رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور:

صحیفه امام راحل چراغ راه انقلاب است/ مردم با نشاط در مسیر امام و انقلاب گام بردارند

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: صحیفه امام راحل به عنوان چراغ راه انقلابیون، باید به عنوان متون درسی تدوین و در کشور ترویج شود تا روح انقلاب در حوزه های علمیه و دانشگاه های کشور بدمد و مردم همچنان با همان شور و نشاط اول، در مسیر راه امام و انقلاب گام بردارند.
کد خبر: ۹۳۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶ - 29July 2016

صحیفه امام راحل چراغ راه انقلاب است/ مردم با نشاط در مسیر امام و انقلاب گام بردارند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی در آیین بزرگداشت نهمین سالگرد ارتحال آیت الله مشکینی و سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه قم افزود: کسانی که می خواهند انقلابی باشند و انقلابی بمانند باید به کتاب بزرگ صحیفه امام راحل مراجعه کنند، مبادا صحیفه به عنوان کارنامه انقلاب اسلامی به فراموشی سپرده شود.


وی تصریح کرد: با همان شور و نشاط اول انقلاب باید راه امام راحل و انقلاب را خوب بشناسند و در مقابل انحراف ها بایستند.


وی با اشاره به فداکاری های امام راحل و شخصیت های بزرگ علمی و اخلاقی مانند آیت الله مشکینی به جامعه خاطرنشان کرد: فرهنگ بشری مدیون چهره ها و شخصیت های فداکاری است که با تلاش و اخلاص، عمر گرانبهای خود را برای تعالی انسانیت به کار گرفته اند و تحولات اجتماعی را رقم زدند.


تقوی گفت: یکی از معماران اصلی و بزرگ تمدن بشری اندیشمندان و فرهیختگان جامعه هستند و نقش آفرینان اندیشمند و اندیشمندان دردمند بیش از آنچه موجبات تحول را در جامعه ایجاد کنند آن را در جان خویش ایجاد کردند.


وی تصریح کرد: در زمان امام در مورد شهید مظلوم بهشتی تعبیر ملت را به کار برد و بشر گاهی چنان بزرگ می شود که به اندازه یک ملت تاثیرگذار خواهد بود.


تقوی اظهار داشت: امام راحل خود یک فرد بود ولی عظمتی به بزرگی یک ملت داشت و امتی را به حرکت درآورد، امام ابتدا خود را از نظر تقوا، علم و عرفان ساخت و بعد جامعه را برای سرنگونی طاغوت به حرکت درآورد.


وی ادامه داد: امام ایران را که به تعبیر آمریکایی ها جزیره ثبات بود را به آتشفشان علیه طاغوت و ظلم تبدیل کرد، امام مردم را عاشورایی و از ابتدا خط انقلاب را مشخص کرد که نهضت ما حسینی است.


وی با اشاره به اینکه شعار «نهضت ما حسینی است»، شناسنامه انقلاب اسلامی است، گفت: مردم حتی در برابر توپ و تانک رژیم صحنه را خالی نکرده و شعار «هیهات من الذله» و «امام اگر فرمان دهد غسل شهادت می کنیم» سر می دادند.


تقوی بیان داشت: شخصیت های بزرگ نیز ارزش ها و آرمان ها را تبیین و در جامعه ترویج کردند و ما نباید اجازه بدهیم این چهره ها و شخصیت ها فراموش شوند ولو اینکه قرن ها از بین ما رفته باشند، ما روی سفره های معنوی آن بزرگان نشسته ایم.


وی ادامه داد :در فراز و فرود زندگی و پیچ و خم مرور زمان شخصیت های فرهنگی و بزرگ نباید فراموش شوند و آنها را به عنوان الگوهای سازنده به نسل جوان معرفی کنیم.


تقوی گفت: یادمان این شخصیت های بزرگ به معنای تقویت ارزش های الهی و انسانی است و شخصیت های متدین، با اخلاص، متقی، زاهد و مجاهد نباید فراموش شوند.


رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه اگر یاران همراهی نکنند حتی اگر شخصیتی مانند علی(ع) باشد 25 سال خانه نشین خواهد شد، افزود: اگر امامی مانند علی(ع) هم باشد ولی یاران و مهاجر و انصار او را مدد نرسانند نمی تواند کاری انجام دهد.


تقوی بیان داشت: حوزه های علمیه قم امروز بر سر سفره شخصیت هایی مانند شیخ انصاری و صاحب جواهر و علامه مجلسی و غیره نشسته اند، بنابراین خدمات بزرگان و شخصیت های تحول آفرین تنها به زمان حیات آنها محدود نمی شود و باید یاد آنها را گرامی بداریم.


وی یاد و خاطره آیت الله مشکینی را گرامی داشت و گفت: مرحوم آیت الله مشکینی یکی از یاران صدیق، مخلص، وفادار وهمراه امام راحل و رهبر معظم انقلاب بود و باید یاد و خاطره ایشان برای همیشه گرامی داشته شود.


آیت الله «علی اکبر فیض» معروف به «مشکینی» در سال 1300 هجری شمسی در روستای «اَلنی» از توابع مشکین شهر (استان اردبیل) چشم به جهان گشود.


وی در درس های خارج فقه و اصول آیات عظام بروجردی(ره) و محقق داماد(ره) شرکت کرد و در نجف اشرف نیز به محضر عالمان و استادان آن دیار شرفیاب شد و در درس خارج امام خمینی(ره) حضور یافت.
آیت الله مشکینی، کتاب های فراوانی در زمینه های گوناگون علوم اسلامی تالیف و منتشر کرد که از جمله می توان به اصطلاح الاصول، مصطلحات الفقه، ازدواج در اسلام، مفتاح الجنان (کتاب دعا تکمیل مصباح المنیر) و قصار الجمل (احادیث کوتاه تحت عناوین لغوی در دو جلد) اشاره کرد.


با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آیت الله مشکینی در مسئولیت های گوناگونی به ایفای نقش پرداخت، از جمله آنها می توان به عضویت در خبرگان تدوین قانون اساسی، ریاست مجلس خبرگان رهبری در سه دوره، امامت جمعه قم با حکم امام خمینی(ره)، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست شورای بازنگری قانون اساسی اشاره کرد.


این عالم در هشتم مرداد 1386 ندای حق را لبیک گفت و به دیدار معبود خود شتافت.
منبع:ایرنا

نظر شما
پربیننده ها