دیباج در نشست رسانه‌ای جشنواره ملی نمادهای شهر:

هدفمان رسیدن به مرحله اجرا در سطح شهر است/ نگاه دینی در سطح شهرها رشد نکرده است

دبیر تخصصی جشنواره ملی نمادهای شهر رضوی گفت: یکی از اهداف جدی ما در این جشنواره این است که آثار از مرحله جشنواره‌ای خارج شود و به مرحله اجرا در سطح شهر برسد.
کد خبر: ۹۱۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸ - 17July 2016

هدفمان رسیدن به مرحله اجرا در سطح شهر است/ نگاه دینی در سطح شهرها رشد نکرده است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، مرتضی گودرزی دبیر تخصصی جشنواره ملی نمادهای شهر رضوی یکشنبه 27 تیرماه، در نشست رسانهای این جشنواره در حوزه هنری گفت: نگاه جشنواره ملی نمادهای شهر رضوی معطوف به فضای شهری است و با توجه به رویکرد جشنواره رضوی که یک نگاه دینی و معنوی را دنبال می کند، طراحی شده است. امیدواریم در این جشنواره در مسیری گام برداریم که مشخصا در عرصه معنویت و معرفی اهل بیت(ع) و خصوصا امام رضا(ع) کار کنیم و هنرهای تجسمی و شهری را بر همین محور قرار دهیم. در عین حال که رویکرد ما معاصرسازی مفاهیم معنوی با زبان معاصر هنر و همچنین استفاده از نیروهای جوان در کنار حضور پیشکسوتها است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: یکی از اهداف جدی ما در این جشنواره مطالعه و جستجوی شیوه ظهور و بروز باورهای دینی با قالب و ساختار معاصر و البته فاخر است. هدف دیگرمان این است که این آثار از مرحله جشنوارهای خارج شود و به مرحله اجرا در سطح شهر برسد. بنا داریم این حرکت به عنوان یک الگو برای کل کشور مطرح شود و تجلی از هنرهای دینی در سطح شهر را ایجاد کند که امروز در شهرهای کشورمان به شدت با کمبود آن رو به رو هستیم.

در ادامه نشست، سید رسول موسوینژادیان مسئول برگزاری دومین جشنواره ملی نمادهای شهری گفت: جشنواره بین المللی امام رضا(ع) گستردهترین جشنواره فرهنگی کشور است؛ که بهصورت همزمان در ۸۰ شهر در جهان برگزار میشود. ما در کنار این جشنواره دو سال است که جشنواره نمادهای ملی رضوی را برگزار میکنیم و دلیل برگزاری آن این بود که ضرورت برگزاری آن را احساس کردهایم.

وی با بیان اینکه آثار منتخب دوره قبل این جشنواره در حال ساخته شدن و نصب در شهر قم هستند، ادامه داد: ما در حال تلاش هستیم تا از ظرفیت نام مبارک امام رضا(ع) برای تولید آثاری استفاده کنیم که بتواند بخشی از نیازهای زیباسازی و اِلمانی شهر را تامین کند. هدف ما تنها معطوف به شهر قم نیست؛ بلکه آمادگی همکاری با دیگر شهرها را نیز داریم.

در ادامه نشست، گودرزی بیان کرد: هر جشنواره ای با توجه به شعار خود نیاز دارد تا در بستری آرام به سمت مطلوب خود حرکت کند. به مرور با بهره گیری از تجربیات به دست آمده و با شیبی ملایم این اتفاق رخ خواهد داد. تاکید ما الگوسازی است. به نظرمان بن بست هایی در آثار و نشانه های دینی در آثار حجمی و شهری دیده می شود که نیاز است هنرمندان را به یک جستجو در بیان شیوه های نو تشویق کرد.

وی گفت: هنوز در کشور ما این نگاه دینی در سطح شهرها رشد نکرده است. با توجه به اینکه ما پیشینه چند قرن هنر اسلامی را داریم اما  از معماری تا همین المان های حجمی در کشورمان کارهای فاخر کمی داریم و باید به سمت شناساندن این المان ها حرکت کنیم.

موسوینژادیان همچنین با بیان اینکه تمام تلاش سازمان فرهنگی هنری و زیباسازی قم این است که آثار منتخب ساخته و در سطح شهر نصب شود از انتشار کتابی از آثار راه یافته به جشنواره خبر داد و گفت: این کتاب در پایان جشنواره منتشر می شود که ما این کتاب را که شامل آثار و شناسنانه هنرمندانش است در اختیار تمام شهرداری ها قرار می دهیم تا در صورت نیاز اگر بخواهند اثری را بسازند با هنرمند آن ارتباط برقرار کنند.

هنرمندان برای ارسال طرح خود به دومین جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی تا ۱۵ مردادماه فرصت دارند تا آثارشان را به نشانی قم، خیابان شهید دلآذر، روبروی منبع آب، بوستان شهدای آذر، سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم ارسال کنند.

اعلام نتایج اولیه ۲۰ مرداد ماه خواهد بود و پس از آن هنرمندان راهیافته به دبیرخانه از ۱۵ تا ۲۰ شهریور فرصت دارند ماکت آثار خود را ارسال کنند و داوری نهایی نیز ۲۰ تا ۲۵ شهریور ماه انجام خواهد شد.

مراسم اختتامیه و اهدای جوایز ۲۹ شهریور ماه خواهد بود و نمایشگاه ماکت آثار و تصاویر آثار ۲۹ شهریور تا ۵ مهرماه برپا خواهد شد. هیات داوران و انتخاب آثار را نیز هنرمندانی چون علی اصغر کفشچیان مقدم، حمید شانس و فرهاد ابراهیمی به عهده دارند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار