معاون وزیر رفاه گفت:

فرهنگ هر جامعه‌ای اساس و پایه رشد و تعالی آن جامعه است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دومین گردهمایی مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانها گفت: فرهنگ هر جامعه‌ای اساس و پایه رشد و تعالی آن جامعه است و هیچ توسعه‌ای به معنی واقعی و کامل در جامعه‌ای تحقق نمی یابد مگر آنکه عنصر فرهنگ را با خود همراه کرده باشد.
کد خبر: ۸۵۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴ - 30May 2016

فرهنگ هر جامعه‌ای اساس و پایه رشد و تعالی آن جامعه است

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، مهندس حیدریان بیان کرد: ایجاد بستر لازم در جهت ارتقاء مؤلفههای فرهنگ کار، خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی و بهره وری، روحیه کارجمعی و تعاون، وجدان کاری، انضباط اجتماعی، مسئولیت پذیری، تعهد، رعایت اخلاق دینی، و... در محیط های کار و تولید کشور شامل واحدهای تولیدی و صنعتی ، تعاونی ها و...) برای جامعه امری حیاتی است.

حیدریان افزود: این حوزه معاونت به اقتضاء وظیفه ذاتی خود مبنی بر سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت و پایش عناصر، رویکرد ها و رفتارهای فرهنگی و اجتماعی مخاطبین در حوزه های تحت پوشش، منشور و سند راهبردی فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در راستای توجه به امر فرهنگ در انجام ماموریت های آن تهیه و تدوین کرد.

وی تصریح کرد: بدون تردید فرهنگ هر جامعه اساس و پایه رشد و تعالی آن جامعه است و هیچ توسعهای به معنی واقعی و کامل در جامعهای تحقق نمی یابد مگر آنکه عنصر فرهنگ را با خود همراه کرده باشد.

حیدریان افزود: امکان عملی و منطقی تفکیک عنصر فرهنگی از دیگر ابعاد توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز وجود ندارد و جامعهای که طرحوارههای توسعه مورد نظر خود را بدون لحاظ نقش حیاتی فرهنگ تدارک دیده است، قطعاً موقعیت لازم را در امر توسعه به دست نیاورده و نخواهد آورد.

وی در ادامه گفت: در منشور تهیه شده باورها و ارزشهای فرهنگی و اجتماعی وزارت متبوع آورده شده و در سند، علاوه بر تحلیل وضعیت موجود (روندهای اجتماعی و چالشهای پیش رو وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی) جهت حرکت این وزارتخانه بر مبنای سیاستهای کلی نظام در عرصههای فرهنگی و اجتماعی در دو بخش راهبردهای شناختی و موضوعی ترسیم شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که خانواده بزرگ تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سرلوحه قرار دادن رویکردها و راهبردهای ارزشمند این مجموعه در مسیر خدمت و تعالی جامعه سربلند و موفق عمل کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار ضمن تبیین نقش بی بدیل ارتقاء فرهنگ کار در دستیابی به توسعه همه جانبه و پایدار کشور به تشریح طرح خانههای فرهنگ کار پرداخت.

وی اظهار کرد: خانههای فرهنگ کار و تلاش، مراکزی هستند که به منظور رصد مؤلفه های فرهنگ کار و ترویج برنامههای مربوط به آن فعالیت میکنند و زمینهساز ترویج سلامت و فرهنگ کار کشور بوده و به این افق چشم دارند که بتوانند فرآیند ارتقاء فرهنگ کار و اهمیت آن در جامعه را با استفاده از دو نهاد خانواده و آموزش تسهیل نمایند.

حیدریان افزود: ترویج فرهنگ کار از طریق آشنایی نیروهای بالقوه و آتی کار با فضای کار و تلاش، رصد برنامههای فرهنگی و هنری مرتبط با حوزه کار و تلاش، ایجاد شبکههای ارتباطی و اطلاع رسانی بین نخبگان کار و تلاش، ترویج فرهنگ مصرف کالاهای داخلی و کمک در ایجاد فضای بانشاط کاری از جمله وظایف خانههای فرهنگ کار خواهد بود که در شهرکهای صنعتی، کارخانجات بالای 500 کارگر، شهرک های مسکونی ویژه کارگران، استراحتگاه ها و زائرسراهای کارگری تأسیس خواهند شد.

در ادامه حیدریان با ذکر اهمیت مدل سازی و روش سازی ارائه خدمات رفاهی کارگران در واحدهای اقتصادی به بیان جزئیات طرح پرداخت و گفت: شناسایی، استاندارد سازی ، مدل سازی و ترویج ایدههای نوین در ارائه خدمات رفاهی کارگران، علاوه بر قدردانی و ارج نهادن به دقت نظر و تلاش کارگران، موجب فرهنگ سازی و ترغیب مدیران در کارگاهها و بنگاه های اقتصادی خواهد شد.

وی افزود: لذا مدل سازی و روش سازی ارائه خدمات رفاهی کارگران در واحدهای اقتصادی (Modeling welfare of workers - مدل سازی رفاهی کارگران) با اهدافی اعم از شناسایی و معرفی خدمات رفاهی در سه قالب (بی هزینه ‹‹ Without cost ›› – کم هزینه ‹‹ Low cost ›› – هزینه بالا ‹‹ High costs ››) برای واحدهای تولیدی با شرایط اقتصادی متفاوت به جهت ارائه بهترین خدمات رفاهی نسبت به شرایط واحد و تلفیق نگاه آکادمیک و تجربه میدانی در ارائه خدمات رفاهی کارگران و ... در دستور کار اداره کل امور اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است.

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار