هفته فیلم مقاومت، آبان‌ماه امسال در لبنان برگزار می‌شود

رایزن فرهنگی ایران در لبنان و معاون فرهنگی حزب‌الله از برگزاری هفته فیلم مقاومت در لبنان استقبال کردند و قرار است هفته فیلم مقاومت آبان‌ماه سال جاری در لبنان برگزار شود.
کد خبر: ۹۶۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱ - 17August 2016

هفته فیلم مقاومت، آبان‌ماه امسال در لبنان برگزار می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست مشترک محمد خزاعی دبیر جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با «محمدمهدی شریعتمدار» رایزن فرهنگی ایران در لبنان و «شیخ علی ظاهر» معاون فرهنگی حزبالله روز گذشته در بیروت برگزار شد.

«محمد خزاعی» در این نشست ضمن تشریح ابعاد گسترده برگزاری این دوره جشنواره به اهمیت و ضرورت انتقال تجربه جشنواره مقاومت در دیگر کشورها بهویژه لبنان پرداخت و عنوان کرد: لبنان و حزبالله الگویی زبانزد از نماد مقاومت، پایداری، صبر و استقامت در جهان امروز قلمداد میشوند.

وی ادامه داد: راهبردهای بینالمللی جشنواره مقاومت با توجه به سه دوره تجربه جهانی امسال وسیعتر و جامعتر شده و تلاش کردیم که چتر مفهوم مقاومت را گستردهتر پهن کنیم و خوشبختانه با این نگاه، اکنون ظرفیتی ایجاد شد که بیش از هزار و ۷۰۰ اثر از ۱۰۴ کشور دنیا متقاضی حضور در این رویداد سینمایی شدند.

وی اضافه کرد: امروز منطقه و جهان اسلام مبتلا به طاعونی به نام داعش است که متأسفانه از نام دین مبین اسلام ارتزاق میکند و تبیین این پدیده شوم، بواقع نیازمند روشنگری و آگاهیبخشی است تا جهان و جهانیان بفهمند آنچه امروز به نام داعش و اسلام افراطی در دنیا آشوب، اغتشاش و وحشیگری میکند هیچ نسبتی با اسلام راستین ندارد و محصول اتاق فکرهای استکبار و صهیونیسم بینالملل است.

دبیر جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت از حضور پررنگ فیلمسازان انقلابی منطقه و جوان در این دوره جشنواره مقاومت خبر داد و تصریح کرد: برگزاری جشنوارهای در این سطح بینالمللی از لحاظ موضوعی مانند مقاومت کم سابقه و بیسابقه است و فقط چند جشنواره کوچک داریم که با این نگاه برگزار میشوند.

وی خاطرنشان ساخت: ما باید همانطور که در عرصه سیاسی فعال هستیم جبهه فرهنگی مقاومت را با هدف مقابله با نفوذ و استعمار فرهنگی نیز گسترش دهیم و از آن جایی که گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان امام و رهبری که امروز خیزشگاه جنبشهای مردمی و بیداری اسلامی و ضداستکباری در کشورهای منطقه، و حتی آفریقا شده است، نیاز دارد این گفتمان در قالب جبهه فرهنگی و هنری پیشتاز و صفشکن باشد؛ چرا که فرهنگ جایگاه ویژهای در تغییر منظر مردم دنیا و جوان آن انقلابی و مستقل خواهد داشت.

خزاعی با بیان اینکه دیپلماسی فرهنگی ضرورتش ادامه گسترش فرهنگ مقاومت است، گفت: نباید بگذاریم و غفلت کنیم تا رسانههای وابسته به جریان استکباری با در اختیار داشتن حداکثر امکانات رسانهای و سینمایی واقعیتهای حرکتهای انقلابی و مقاومت را وارونه و به نفع خود تغییر دهند .تحریف جریان اصیل و ریشهای مقاومت در دستور کار فیلمسازی کمپانیهای بزرگ دنیاست و ما نباید از آن غافل شویم و متقابلا باید دست به تولید آثار و اقدامهای انقلابی بزنیم.

دبیرجشنواره مقاومت ازاستقبال گسترده از جریان مقاومت و گستردگی فیلمسازان آگاه و مستقل این حوزه ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: این نوید بسیار خوبی را برای آینده روشن میدهد. جریان فیلمسازان مستقل انقلابی در دنیا در آینده تبدیل به موج تاثیرگذاری خواهد شد که سینمای ایران و منطقه در این فرایند نقش اساسی دارد.

وی معتقد است عدم توجه به مضامین و فیلمسازان مستقل و انقلابی در جشنوارههای برنامهریزی شده از سوی غرب نباید موجب سرخوردگی شود نگاه این فیلمسازان و باورشان در مسیری که انتخاب کردهاند آرمانی است و تلاششان نوعی مجاهدت محسوب میشود.امروز مجاهدان فرهنگی نقششان کمتر از رزمندگانی که در صحنهها و میادین مشغول جنگ هستند بیشتر و تاثیرگذارتر است البته شاید مورد بیمهری قرار گیرند ولی چون آرمانهای آنها متفاوت است قطعا موفقتر خواهند بود.

خزاعی با بیان اینکه جوایز پوشالی جشنوارههای پر زرق و برق با مدیرت اندیشههای استعماری که تلاش در جهت استعمار فرهنگی فیلمسازان ما دارند جز چند جایزه ظاهری و چند دلاری ارزش دیگری ندارد و گذرا و زودگذر است، تصریح کرد: فیلمسازان مقاومت معامله با خدای خود کردهاند و اجر و قربشان و پاداش آنها در جای دیگری لحاظ خواهد شد.

وی اضافه کرد: فیلمساز میتواند به تکامل انسانها کمک کند با تولید و خوراک مناسب فرهنگی به شرط آنکه خود پرورش یافته و تکامل یافته باشد و این میسر نمیشود مگر با تهذیب نفس. امروز هنرمندان هم باید دست به انتخاب بزنند و از این اتفاق عظیم عقب نیفتند؛ اگرچه نمیتوانیم در جبهه مقاومت در عراق و سوریه بجنگیم، ولی باید تلاش کنیم در حوزه فرهنگی مقاومت حضور جدی و تاثیرگذار داشته باشیم.

بر پایه این خبر، شریعتمدار رایزن فرهنگی ایران در لبنان و شیخ علی ظاهر معاون فرهنگی حزبالله از برگزاری هفته فیلم مقاومت در لبنان استقبال کردند و قرار است هفته فیلم مقاومت آبانماه سال جاری در لبنان برگزار شود.

سفر دبیرجشنواره فیلم مقاومت به بیروت علاوه بر شرکت در نشستهای مشترک با تشکلها و مسئولان ذیربط فرهنگی و سینمایی لبنان برای برگزاری باشکوهتر جشنواره، به منظور دعوت حضوری از خانواده شهید عماد مغنیه جهت حضور در جشنواره در تهران صورت گرفت.

دبیرجشنواره مقاومت و مدیر هفتههای فیلم مقاومت همچنین ضمن حضور در روضتالشهیدین، به شهدای مقاومت، شهیدعماد مغنیه، شهید جهاد مغنیه و شهید بدرالدین و سایر شهدا ادای احترام کردند.

گفتنی است چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با شعار "تجلی گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی" به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از 2 تا 9 مهرماه سال جاری در تهران برگزار میشود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار