سردار زاهدیان در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع پرس عنوان کرد؛

ناامن کردن بیابان‌ برای قاچاقچیان توسط پهپاد/ در شرایطی نیستیم که حکم اعدام قاچاقچیان را نادیده بگیریم

سردار محمدمسعود زاهدیان که چندماهی است بر کرسی ریاست پلیس مبارزه با مواد مخدر نشسته است در اولین مصاحبه رسانه‌ای خود روبه‌روی خبرنگار دفاع مقدس نشست تا پاسخگوی سوالات این خبرگزاری در ابعاد پیچیده مقوله اعتیاد در جامعه باشد.
کد خبر: ۹۶۷۹۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷ - 21August 2016

ناامن کردن بیابان‌ برای قاچاقچیان توسط پهپاد/ در شرایطی نیستیم که حکم اعدام قاچاقچیان را نادیده بگیریم

گروه اجتماعی دفاع پرس: سردار محمد مسعود زاهدیان که چندماهی است بر کرسی ریاست پلیس مبارزه با مواد مخدر نشسته است در اولین مصاحبه رسانهای خود روبهروی خبرنگار دفاع مقدس نشست تا پاسخگوی سوالات این خبرگزاری در ابعاد پیچیده مقوله اعتیاد در جامعه باشد. وی بر این باور است که رویکرد جهادی در برخورد با مقوله اعتیاد باید ایجاد شود و دستگاهها به دنبال پول و بودجه نباشند.

زاهدیان میگوید پلیس با تمام توان و با استفاده از تمام ظرفیتها برخورد با مقوله مواد مخدر را از نقطه ورود در دستور کار قرار داده و در این راه از ابزارهای لازم بهره میبرد.

در زیر ماحصل یک ساعت گفتوگوی دفاع پرس با رئیس جدید پلیس مبارزه با مواد مخدر را میخوانید.

دفاع پرس: ما در کنار بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر در جهان قرار داریم. این موضوع تا چه میزان برای کشور چالشآفرین بوده است؟

همانطور که گفتید جمهوری اسلامی ایران در مجاورت بزرگترین تولید کننده مواد مخدر قرار دارد و همین باعث شده مسیر سنتی بالکان و منطقه استراتژیک ترانزیت مواد مخدر برای کشور ما به تهدیدی جدی تبدیل شود به نحوی که گروههای مختلف به دنبال انتقال مواد مخدر از ایران به اروپا؛ با بهرهگیری از روشهای مختلف باشند.

کشور ما متاثر از وضعیت تولید در افغانستان آسیبهای زیادی را متحمل شده است که بخشی از این آسیبها مربوط به از بین رفتن نیروی انسانی در کشور به دلیل استفاده از مواد مخدر  و دیگری از دست دادن نیروهای خدوم که در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار گرفتند و به همین واسطه به شهادت رسیدند، است.

از سوی دیگر افغانستان و پاکستان هیچ نظارتی بر مرزهای خود ندارند بر همین اساس برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور پروژه انسداد مرز در دستور کار قرار گرفت که به لحاظ حجم و گستردگی کار هزینههای قابل توجهی به کشور تحمیل شد. بیثباتی در کشورهای افغانستان و پاکستان باعث شده یکجانبه امنیت مرزها را تامین و کنترل کنیم تا مواد مخدر و حرکتهای تروریستی به مرزهای ما صدمهای وارد نکند.

دفاع پرس: به موضوع خوبی اشاره کردید. کنترل یک طرفه مرز و پروژه انسداد مرز که چند سالی است در دستور کار ناجا قرار گرفته . هنوز خبرهای خوشی در زمینه انسداد مرز به گوش نرسیده است هم اکنون وضعیت در این پروژه به چه شکل است؟

انسداد مرز پروژهای بود که  از سنوات قبل دنبال شد و اقدامات بینظری برای عملیاتی شدن آن صورت گرفت. این را به جرات باید گفت که با رشادتهای مرزبانان ناجا و کمکهایی که دولت در سنوات مختلف داشته؛ بخش عمده مرزهای شرقی کشور مسدود شدند و امروز تنها نقاط کوچکی به خاطر مشکلات جغرافیایی و هزینههای بالای اجرای پروژه هنوز مسدود نشدهاند.

انسداد این بخشها نیز به مرور و در برنامههای سنواتی گنجانده شده که امیدواریم در آینده نزدیک انسداد صد درصدی شکل بگیرد. این را باید متذکر شوم  که اخیرا در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر مقرر شد بخشی از اعتبارات مورد نیاز این پروژه تامین شود. البته رقم تصویب شده خیلی ناچیز است و کار گستردهای را در پیش رو داریم.

دفاع پرس: رقم تصویب شده چقدر است؟

70 میلیارد تومان تصویب شد که ما بیش از اینها نیاز داریم. امیدواریم کسری این اعتبارات هم تامین شود و به سرعت در دسترس قرار گیرد تا کار زودتر پیش برود. این نکته قابل ذکر است که مرزبانان ما با همه تنگناهای مالی موجود با پوششهایی که ایجاد کردند و کار حجیمی که دنبال میکنند سعیشان بر این است که کمترین آسیب به کشور وارد شود و مانعی جدی در برابر تردد اشرار و قاچاقچیان مسلح مواد مخدر ایجاد کنند.

دفاع پرس: پس با توجه به صحبت خودتان، تنها نقاط باقی مانده در پروژه انسداد مرز  نقاط صعب العبور هستند. چند درصد از پروژه یا به عبارت بهتر چند کیلومتر مربوط به نقاط صعب العبور است؟

آمارها از حدود 300 کیلومتر نقاط صعب العبور در مناطق مرزی حکایت میکنند. این 300 کیلومتر از نظر جغرافیایی خشن و سخت است و کار و هزینه زیاد میبرد.

دفاع پرس: ضرورت نمیبینید در این بخش برای تسریع در امور از بودجه دفاعی کشور استفاده کنید؟

بالاخره همه اینها در پروسههای مختلف بررسی شده و پیگیری میشود و در جای خود ردهها و سازمانهایی که مسئول هستند پیگیری همین موضوع مطرح شده از سوی شما هستند. اما مشکلات اعتباری، کاهش درآمدهای نفتی، عدم جذب به موقع اعتبارات و مواردی از این دست از جمله مشکلات پیش روی ما هستند. امیدواریم که این بودجهها نیز در نظر گرفته شود.

دفاع پرس: کشورهای غربی خصوصا سازمان ملل ادعا دارند که در مقوله مبارزه با مواد مخدر عظمی جدی دارند ولی در عمل چیز دیگری از آنها به ثبت میرسد و خروجی از حمایت آنها مشاهده نمیشود. به نظر شما چرا عملا این کشورها پای کار نمیآیند و هزینه واقعی برای مبارزه را نمیپردازند؟

باید ببینیم که در سنوات گذشته چه تغییری در تولید افغانستان صورت گرفته است. ما وقتی میبینیم بعد از حضور نیروهای غربی در افغانستان میزان تولید مواد مخدر در این کشور چند برابر شده باید تعجب کرد و این سوال را مطرح کرد که چرا این روند ایجاد شده است؟

در پس شعارهای سازمانهای بینالمللی و بعضی از کشورها که مسئولیت مبارزه با مواد مخدر را دارند میبینیم که هزینههای مبارزه با مواد مخدر آنها رقمهای بسیار سنگینی است اما باید ببینیم چقدر از این پول مستقیما صرف مبارزه با مواد مخدر میشود. این موضوع قابل تحمل است.

در برخی از پروژهها در حیطه پشتیبانی از اقدامات مبارزهای جمهوری اسلامی با آنها به صورت مشترک کار کردیم، بسیاری از این هزینهها و ارقام اعتبارات صرف هزینههای کارشناسان خودشان میشد؛ یعنی آنچیز که بابت حقوق خودشان برداشت کردند بسیار بالاتر از آنچیزی بود که برای تامین اجناس و کالا به جمهوری اسلامی اختصاص دادند.

اخیرا هم تقریبا این کمکها خیلی کاهش پیدا کرده که جای تامل دارد.

دفاع پرس: آیا پیگیری از سوی ایران انجام شده است تا این کمکها زنده شود و یا افزایش پیدا کند؟ یا اصولا آنها علاقه مندی در این زمینه دارند؟

پیگیری لازم در این زمینه صورت گرفته است.

ایران به عنوان بزرگترین کشور کاشف مواد مخدر در سطح دنیا شناخته میشود. هیچ کشوری سالانه 620 تن مواد مخدر کشفیات ندارد. بهترین کشور میزان کشفیاتش در سال 40 الی 50 است.

مجاورت با کشور افغانستان تهدیدی به عنوان تنوع ترانزیت مواد مخدر را  در پیش روی ما قرار داده است به طوری که مواد تولیدی افغانستان از طریق مرزهای خاکی و آبی پاکستان وارد کشور ما میشوند. با وجود این هجمه سنگین، ما پا عقب نگذاشتهایم و بیشترین میزان کشفیات را داریم.

کشورهایی که در مسیر ترانزیت مواد قرار دارند و یا خودشان تولید کننده هستند کشفیات قابل ملاحظه ندارند که اینها همه قابل پیگیری است.

البته در این زمینه باید گفت که به نوعی برخی از کشورها درگیر اقتصاد مواد مخدر شدهاند و بخشی از هزینهها و نیازهای مالی خود را از این مسیر تامین میکنند. برخی جاها میبینیم که لابه لای مزارع خشخاش سرباز آمریکایی و انگلیسی به راحتی ایستاده و نظاره گر تولید هستند و برخورد جانانهای با مقوله تولید مواد مخدر نمیکنند.

دفاع پرس: سردار، به تازگی شاهد حضور داعش در افغانستان هستیم. یکی از علاقهمندیهای حضور داعش در عراق و سوریه وجود نفت است؛ یقینا یکی از دلایل حضور داعش در افغانستان را میتوان در درآمد ترانزیت مواد مخدر یافت. آیا در این زمینه داعش را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادهاید؟

مواد مخدر همواره یکی از منابع درآمد جریانات تروریستی است. در غرب کشور گروهکهایی مانند پژاک و پ.ک.ک از مواد مخدر درآمد کسب میکنند. داعش هم به نوعی از این ظرفیت استفاده میکند. وجود بیثباتی و مشکلات امنیتی در افغانستان و عدم وجود نظارت بر مناطق ناامن فضا را برای داعش باز کرده است. ما اخباری در این زمینه شنیدیم و روی این موضوع در حال کار کردن هستیم.

دفاع پرس: مردم خیلی علاقه دارند بدانند سرانجام مواد کشف شده به کجا میرسد.

بخشی از کشفیات صرف تولید داروهای مورد نیاز کشور میشود و بخشی هم که قابلیت استفاده ندارند در مراسمهای مختلف در طول سال امحا میشود. بخشی هم به عنوان ذخایر دارویی مورد نگهداری قرار میگیرد.

دفاع پرس: سردار، کدام یک از استانهای کشور بیشترین ضریب درگیری با مواد مخدر را دارند؟

ما که تولید در کشور نداریم پس موضوع تولید را کنار بگذاریم. ورود مواد مخدر به کشور ما، در استانهای شرقی از جمله خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان مشاهده میشود و از مسیر آبی هرمزگان به واسطه اینکه در مسیر ترانزیت قرار دارد، نقطه ورودی به حساب میآید. بر همین اساس این استانها استانهای اولویتدار ما به حساب میآیند.

این نکته را باید متذکر شوم که در حوزه مبارزه تقریبا حدود 70 درصد کشفیات ما در استانهای کرمان، سیستان و و بلوچستان و  هرمزگان محقق میشود.

در حوزه مواد صنعتی که به صورت آشپزخانههای خانگی فعالیت میکنند استان تهران و برخی از شهرهای غرب کشور به واسطه ناامنی که در کشور عراق و جنوب ترکیه وجود دارد دسترسی آسانی به مواد پیشساز فراهم آمده به همین دلیل برخی در این شهرها به تولید مواد مخدر صنعتی روی آوردهاند.

دفاع پرس: سردار، برنامه برخوردی برای شناسایی و انهدام این آشپزخانهها در دستور کار دارید؟

ما هر روز با موضوعات مربوط به قاچاق مواد مخدر برخورد میکنیم بطوری که روزانه حدود 2000 کیلو کشفیات انواع مواد مخدر داریم. بخش عمده مواد مخدر کشف شده در مناطق شرقی کشور کشف میشود. روزی نیست در استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان همکارانمان کشفیات نداشته باشند و این آمار تسلیمناپدیری پلیس را میرساند. ما به دنبال برخورد با پدیده مواد مخدر در مقطع ورود هستیم تا کمترین میزان مواد مخدر به خاک کشور وارد شود.

آشپزخانههای مواد مخدر هم از این موضوع مستثنی نیستند و به محض دریافت گزارش در مورد این اماکن پلیس با جدیت وارد عمل شده و تبهکاران را به دست قانون میسپارد.

دفاع پرس: با انسداد مرز مواد مخدر جریانش به سمت دریا حرکت کرد بر همین اساس میزان کنترلها در سطح دریا در سالهای اخیر بسیار افزایش یافت. می خواهم بدانم تغییر مسیر جدیدی در ترانزیت مواد مخدر ایجاد شده است؟

نه. همان مسیر دریایی یکی از مسیرهایی است که فعال هست و ما پیشگیریهای لازم را ایجاد کردیم.

دفاع پرس: رصد و کنترل از طریق دریابنی است.

مسئولیت اصلی برخورد در دریا با دریابانی است.

دفاع پرس: آمار دارید ما چه میزان در روز از دریا مورد تهدید قرار میگیریم؟

متغییر است. بسته به شرایط میزان تهدیدات و ترانزیت متفاوت است. اگر شرایط جوی آرامتر باشد میزان کشفیات بیشتر میشود. البته در این بین میزان تولید افغانستان و مسیر انتخابی برای ترانزیت مواد در این مورد موثر است. مسیرها عملا یک پازل پیچیده هستند که باید با اقدامات اطلاعاتی به شناسایی آنها اقدام کرد.

دفاع پرس: آیا کار اطلاعاتی و اشتراک اطلاعات با کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه ترانزیت مواد مخدری که از سمت ایران به کشورهای عربی رفته؛ داشتهاید؟

هیچ وقت از ایران به سمت کشورهای عربی ترانزیت مواد مخدر صورت نگرفته است. ممکن است از آبهای ساحلی و یا دریای عمان و خلیج فارس ترانزیت صورت گرفته باشد.

اگر در این بخش اطلاعاتی به ما رسیده باشد اطلاعات را به کشورهای حاشیه خلیج فارس دادهایم چرا که برخورد با موضوع مواد مخدر را یک مسئولیت جهانی برای خود میدانیم. این تبادل اطلاعات به صورت مستمر با کشورهای امارت، قطر و حتی عربستان صورت گرفته حتی در همین شرایط که عربستان با ما ارتباط ندارد. اخبار را به آنها منعکس کردیم و این را وظیفه خود میدانیم که انسانها آلودگی پیدا نکنند.

دفاع پرس: در اجرای این وظیفه آیا این کشورها خللی ایجاد نکردند؟

بالاخره یک مقداری کج فهمی در برخی از حکام کشورهای خلیج فارس وجود دارد. منافع مردم خودشان را هم جاهایی در نظر نمیگیرند. ما وظیفه خود را انجام میدهیم و در زمینه اطلاعاتی چیزی کم نگذاشتهایم.

دفاع پرس: عربها خیلی علاقه دارند خصوصا در موسم حج بگویند از ایرانیها مواد گرفتهاند آیا تا به حال گزارشی داشتیم از اینکه اعرابی که به ایران میآیند مواد مخدر داشته باشند؟

یک سری مواد خاص کشورهای عربی وجود دارد که در عربستان بسیار مصرف دارد. مواردی بود که کشف شد. خصوصا در سالهای گذشته که کشفیاتی در لنجها و سیستمهای تجاریشان به دست آمد.

دفاع پرس: جناب زاهدیان، آمار متناقضی از تعداد معتادان در کشور وجود دارد. بالاخره چه تعداد معتاد در کشور شمارش شده است؟

با استناد به آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر یک میلیون و 350 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد که البته در پایش بعدی یک میلیون و 600 هزار نفر شمارش شد. این رقم البته چون مربوط به  دو یا سه سال پیش است چندان قابل استناد نیست لذا برنامهای در ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال طرحریزی است تا مجددا آمارگیری در این زمینه انجام شود.

دفاع پرس: آمار در زمینه دانش آموزان معتاد چگونه است؟

در زمینه آمار متاسفانه مبنایی وجود ندارد و هر کس به عنوان کارشناس خودش را معرفی میکند. در جاهایی به صورت غیرمسئولانه مینشینند و بحث میکنند. متاسفانه شاهد هستیم برخی از افراد که دسترسی به اطلاعات صحیح ندارند و یا یک جامعه آماری کوچک پیش رویشان قرار دارد، همین آمار کوچک را به سطح جامعه تعمیم میدهند.

بر خلاف برخی از آمارهای غیر کارشناسی که بعضیها ارائه میدهند آمار در زمینه اعتیاد دانش آموزان زیاد نیست ولی میتوان این مورد را پذیرفت که تعداد زیادی دانشآموز در معرض خطر اعتیاد هستند یعنی در منطقهای زندگی میکنند که ممکن است مورد خطر قرار گیرند.

رقمها و آمار مرتبط به معتادان را باید ستاد مبارزه با مواد مخدر ارائه دهد چرا که آمار و ارقام به دست آمده از سوی این ستاد کارشناسی شده است و ستاد مرجع عالی کشور در این حوزه شناخته میشود.

رسانهها در این حوزه باید دقت داشته باشند؛ در انعکاس آمار باید توجه کنند. مردم حقشان است تا آمار واقعی را بدانند اما آماری که مبنای علمی دارد و مبتنی برحقیقت است.  انعکاس آمار غیر علمی تشویش افکار جامعه و سلب امنیت را به همراه خواهد داشت. به نظر میرسد رسانهها در این حوزه باید توجه لازم را داشته باشند.

دفاع پرس: سردار، گاها اخباری در زمینه مرگ معتادان به دلیل مصرف مواد ناخالص به گوش میرسد در این زمینه توضیحی میفرمایید؟

کسی که مواد مخدر میفروشد برای سلامت مصرف کننده اهمیتی قائل نیست. کاری که این دسته از افراد صورت میدهند صرفا سوداگری مرگ است. اینها دنبال منابع مالی هستند برای همین سلامت فرد برایشان جایگاهی ندارد بلکه تمام تلاششان کسب درآمد ناشمروع است.

با این توضیح کسی که فروشنده مواد مخدر است امکان دارد هر مادهای را به عنوان ناخالصی وارد مخدر کند تا وزن محموله مورد معامله افزایش پیدا کند.

مطمئنا مواد مخدر چه خالص و چه ناخالص به سلامت افراد لطمه میزند. ترکیباتی که به مواد مخدر اضافه میشود در حد بالایی خطر استفاده را افزایش میدهند و مشکلات جسمی و روحی برای مصرف کننده پدید میآورد.

مصرف کنندگان باید توجه داشته باشند که مواد مخدر صرفا سلامت آنها را نشانه گرفته است و ممکن است یک لذت لحظهای داشته باشد اما مسلما خطراتی که برای آنها دارد خطرات جبران ناپذیر است.

دفاع پرس: قرار بود از هواپیماهای نیمه سبک و پهپادها برای رصد و کنترل بیابانها استفاده شود آیا این موضوع عملیاتی شد؟

پلیس از همه ابزارها از جمله پهپادها برای کنترل تمامی مسیرهای ترانیزت مواد مخدر استفاده میکند. استفاده از رادار، سیستمهای نظارت الکترونیکی و دوربینهای حرارتی بخشی از تجهیزات مورد استفاده پلیس در مبارزه با مواد مخدر است که بهرهگیری از پهپادها نیز در این زمره گنجانده میشود. امید به خدا امکانات کنترلی پلیس رو به گسترش است.

ما از همه ابزارها برای نا امن کردن مسیر تردد کاروانهای مواد مخدر استفاده میکنیم.

دفاع پرس: قبل از تحریمها ما مشکلاتی در مورد ورود نماینگرها و استفاده از آنها داشتیم. آیا پس از برجانم این مشکلات رفع شد؟

بعد از برجام هنوز چیز خاصی وارد کشور نشده است و این نمایانگرها هم بخشی از تعهداتی بود که باید بعد از برجام محقق میشد. ما بعد از برجام بازدیدهایی را داشتیم و مواردی را بررسی کردیم ولی هنوز منتج به انتقال و استفاده نشده است.

دفاع پرس: سردار بالاخره قصه جمعآوری و نگهداری معتادان متجاهر به کجا خواهد رسید؟ پلیس میگوید یک هفتهای همه را جمع میکند از سوی دیگر میبینیم به دلیل نبود مکانی خاص برای نگهداری از این معتادان باز آنها به خیابان باز میگردند. قصه نهایتا به کجا خواهد رسید؟

این قصه ساز و کار مشخصی لازم دارد. از لحاظ قانونی وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی مسئول نگهداری، درمان و بازپروری معتادان هستند.

ما در این کار نیاز به یک نگاه انقلابی داریم. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند حرکتها باید جهادی باشد ما در این موضوع نیز باید جهادی کار کنیم و نگاه انقلابی را مد نظر بگیریم. اگر بخواهیم این کار انجام شود نباید بگوییم پول بدهید بعد کار کنیم بلکه باید اول کار کنیم بعد خود به خود اعتبارات تامین شود.

وزیر کشور پشتیبانی لازم را در حوزههای مختلف از ماموریتهای مواد مخدر داشته و به عنوان دبیر کل ستاد تدابیر لازم را ابلاغ کرده و پیگیر جمعآوری معتادان و پاکسازی مناطق آلوده است. اما از همه مهمتر تدابیر ابلاغی مقام معظم رهبری است که ایشان در جلسات مختلف، بحث اعتیاد و مواد مخدر را اولویت برخورد با آسیبهای اجتماعی مطرح کردند.

اینها دستورالعمل کاری ما محسوب میشود که رهبری معظم انقلاب اقدام و عمل در مورد اعتیاد را در اولویتها قرار دادند. همه سازمانها باید بیایند پای کار. ما باید در این بخش نیازها را حداقلی ببینیم تا شرایط لازم برای درمان، نگهداری معتادان و بازپروری ایجاد شود.

در جلسه اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر مقرر شد تا در سال جاری 20 میلیارد تومان برای پاکسازی مناطق آلوده در اختیار دستگاهها قرار گیرد. ما هم آنجا اعلام آمادگی کردیم حداکثر ظرف مدت یک هفته تمامی معتادان متجاهر را جمعآوری خواهیم کرد.

مدتی است که در حال پیگیری همین موضوع هستیم ولی هنوز دستگاهها پای کار نیستند. امیدواریم سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و هم مراجع بالادستی همچون شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و استانها علاوه بر ظرفیتسازی اقدامات خود را دنبال کنند.

جالب است که در برخی از استانها اقدامات خیلی خوبی صورت گرفته است. چند روز پیش در استان آذربایجان شرقی بودیم که مجتمع فوقالعادهای را برای نگهداری معتادان متجاهر تهیه کرده و در آنجا هم درمان و هم حرفهآموزی را سازماندهی کرده بودند. به نظر میرسد شهرهای دیگر باید از این مرکز یاد بگیرند. این ثابت شده است که اگر بخواهیم کار کنیم بدون امکانات هم میشود کار کرد.

دفاع پرس: گاها شنیده میشود شیطنتهایی در مورد تغییر حکم سردستههای مواد مخدر صورت میگیرد. نظر شما در مورد حذف یا بقای حکم اعدام در مورد قاچاقچیان مواد مخدر چیست؟

به نظر من در برخی از مسائل فشارهای بین المللی برای ما خط و مشی تعیین میکنند. ما در شرایطی نیستیم که حکم اعدام را نادیده بگیریم هر چند که در شیوه صدور احکام گاها مشکلاتی وجود دارد.

این تبهکاران که با حجم بالا مواد مخدر به کشور انتقال میدهند و در حقیقت خطرات زیادی را برای جامعه ایجاد میکنند؛ چه در بعد داخلی و چه بعد بین المللی برای کشور مخاطره آفرین هستند. اینها افرادی نیستند که بشود به راحتی از تقصیرشان گذشت ضمن اینکه کشورهای غربی که میگویند اعدام نداریم تبهکاران را در اردوگاههای بسیار سخت نگهداری میکنند و شرایط سنگینی را برای آنها پدید میآورند.

ما با رحمت با متهمان برخورد میکنیم و خیلی شرایط را در زندانها مطلوب کردهایم؛ به طبع حکم اعدام را هم اگر حذف کنیم دیگر زندان هم بازدارنده نیست و مشکلات خاصی در جامعه پدیدار میشود.

نمونه داریم، افرادی که از داخل زندان اقدام به هدایت کاروانهای مواد مخدر کردهاند و همچنان به سوداگری مرگ ادامه دادهاند. در شرایط کشوری که 500 تن مواد مخدر در سال کشفیاتش است حذف اعدام به سلامت جامعه را با خطر رو به رو میکند و مشکلساز خواهد بود.

دفاع پرس: جناب زاهدیان آیا در برخوردهای خود با مقوله اعتیاد رویکرد اجتماعی را نیز در دستور کار قرار دادهاید؟

یکی از موضوعاتی که پلیس مبارزه با مواد مخدر پیگیری میکند بحث استفاده از ظرفیتهای اجتماعی در مبارزه است. یعنی اقدامات سلبی ما جای خود را دارد اما اقدامات ایجابی در این حوزه بسیار مهم است.

ما در مجموعه اقداماتی که امروزه داریم پیگیر ارتقاء جایگاه اجتماعی خود هستیم. رسیدن به این مهم همکاری مردم را میطلبد تا کار پیش برود.

تا کنون مردم با ارسال اخبار و اطلاعات و گزارشها راهگشا و پشتیبان ما بودند و توانستند ما را هدایت کنند. یقینا در حوزههای کنترل و مهار اعتیاد نیز مردم بهترین سفیران سلامتی برای جامعه هستند.

در این حوزه خواهشمان این است که مردم عزیز و غیور ایران دست ما را بگیرند و کمک کنند. ان.جی.یو هایی که فعال هستند و مجموعههایی که در قالب خیریهها و مجموعههای فرهنگی در حوزههای مختلف فعالیت میکنندبه خوبی میتوانند یاری رسان باشند و با استفاده از ظرفیت امر به معروف و نهی از منکر انحرافات را با لحن مناسب و شاخصهای موجود در امر به معروف گوش زد کنند و در کنارش اطلاعات و اخبار را به دست پلیس برسانند.

مطمئنا اگر این فرایند شکل بگیرد روند اقدامات سلبی ما اثربخشی بیشتری خواهد داشت و شرایط بهتری را در جامعه خواهیم دید.

دفاع پرس: مردم از کجا باید بفهمند در محلهشان آشپزخانه صنعتی وجود دارد؟ آیا نشانههای خاصی در این زمینه وجود دارد؟

معمولا آشپزخانهها به صورت خانههای مجردی فعالیت میکنند. احیانا افرادی در قالب زن و شوهر خانهای را اجاره میکنند  اما افراد نامتعارف به خانه اجاره شده تردد دارند که عموما این ترددها در ساعات پایانی شب یا ساعت خلوت صورت میگیرد.

در زمین تبدیل مواد بوی اسید و سرکه غلیظ  به مشام میرسد. همچنین نقل و انتقال بستههای مشکوک نیز یکی دیگر از نشانههای این اشپزخانهها محسوب میشود.

مردم در صورت مواجهه با چنین شرایطی  بهترین کاری که میتوانند بکنند تماس با پلیس است.

گفتوگو از مصطفی خدابخشی

انتهای پیام/ 311

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار