یادداشت/ رحیم محمدی

درهم شکستن «پنجه عقاب»؛ آغازی بر شکست‌های آمریکا

هدف اصلی از عملیات رهایی گروگان موسوم به «پنجه عقاب» توسط آمریکایی‌ها انجام کودتا در ایران بود که برای انجام آن تعدادی هواپیمای جنگنده را هم آماده کرده بودند.
کد خبر: ۴۵۲۷۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۵ - 25April 2021

«پنچه عقاب»؛ عملیاتی برای کودتاگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ پنجم اردیبهشت هر سال یادآور واقعه‌ای است که طی آن عملیات نظامی آمریکا برای رهایی گروگان‌های آمریکایی مستقر در لانه جاسوسی این کشور در تهران (سفارت سابق آمریکا) به واسطه طوفان شن در طبس با شکست مواجه شد؛ عملیاتی که برای انجام آن دقیق‌ترین تمرینات نظامی توسط نیرو‌های ویژه آمریکا موسوم به نیرو‌های «دلتا» صورت گرفته بود.

ارتش آمریکا به دستور رئیس جمهور وقت این کشور برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی ایران و رهایی گروگان‌های آمریکایی و نیز به‌منظور جبران حیثیت فروپاشیده این کشور در برابر انقلاب اسلامی و دانشجویان پیرو خط امام، با در نظر گرفتن تمام جوانب موضوع، اقدام به طرح‌ریزی و اجرای عملیات موسوم به «پنجه عقاب» می‌کند.

این عملیات اگرچه در ظاهر برای رهایی گروگان‌ها طراحی شده بود، اما در ادامه آن برنامه‌ریزی شده بود تا مراکز حساس از جمله محل استقرار امام (ره)، مجلس شورای اسلامی، پادگان عشرت‌آباد، دفتر نخست‌وزیری، ستاد مرکزی سپاه پاسداران، ستاد مرکزی کمیته‌های انقلاب، صدا و سیما، اداره مرکزی مخابرات و چندین محل دیگر مورد بمباران قرار گیرد.

واقعیت این موضوع نشان می‌دهد که در حقیقت، آزادی گروگان‌ها برای آمریکایی‌ها اهمیت زیادی نداشت؛ زیرا طبق محاسباتی که شده بود، احتمال اینکه بیش از نیمی از گروگان‌ها در عملیات مورد اشاره کشته شوند، وجود داشت؛ بنابراین هدف اصلی آمریکایی‌ها در طراحی چنین عملیاتی، هم بازسازی و کسب اعتباری بود که به واسطه وقوع انقلاب اسلامی از دست داده بودند و هم انجام کودتا علیه جمهوری اسلامی ایران.

از سوی دیگر، عملیات آمریکایی‌ها در شرایطی انجام می‌شد که آن‌ها به واسطه تسخیر سفارتخانه‌شان توسط دانشجویان پیرو خط امام، در دیوان بین‌المللی دادگستری شکایتی را ثبت کرده و این دیوان نیز در دو مرحله اقدام به صدور رأی به نفع آن‌ها کرده بود.

براساس رأی نهایی دادگاه که در ۲۴ می ۱۹۸۰ صادر شد، ایران موظف به آزادی گروگان‌ها شده بود و همچنین می‌بایست سفارتخانه و کنسولگری ایالات متحده را بازمی‌گرداند و خسارات وارده را هم پرداخت می‌کرد، اما در فاصله نگارش و ابلاغ این رأی، عملیات «پنجه عقاب» اجرا شد.

علاوه بر این، گروگان‌های آمریکایی از زمان بازداشت هیچ‌گاه در معرض خطر قرار نداشتند؛ چرا که طی مدت اسارت خود دائماً با نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و خبرنگاران داخلی و خارجی ملاقات داشتند و در هیچ‌یک از این دیدار‌ها شواهدی مبنی بر اینکه جان آن‌ها در معرض خطر مرگ قرار داشته باشد، گزارش نشد.

پس همان‌گونه که عنوان شد، هدف اصلی از عملیات رهایی گروگان توسط آمریکایی‌ها انجام کودتا در ایران بود که برای انجام آن تعدادی هواپیمای جنگنده شامل «اف ۴» و «ای ۷» را که در زمان خود از بهترین‌ها بودند در ناو نیمیتز تغییر آرایش ظاهری داده بودند تا با دیگر هواپیما‌های مشابه در منطقه و ایران، قابل تشخیص و تفکیک باشند.

بدین منظور برای تشخیص هواپیما‌های نیروی دریایی ایالات متحده از هواپیما‌های نیروی هوایی ایران، نوار قرمز، زرد و یا نارنجی بر روی بال راست هواپیما‌های آمریکایی رنگ‌آمیزی شده بود؛ البته با تحقق نیافتن مرحله اول عملیات مورد اشاره، از این هواپیما‌ها هم استفاده نشد.

انتهای پیام/ 231

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علي اصغر كريمي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
0
0
خداوند در كمينگاه كافران و مشركان و منافقان است. ان شاءالله
نظر شما
پربیننده ها