابل توجه و کتاب‌های چاپ قدیم هستند که گنجینه‌ای نفیس از کتاب‌های قدیمی محسوب می‌شود. این ایده از جایی کلید خورد که به‌عنوان مثال شهروندی در شهرستان اراک اذعان کرد که ۱۰ هزار جلد کتاب نفیس تاریخی دارد که در کتابخانه خود نگهداری می‌کند و ما را بر آن داشت که در زمینه تجلیل از این افراد در هفته کتاب نیز یک کار فرهنگی شاخص انجام دهیم. این افراد شناسایی شدند و قرار است طی مراسمی از آن‌ها قدردانی شود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در پایان گفت: همزمان با هفته کتاب، نشست صمیمی در زمینه رسیدگی به مشکلات چاپخانه‌داران برگزار می‌شود که امید است با حضور استاندار و معاون سیاسی استاندار استان مرکزی، بتوانیم با پیگیری جدی مقداری از مشکلات و مسائل چاپخانه‌داران حوزه نشر و چاپ کتاب را کاهش دهیم.

سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ آبان‌ آغاز به‌کار کرده و تا ۲۷ آبان‌  ادامه دارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار