علی برجی:

نهادها به وظیفه خود در قبال تئاتر دفاع مقدس عمل کنند

کارگردان نمایش «جهشه» گفت: نهادهای فرهنگی باید بیشتر از تئاترهای دفاع مقدسی حمایت کنند، در غیر این صورت فضای هجوم فرهنگی فراهم‌تر می‌شود.
کد خبر: ۹۸۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱ - 01September 2016

نهادها به وظیفه خود در قبال تئاتر دفاع مقدس عمل کنند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، علی برجی، کارگردان نمایش «جهشه» با بیان این مطلب که تا امروز استقبال خوبی از این نمایش که اثری «ضد جنگ» است شده به خبرنگار مهر گفت: «جهشه» یک نمایش ضد جنگ است و یکی از جذابیت هایش همین است که یک تعداد آدم معمولی که زندگی شان را در یکی از محله های خرمشهر می کنند مورد هجوم کشور بیگانه قرار می گیرند و ناگهان جان و مالشان در معرض خطر قرار می گیرد و برای نجات آن منتظر یکی از بستگانشان هستند که وانت باری دارد و باری را به مشهد برده است.

وی ادامه داد: همه منتظر هستند این فرد با وانتش بیاید و آنها را از شهر ببرد اما بعد از بازگشت، نادر(صاحب وانت بار) می بیند ۵۰ نفر از بستگانش منتظر او و یک وانتی هستند که نمی تواند اینهمه آدم را جا به جا کند. اینجاست که خشونت جنگ خودش را زیر پوسته یک موقعیت طنز تلخ نشان می دهد.

برجی با بیان اینکه تا به حال ۷ اثر در عرصه دفاع مقدس را کارگردانی کرده است اما هیچ کدامشان در این سبک و سیاق نبوده درباره جذابیت های متنی که توسط مرتضی شاه کرم نوشته شده و او به صحنه برده نیز گفت: من کار کردن در عرصه دفاع مقدس را جزو افتخاراتم می دانم. برای من این متن به جهت ضد جنگ بودنش جذاب بود. دومین نکته این بود که بسیار متن قابل لمسی است.

وی ادامه داد: به گمان من واقعیت جنگ از هر جهت بد است. در هر کشوری که جنگ رخ می دهد کسانی که قربانی می شوند باید مورد توجه هنرمندان قرار بگیرند. جنگ ویرانی و آوارگی به همراه می آورد. حالا گاهی ممکن است کسانی مورد هجوم کشوری بیگانه قرار بگیرند مانند آن ۸ سال که کشور ما مورد هجوم قرار گفت. یک موقعی هم جنگ های داخلی رخ می دهد که این اتفاق تاسف بارتر است. در این شکل یک جهلی باعث آوارگی عده ای دیگر می شود. مثل اتفاقی که این روزها شاهد هستیم و جهل گروهی به اسم داعش بر سر عده ای از مردم فرود آمده است. برای من در این نمایش بیان یک موقعیت ساده از مردمی که قربانی جنگ هستند مطرح بود و درست است که نمایش زمان و مکان مشخصی دارد اما هدف گیری اش کلیت جنگ است.

او در پاسخ به اینکه برای اجرا و کارگردانی چه شیوه ای را برای این نمایش پر بازیگر انتخاب کردید، عنوان کرد: کار ما ۲۰ بازیگر دارد که در برخی صحنه ها تعداد زیادی از آنها همزمان حضور دارند و به اصطلاح ما تئاتری ها «پیتر بروک»ی کار کردیم. بعد بحث بودجه هم به میان آمد و بر این موضوع بیشتر صحه گذاشت. شاید پیتر بروک هم همین مشکل بودجه را داشت که به سمت تئاتر بی چیز رفت. به هر حال ابزار نمایش ما ساده است. یک تعداد ابزار ساده و پرده سفیدی که ویدئوهایی روی آن نمایش داده می شود و یک چسب سفید کاغذی که موقعیت مکانی را مرزبندی می کند.

وی درباره بودجه نمایش نیز گفت: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس ۱۲ میلیون تومان بودجه برای ۲۰ اجرا در اختیار گروه ما قرار داد. از این مبلغ ۲ میلیون تومان را به تماشاخانه سرو دادیم و ۱۰ میلیون ماند و یک گروه سی نفره و بحث تبلیغات نمایش. من همین جا از این انجمن تشکر می کنم که همین حمایت را از تئاترهای دفاع مقدسی می کند اما امیدوارم این حمایت از طرف دیگر نهادهایی که در این زمینه مسئول هستند نیز صورت بگیرد تا آثار فاخری به صحنه بیاید چون اگر از این آثار حمایت نشود مورد هجوم فرهنگ غرب قرار می گیریم.

نمایش «جهشه» نوشته مرتضی شاه کرم و به کارگردانی علی برجی و حضور بازیگرانی چون محمدعلی حسینعلی پور، سهیلا هادی زاده، بهناز پورفلاح، روزبه اختری، شادی امیری، اکبر مددی مهر، بهناز نجفی، امین مؤذن، پرستو آراسته، مهرناز احدیان، بهرام کاظمی، سیروس سپهری، علی غلامی، افشین واعظی، شیرین صنعتگر، المیرا معظمی، سمانه حبیب پور، نگار محمدی تا نیمه شهریور روی صحنه است.

مجری طرح این نمایش موسسه فرهنگی هنری هلیا فیلم است و در تماشاخانه سرو به نشانی میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، ابتدای خیابان شهید فلاح پور، پلاک ۱ اجرا می شود.

منبع: مهر
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار