دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

توانایی ایران در تولید انواع پهپاد‌

ایران نه‌تنها می‌تواند انواع مختلف پهپاد‌ را تولید و استفاده کند، بلکه نشان داده که قادر است پهپاد‌های دشمن را هم حتی اگر از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها برخوردار باشند، شناسایی و منهدم کند.
کد خبر: ۳۵۴۷۱۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۰ - 22July 2019

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ اقدام اخیر نیروی هوافضای سپاه در رصد حرکت شناور‌های فرامنطقه‌ای مانند آمریکا در خلیج فارس و تنگه هرمز نشان‌دهنده این نکته است که ایران به کشور صاحب دانش تولید پهپاد در جهان تبدیل شده است به نحوی که می‌تواند با استفاده از دانش متخصصان دفاعی کشورمان پرنده‌هایی را تولید کند که می‌توانند بدون دیده شدن بر فراز ناو‌های آمریکایی در منطقه پرواز کرده و اقدام به رصد و شناسایی تحرکات آن‌ها کنند.

آخرین مورد از پرواز‌های شناسایی پهپاد‌های ایرانی که بر فراز ناو‌های آمریکایی انجام شد، می‌توان به پرواز پهپاد «مهاجر ۴» بر فراز ناو آمریکایی «یو. اس. اس. باکسر» اشاره کرد. هرچند از سوی رئیس جمهور آمریکا ادعا شد که ناو مورد اشاره توانسته است این پهپاد را سرنگون کند، اما شواهد حکایت از آن دارد که بیان چنین خبری از سوی «ترامپ» عاری از حقیقت است، چون اگر این ادعا صحت داشت، می‌بایست تاکنون لاشه‌های پهپاد مورد نظر در معرض دید رسانه‌ها قرار می‌گرفت. ضمن اینکه سپاه با به نمایش گذاشتن فیلم مربوط به تصویربرداری از ناو یاد شده، رسماً این ادعای رئیس جمهور آمریکا را تکذیب و ترامپ را وادار به عقب‌نشینی از این موضع خود کرد.

توانایی ایران در ساخت و استفاده از انواع پهپاد‌ها

فارغ از این موضوع، آنچه که مهم است، ساخت انواع پهپاد توسط متخصصان کشورمان است که هم با تکیه بر دانش بومی تولید می‌شوند و هم پس از شکار پهپاد‌های دشمن و انجام عملیات مهندسی معکوس بر روی آن‌ها، نمونه‌هایی مشابه این پرنده‌ها تولید می‌شود. پهپاد‌های «صاعقه» و «شاهد ۱۷» که نسخه ساخته شده از روی پهپاد سنتینل آر کیو- ۱۷۰ است که در سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱) مصادره شد؛ این مدل از پهپاد‌های سپاه علیه تروریست‌ها در «بوکمال» سوریه در عملیات «ضربت محرم» مورد استفاده قرار گرفت.

اما درباره پهپاد مهاجر ۴ که در ماجرای ناو یو. اس. اس. باکسر، خبرساز شد، باید گفت که این پهپاد با توجه به برد پروازی که دارد به دو صورت نیمه‌خودکار و یا تمام‌خودکار کنترل می‌شود. در حالت نیمه‌خودکار، کاربر با استفاده از اطلاعات پروازی هواپیما که در صفحه نمایش ایستگاه نشان داده می‌شود، هواپیما را متناسب با مأموریت آن، کنترل و هدایت می‌کند.

در حالت تمام‌خودکار، مختصات جغرافیایی نقاط از پیش تعیین شده و مسیر پرواز توسط کاربر از طریق ایستگاه کنترل زمینی در حافظه تجهیزات الکترونیکی پهپاد ذخیره شده و هواپیما با استفاده از سامانه GPS و ارتفاع‌سنج می‌تواند مسیر‌های از پیش تعیین شده را طی کند با این توضیح که کاربر در حین پرواز نیز می‌تواند در مسیر پرواز تصحیح مورد نظر فرمانده عملیات را هم اعمال کند؛ بنابراین مهاجر ۴ توانایی فیلمبرداری و عکس‌بردای هوایی، ارسال تصاویر ویدیویی به صورت زنده (امکان ضبط تصاویر در ایستگاه کنترل زمینی)، توانایی برنامه ریزی رفت و برگشت و اجرای مأموریت به صورت رایانه‌ای و خلبان خودکار و ارسال دائم اطلاعات پروازی را دارد.

توانایی ایران در ساخت و استفاده از انواع پهپاد‌ها

این پهپاد می‌تواند در عملیات مراقبت هوایی و شناسایی در قالب عکس‌برداری و تصویربرداری از عمق مواضع دشمن، جنگ الکترونیکی، رله ارتباطی، دیده‌بانی، هدف‌یابی و گرا دادن، کنترل ترافیک، کنترل نوار مرزی به منظور مبارزه با قاچاق، مطالعات هواشناسی، عکس‌برداری جهت تهیه نقشه‌های جغرافیایی و یا دیگر مأموریت‌های مورد استفاده قرار گیرد.

مهاجر ۴ همچنین دارای دوربین جلونگر (FL TV)، دوربین پایین‌نگر (DL TV)، پلتفرم دو درجه آزادی و دوربین عکس‌برداری است.

پس از مرور مطالبی درباره توان پهپادی ایران، نکته‌ای که می‌توان بر آن تأکید کرد، این است که ایران نه‌تنها می‌تواند از انواع پهپاد‌ها استفاده کند، بلکه نشان داده که قادر است پهپاد‌های دشمن را هم حتی اگر از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها برخوردار باشند، شناسایی و منهدم کند.

توانایی ایران در ساخت و استفاده از انواع پهپاد‌ها

انهدام پهپاد‌ پیشرفته آمریکایی با نام Northrop Grumman MQ-۴C Triton (گلوبال هاوک) که خرداد امسال توسط پدافند هوایی سپاه در حریم هوایی کشورمان و بر فراز دریای عمان رخ داد، شاهدی بر این مدعاست.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها