مدیر کل حفظ آثار اردبیل:

عملیات کربلای چهار در اردبیل بازسازی می‌شود

مدیر کل حفظ آثار اردبیل از بازسازی عملیات کربلای چهار به مناسبت هفته دفاع مقدس خبر داد.
کد خبر: ۱۰۱۷۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳ - 21September 2016

عملیات کربلای چهار در اردبیل بازسازی می‌شود

به گزارش دفاع پرس از اردبیل،  نشست خبری مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اردبیل و دبیر ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس استان برگزار شد.

علی واحدی در این نشست خبری از برگزاری برنامه های متنوع و متعدد در طول هفته دفاع مقدس خبر داد و اظهار داشت: از برنامه های شاخص این هفته؛ برپایی نمایشگاه رزمی فرهنگی و بازسازی عملیات کربلای چهار در شورابیل، فضاسازی و سنگرسازی نمادین در سطح شهر و مقابل درب ادارت، مراسم صبحگاه مشترک ارتش، افتتاح نمایشگاه عکس از سوی حفظ آثار، غبار روبی مزار شهدا در آرامستانهای سراسر استان، حضور نیروهای مسلح در نماز جمعه شهرستان ها و سخنرانی فرماندهان نواحی سپاه قبل از خطبه های نماز جمعه، پیاده روی دور دریاچه شورابیل و پخش زنده تلویزیونی آن از شبکه 3 و سیمای سبلان،  نواختن زنگ مدارس با نام شهدای شاخص، همایش دفاع از حرم توسط اتحادیه دانش آموزان، برگزاری همایش فاتحان قله های صبر و انتظار( تجلیل از همسران دوران اسارت آزادگان)، برگزاری یادواره های شهدای فرهنگی ناحیه یک، شهدای یگان دریایی طارق و شهدای عملیات کربلای چهار و سایر برنامه ها خواهد بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اردبیل در ادامه با اشاره به عقب ماندگی استان اردبیل در ایجاد یک مرکز فرهنگی دفاع مقدس در مقایسه با سایر استانها، اظهار داشت: بعد از 50 جلسه برگزار شده با مسئولان عالی قضایی و اجرایی استان، پنج مورد معارض محل احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان اردبیل برطرف شده و مبلغ 14 میلیارد تومان برای احداث آن اختصاص یافته که پیش بینی می شود در سال 96 بخش سازه ای آن اتمام یابد.

واحد مکان احداث مرکز فرهنگی استان را دور دریاچه شوراربیل معرفی کرد و افزود: از مجرب ترین کارشناسان بخش های متعدد برای ایجاد و تکمیل این طرح استفاده خواهد شد طوری که ابتدا و انتهای جنگ و حوادث آن در این نمایشگاه به مردم و نسل جدید منتقل شود.

وی زیربنای مرکز فرهنگی دفاع مقدس در دست احداث را 7440 متر مربع اعلام کرد و گفت: از این مساحت 1320 متر مربع برای گالری دایمی عکسها، 960 متر مربع به منظور بخش اداری و کارگاهها، بخش روایتگری با ظرفیت 100 نفر، آمفی تئاتر با ظرفیت 400 نفر، ایجاد نمادین 8 جزیره با الهام گیری از دفاع مقدس از بخش های متعدد این موزه خواهد بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اردیبل در ادامه و در بخش دیگری از سخنان خود از انتشار 30 جلد کتاب در سال گذشته خبر داد و گفت: این کتاب ها با موضوعات داستانی، شعر، خاطره رزمندگان و زندگی نامه شهدا منتشر شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: برای نخستین بار دایرةالمعارف دفاع مقدس در استان اردبیل تهیه و تدوین میشود که این دایرةالمعارف دفاع مقدس استان به همت سردار دوران دفاع مقدس مصطفی اکبری و با مدیریت دیگر چهرههای شاخص و سرداران دفاع مقدس در قالب کار گروهی تعریف شده تهیه و تدوین میشود.

واحد افزود:  بیش از 85 مدخل برای این دایرةالمعارف تعریف کردیم و امیدواریم به سرعت کار تهیه و تدوین دایرةالمعارف که از ابتدای امسال آغاز شده انجام شود و به نتیجه برسد.

واحد در مورد یادمان شهدای دوران دفاع مقدس گفت: استان اردبیل میزبان 64 شهید گمنام در 26 نقطه استان است که تدفین، تشییع و خاکسپاری آنها انجام شده است.

وی با بیان اینکه در اکثر شهرها نظیر بیلهسوار، مشگینشهر، نیر، کلور، گرمی و ... این یادمانها آغاز شده و تعدادی از آنها به بهرهبرداری رسیده است، گفت: در دیگر شهرها نیز با پیشرفت 55 درصد این یادمان شهدا در حال احداث است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اردبیل به کلنگزنی احداث یادمان شهدا در جعفرآباد، انگوت و اصلاندوز اشاره کرد و گفت: در همه شهرهایی که میزبان شهدای گمنام بودند عملیات ساخت با پیشرفت 30 تا 70 درصد در حال انجام است.

واحد یادآور شد: برای تکمیل این پروژه 150 میلیون تومان اعتبار نیاز است تا این پروژهها تکمیل و به بهرهبرداری برسد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار