دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

نگاهی به واکنش رسانه‌های خارجی به رحلت امام خمینی(ره)

رحلت امام خمینی(ره) در خردادماه سال 68 پس از چند دهه مبارزه و فعالیت در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و دفاع از کشور در علیه رژیم بعث عراق در رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده ای داشت.
کد خبر: ۲۴۲۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸ - 04June 2017
14خرداد منتشر شود/ نگاهی به واکنش رسانه‌های خارجی به رحلت امام خمینی(ره)به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، به عقیده بسیاری از سیاستمداران و نظریه پردازان، امام خمینی(ره) پدیده انقلاب اسلامی ایران و رهبری امام خمینی(ره) یکی از وقایع بزرگ قرن بیستم به شمار می رود. حرکت امام خمینی(ره) از این نظر که توانست مردم را در برابر قدرت اول کشور که از حمایت غرب و شرق برخوردار بود متحد کرده و مردم را بر حکومت 2500 ساله شاهنشاهی پیروز کند دارای اهمیت است.

پدیده انقلاب اسلامی را می توان پدیده ای کم نظیر و حتی بی نظیر در انقلاب های دنیا دانست. انقلابی که به گفته مقام معظم رهبری بی نام خمینی(ره) در هیچ جای دنیا شناخته شده نیست. به تبع رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز با بازتاب های گسترده ای در رسانه های جهانی همراه بود. در ادامه بخشی از اخبار و گزارش های روزنامه ها و خبرگزاری های جهان در خصوص رحلت امام خمینی(ره) و مراسم تشییع ایشان در 14 خرداد سال 68 آمده است.

لندن، خبرگزاری رویترز 14/3/1368

رادیو تهران روز یکشنبه اعلام کرد آیت الله روح الله خمینی رهبر روحانی ایران حدود دو هفته پس از انجام یک عمل عمده بر روی وی به خاطر ممانعت از خونریزی داخلی درگذشت.

گزارش خبرنگار رادیو آمریکا از مراسم خاکسپاری پیکر حضرت امام

رادیو صدای آمریکا ساعت 21:30 1368/3/16

آیت الله روح الله خمینی رهبر مذهبی ایران امروز به دنبال مراسم تشییع جنازه ای که 10 ساعت طول کشید، دفن شد. یک جمعیت چند میلیونی راهی پایتخت شده بود تا مردی را که آن ها را در انقلاب اسلامی رهبری کرده بود تا آرامگاه ابدیش در کنار کشته شدگان انقلابهمراهی کند.

به گزارش کوتاه خبرنگار صدای آمریکا توجه فرمایید:

سرانجام بعدازظهر امروز آیت الله خمینی در میان صحنه هایی از شور و هیجان بی سابقه همگانی به خاک سپرده به خاک سپرده شد. دریایی از سوگواران خارج از کنترل از جمله هزاران پاسداران انقلاب در زمانیکه جنازه آیت الله از یک تابوت فلزی به قبرش منتقل می شد به روال عزاداری های قشری بر سر می کوفتند، زاری می کردند و خاک بر خود فرو می ریختند. یک گوینده تلویزیونی هنگامی که سربازان جنازه با قطعه های سیمانی می پوشاندند دیوانه وار فریاد کشید «بدن مقدس به خاک سپرده شد».

مراسم تشییع جنازه 10 ساعت پیشتر در مسجد، مصلا و در شمال تهران جایی که جنازه آیت الله در 24 ساعت گذشته به امانت باقی بود آغاز شده بود. عزاداران، نوحه خوان که شمارشان دست کم 2 میلیون تخمین می شد همه راه هایی را که به گورستان در فاصله 35 کیلومتری منتهی می شد بسته بودند و جنازه سرانجام با هلی کوپتر از مسجد خارج شد.

تلویزیون دولتی پیشتر به سبب پاره شدن کفن آیت الله خمینی به دست عزاداران هیجان زده ای که برای دستیابی به یادبودی از رهبر انقلابیشان تلاش می کردند پخش زنده مراسم تشییع جنازه را قطع کرد.

بیت المقدس_یونایتد پرس 1368/3/16

اسرائیل امروز (یکشنبه) اظهار امیدواری کرد رهبری جدید ایران بعد از مرکز آی الله روح الله خمینی موضع خود را نسبت به حقوق بشر و نظر خویش را نسبت به کشورهای غربی بهبود بخشد.

در واکنش به رحلت امام خمینی وزارت امور خارجه اسرائیل گفن: اسرائیل فقط می تواند امیدوار باشد که رهبری آینده ایران موضع مثبت تری نسبت به مسائل حقوق بشر و موضع ایران نسبت به کشورهای غربی و اسرائیل در پیش گیرد. برکناری آیت الله حسنعلی منتظری در 28 مارسگذشته باعث شد تا ایران بعد از مرگ (امام) خمینی هیچگونه وارث سیاسی و روحانی نداشته باشد.

گزارش فرانس پرس در مورد وفات امام خمینی

تهران_خبرگزاری فرانسه_1368/3/16

امام خمینی رهبر انقلاب ایران شب گذشته (شنبه شب) در سن 80 سالگی در پی یک احتضار آرام یازده روز پس از عمل جراحی اش جان سپرد.

در تاریخ 23 ماه مه (2 خرداد) گروه پزشکی مسوول مراقبت از سلامتی آیت الله خمینی با انتشار اولین بیانیه خود فاش کرد که امام پس از خونریزی در دستگاه گوارش خود که دو روز پیش از آن صورت گرفته بود تحت یک عمل جراحی موفقیت آمیز قرار گرفته است.

احمد خمینی پسر امام بلافاصله به ایرانی ها اطمینان داد که جای هیچ گونه نگرانی نیست. علی خامنه ای رئیس جمهوری ایران در همان روز خواستار برگزاری مراسم دعای شکر گزاری شد و چند سازمان از جمله سازمان پرقدرت بنیاد شهید تحت سرپرستی آت الله مهدی کروبی از مومنین دعوت کرد تا در این مراسم شرکت کنند. مراسمی که به نظر می رسید برای تدارک پایانی کمتر خوش بینانه برخلاف آنچه که بیانیه اولیه پزشکان پیش بینی می کرد بوده است.

یک روز پس از این عمل گروهی از نزدیکان امام به ملاقات او رفتند و بنا بر دومین بیانیه امام سریعا به هوش آمده و حال عمومی او به سرعت رو به بهبودی می رفت.

در همان روز چند هزار نفر به مسجد بزرگ بازار تهران رفتند و مراسم متعدد دیگری نیز در سراسر کشور از جمله شهر مقدس قم ترتیب یافت.

در حالی که در هیچ یک از بیانیه ها منشا بیماری امام تصریح نشده بود وضع عمومی رهبر انقلاب ایران به نحو «رضایت بخش» تا روز شنبه 27 ماه مه رو به بهبودی می رفت. در بیانیه ای که روز بعد از آن منتشر شد اذعان شد که امام از یک ناراحتی قلبی رنج می برد. تلویزیون ایران سراسر این 11 روز که پزشکان آن را دوره نقاهت می نامیدند هر شب تصاویری اغلب متاثر کننده از یک مرد شدیدا متاثر از بیماری و عمل جراحی در سن 86 سالگی پخش می کرد.

در این تصاویر که با موزیک متن غم انگیزی پخش شد امام در حال خوردن چند قاشق شربت با بوسیدن نوه اش مشاهده می گردد.

آخرین باری که امام خمینی در انظار عمومی ظاهر شد در ماه مه به مناسبت عید فطر بود. وی چند دقیقه ای بر روی بالکن مسجد جماران واقع در نزدیکی محل اقامت خود به همراه پسرش احمد همراهان چهار ساله اش و چند از نزدیکان خود ظاهر گردید.

گزارش خبرنگار واشنگتن پست از مراسم تدفین پیکر مطهر حضرت امام

رادیو آمریکا_ساعت 20:30_1368/3/16

امروز جسد آیت الله خمینی پس از وقفه ای چند ساعته که از هجوم جمعیت سوگوار ناشی می شد در گورستان بهشت زهرا جایی که هزاران قربانی جنگ ایران و عراق مدفونند به خاک سپرده شد.

مراسم امروز در عین حال یادآورد 15 خرداد 26 سال پیش بود، روزی که در پی تظاهرات علیه شاه فقید (امام) خمینی دستگیر شد.

«پاتریک تایلر» خبرنگار روزنامه واشنگتن پست از تهران گزارشی در این زمینه فرستاده. او می نویسد:

جسد آیت الله خمینی پیچیده شده در کفن سفید درون محفظه ای شیشه ای قرار داده شده بود، از سوی صدها هزار مردمی که برای سوگواری و وداع با وی گرد آمده بودند احاطه شده بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، بامداد دیروز به وقت تهران سبل جمعیت شیون کنان که به سر و روی خود می کوبیدند چنان فشرده شده بود که که هشت نفر جان باختند و تعدادی نیز بر اثر فشار و جمعیت مجروح شدند.

به گزارش خبرنگار واشنگتن پست در تهران هنگامی که هلیکوپترها برای بردن اجساد کشته شدگان و مجروحین به محل رسیدند. دولت نیز تعدادی کامیون روانه محل اجتماع مردم ساخته شده بود تا با پاشیدن آب روی جمعیت که از گرمای شدید نیم روز تهران رنج می بردند هیجان را به اوج خود رسانده و از میزان گرما کاسته است.

خیابان های تهران از چند کیلومتری تا جایی که جسد (امام) خمینی بر روی سکویی در آن قرار گرفته بود. بند آمده بود، اما همچنان بر تعداد مردمی که از نقاط دیگر برای آخرین بار به دیدار با رهبر 86 ساله شان روانه روانه محل بودند افزوده شد.

خبرگزاری رسمی ایران در گزارشی گفت: امروز همه راه ها در تهران به مصلا ختم می شود.

پاتریک تایلر در روزنامه واشنگتن پست می نویسد: یک جوان 21 ساله از کارکنان وزارت جنگ با صدایی بغض آلود می گفت چطور می توانم احساساتم را بیان کنم. او سمبل عظمت ملت بود. (امام) خمینی برای من همچون یک پدر بود، این جوان گریان هنگامی که (امام خمینی) در سال 1979 فاتحانه به ایران بازگشت تنها یازده سال داد. او می گفت مسلما کسی نمی تواند جای امام خمینی را برای ما بگیرد.

در همین حال آیت الله ابوالقاسم خزئلی در مصاحبه با یکی از روزنامه تهران گفت: انتخاب علی خامنه ای رئیس جمهور فعلی به جانشینی (امام) خمینی که پس از سه ساعت جلسه محرمانه مجلس خبرگان صورت گرفت تصمیمی مطابق با خواست (امام) خمینی بود.

آیت الله خمینی، علی خامنه ای را به عنوان شخصی لایق برای رهبری خوانده بود. آیت الله ابوالقاسم خزئلی که در جلسه هشت ساعته پس از انتخاب خامنه ای حضور داشت به روزنامه رسالت گفت که آیت الله خمینی در سه مورد مختلف از خامنه ای پنجاه ساله به عنوان جانشین احتمالی خود به نیکی نام برده بود.

تاریخ انتخابات ریاست جمهوری و همه پرسی برای تغییر قانون اساسی نیز برای هشتم ماه اوت حدود دو ماه دیگر تعیین شده است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار