راهیان نور غرب و شمالغرب-16/

بازی‌دراز؛ محل عشق‌بازی عارفان واقعی در مسیر کربلا

کمی آن سوتر از راه کربلا، ارتفاعات «بازی‌دراز» است؛ ارتفاعاتی که محل عشق‌بازی و رشادت‌های شهدا و رزمندگان بوده است؛ مکانی که شهید بهشتی درباره آن گفت «عرفان واقعی خانقاهش بازی‌دراز است».
کد خبر: ۹۴۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲ - 02August 2016

بازی‌دراز؛ محل عشق‌بازی عارفان واقعی در مسیر کربلا

به گزاش خبرنگار دفاع پرس در جهاد رسانهای شهید رهبر، بازی دراز ارتفاعاتی صعبالعبور و حساس با قلههای بلند و شیبهای تند و بریدگیهای ممتد است؛ که دامنه شمالی آن بر شهرهای سرپل ذهاب، قصرشیرین و همچنین دشت ذهاب، پادگان ابوذر و منطقه ریخک و دامنه جنوبی آن بر محور مواصلاتی گیلانغرب –قصرشیرین، دشت قلعه شاهین و دیره تسلط کامل دارد.

بلندترین قلههای بازیدراز که شامل قلل 1150، 1100 شمالی و جنوبی و 1050 است در شرق این ارتفاعات قرار دارند و هرچه به سمت غرب برویم شیب این ارتفاعات ملایمتر میشود.

در روزهای اول هجوم عراق، شهید محمد بروجردی فرمانده سپاه منطقه 7 برای حفظ این ارتفاعات تعدادی از رزمندگان را روی آن مستقر کرد؛ اما به دلیل نداشتن جاده تدارکاتی و کمبود مهمات و غذا، ارتش بعثی عراق در 15 مهر 1359 این ارتفاعات را اشغال کرد و سپس به منظور بهرهبرداری از مزایای دید و تیر این ارتفاعات صعبالعبور، با انجام فعالیتهای مهندسی شبانهروزی جادهای آسفالت به طول 6 کیلومتر در دامنه جنوبی آن احداث و ضمن استقرار یگانهایی به استعداد یک تیپ و یک گروهان تانک بر روی آن، استحکاماتی نیز برای دیدهبانی ایجاد کرد که بعدها به دیدگاه صدام معروف شد.

برای گرفتن این امتیاز مهم از دشمن و پس از سه ماه شناسایی، قرارگاه مقدم غرب سپاه و ارتش نخستین عملیات نیمه گسترده را در این منطقه در قالب طرح عملیاتی محسن طرح ریزی کردند که یکی از اولین تجربههای بزرگ همکاری مشترک سپاه و ارتش در سایه بی اعتمادی روزافزون به شخص بنی صدر بود که با نام عملیات بازی دراز در 1 اردیبهشت 1360 در 4 محور و در منطقه عملیاتی بازی دراز به وسعت 30 کیلومتر مربع آغاز شد و 7 روز به طول انجامید و طی آن نیروهای خودی و دشمن بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند.


سردار شهید محسن وزوایی با سری باندپیچی شده و جمعی از رزمندگان گردان 9 سپاه در ارتفاعات بازیدراز

دشمن با استفاده از پشتیبانی هوایی و جادههای مواصلاتی، یگانهای خود را حمایت میکرد؛ اما رزمندگان از جاده و حمایت هوایی کافی و پشتیبانی آتش محروم بودند؛ در نتیجه نتوانستند روی تمام هدفها مستقر شوند و علیرغم آزادسازی قلل جنوبی بازیدراز شامل 1100، 1050 گچی و شش قله دیگر از 675 تا 795 متر در تثبیت قله 1150 تلاش اصلی و قله 1100 شمالی ناکام ماندند.


سردار شهیدمحسن وزوایی و جمعی از پاسدارن در پادگان ابوذر

عدم آزادسازی بخش شمالی بازیدراز باعث شد تا نیروهای ایران برای کاهش تلفات از بخشی از غرب دشت ذهاب عقبنشینی کنند. سروان حسین ادیبان فرمانده گردان مالک اشتر که در مهار بحران سقز در سال 1358 نقش مهمی ایفا کرده بود پس از بالبرد و فرود شجاعانه در بین قله 1150 و 1100 شمالی به شهادت رسید.


شهید حسین ادیبان

در این عملیات هوانیروز ارتش نیز نقش بهسزایی ایفا کرد؛ که طی آن خلبان دلاور علی اکبر شیرودی به شهادت رسید. در ادامه عملیاتهای محدود سال 1360 و به منظور تکمیل اهداف عملیات بازیدراز، این منطقه بار دیگر مورد بررسی قرار گرفت و قرارگاه مقدم سپاه و ارتش در غرب، اجرای عملیات بازیدراز 2 را در قالب طرح عملیاتی با نام شهید ادبیان، در دستور کار خود قرار داد و منطقه وسیعتری شامل ارتفاعات قراویز، بنه دستک و کوره موش را به محدوده عملیات افزود؛ تا امکان مانور احاطهای برای تسهیل در آزاد =سازی مرتفعترین قله بازیدراز ممکن شود.


مراد بیژنی تنها

این عملیات با شرکت یگانهای سپاه پاسداران و تیپ 3 لشکر 81 زرهی ارتش در 11 شهریور 1360 در سه محور به اجرا درآمد.

اهداف عملیات در محور شمالی، ارتفاعات کوره موش و در محور میانی ارتفاعات بنه دستک و قراویز و در محور جنوبی قلههای 1150 و 1100 بود.

عملیات پس از پنج روز ادامه داشت و در این مدت بخشی از کوره موش و چند قله قراویز آزاد شد و ارتفاع 1150 چند بار دست به دست شد؛ اما دشمن با 14 بار پاتک سنگین مانع از تثبیت منطقه شد و در نتیجه نیروها به مواضع قبلی بازگشتند. این ارتفاعات در پی عقبنشینی دشمن پس از فتح خرمشهر آزاد شد. آزادسازی ارتفاعات راهبردی و بسیار مهم بازیدراز به سنبلی از شهادت و اقتدار رزمندگان اسلام در جبهه غرب تبدیل شد؛ آنگونه که شهید دکتر بهشتی در وصف این مجاهدت میگوید: «عرفان واقعی خانقاهش بازیدراز است».

اکنون این ارتفاع که محل عروج و رشادتهای رزمندگان بوده، یکی از یادمانهای غرب و شمالغرب کشور است.


حرم شهدای گمنام بازیدراز


فضاسازی یادمان شهدای بازی دراز


از او میپرسم که خسته نشدی این مسیر را پیاده بالا آمدی؟ میگوید چگونه خسته شوم وقتی رزمندگان با ادوات سنگین مسیر صعبالعبور این ارتفاع را طی کردند.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها