روحانی در نشست شورای اجتماعی کشور:

برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اولویت‌بندی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی ضروری است

رییس جمهوری در نشست شورای اجتماعی کشور، پرهیز از موازی کاری برای کاستن از آسیب‌های اجتماعی را ضروری دانست.
کد خبر: ۸۰۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵ - 30April 2016

برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اولویت‌بندی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی ضروری است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این نشست که روز شنبه با حضور همه اعضا در دفتر رییس جمهوری برگزار شد، حاشیه نشینی را یکی از اولویتهای پنجگانه آسیبهای اجتماعی که باید مورد بحث اعضا قرار گیرد، دانست و اظهار داشت: حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ، پدیدهای جهانی است و مواجهه با آن نیازمند مطالعه تجربیات، برنامهها و اقدامات دیگر کشورها است.

رییس شورای اجتماعی کشور، ریشهیابی و حل ریشهای حاشیهنشینی را مستلزم برنامهریزی و اقدامات هماهنگ ملی دانست و گفت: استفاده از ظرفیتها و مشارکت مردمی و سازمانهای مردم نهاد در بخش تجمیع، تملک، احیا و خدمترسانی در بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری، ضروری است.

اعضای شورای اجتماعی در ادامه این نشست، پیشنویس طرح تقسیم کار ملی برای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی را تصویب کردند و مقرر شد درباره جزئیات آن، در جلسات آتی شورا تصمیم گیری کنند.

در ابتدای این جلسه نیز گزارشی از اقدامات انجام شده در باره ابلاغیه و تأکیدات مقام معظم رهبری در ارتباط با آسیبهای اجتماعی ارائه گردید.

همچنین از میان پنج آسیب اجتماعی اولویتدار شامل اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق، ابتذال، مفاسد اخلاقی و بیکاری، اعضا پس از استماع گزارشهای وزیر راه و شهرسازی، استانداران خراسان رضوی و کرمان، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و معاون برنامهریزی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستگاههای همکار، معین و اصلی را در باب موضوعات اعتیاد، طلاق و حاشیه نشینی مشخص کردند.

وزیر کشور نیز به عنوان قائم مقام رییس و دبیر شورای اجتماعی در ابتدای این جلسه، اقدامات انجام گرفته برای برنامهریزی در سال 1395 را به اطلاع اعضا رساند.

در این جلسه مقرر گردید درباره موضوعات آسیبی مطرح شده همچنان ستادها و شوراهای ذیربط مسئولیتهای اصلی را برعهده داشته باشند و شورای اجتماعی کشور به عنوان سیاستگذار اجرایی و هماهنگ کننده و پیگیر مصوبات در حوزه های ذیربط باشد و چنانچه مصوبات شورای اجتماعی نیازمند سیاستگذاری و تصمیم گیری در حوزه بالاتری باشد، موضوع به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع گردد.

همچنین در این نشست تأکید شد غیر از آسیبهای مطرح شده در جلسه امروز، سایر آسیبهای اجتماعی نیز به بحث و تبادل گذاشته شوند تا با تعیین دستگاههای اصلی و همکار، موضوعات مورد توجه اساسیتر قرار گیرد.

در این جلسه همچنین تصمیمگیری شد که جلسات شورای اجتماعی کشور هر ماه یکبار به ریاست قائم مقام رییس شورا و هر فصل به ریاست رییس جمهوری برگزار شود.

گفتنی است؛رهبر معظم انقلاب امسال برای اولین بار در پیام نوروزی خود از کلید واژه «آسیبهای اجتماعی» استفاده کردند. این مساله بروشنی بیانگر دغدغه ویژه ایشان در این خصوص است.

رهبر انقلاب در سخنرانی استراتژیک خود در خراسان شمالی ضمن آسیبشناسی و علتیابی در زمینه نبود پیشرفت لازم در بخش سبک و فرهنگ زندگی بصراحت بیان میکنند «اگر گفتمانی در زمینه آسیبشناسی و چارهجویی مشکلات موجود در سبک و فرهنگ زندگی بهوجود آید، با توجه به نشاط و استعداد جوانان، حتما درخشندگی ملت ایران در این زمینه نیز، چشم جهانیان را متوجه خود خواهد کرد.»

ایشان در این پیام عنوان میکنند «اگر در مساله اقتصاد کارهای درست و بجا و متقن را انجام دهند، امید این هست که در مسائل دیگر، مثل مسائل اجتماعی، مثل آسیبهای اجتماعی، مثل مسائل اخلاقی، مثل مسائل فرهنگی هم تاثیرگذار باشند.»

براین اساس عمل به فرمایشات رهبری بنابر دغدغه های ایشان میتواند راهگشای راه دولت باشد تا در این مسیر بتواند با موفقیت عمل کند.

براساس این گزارش؛ در جلسه امروز رئیس جمهور (رئیس شورا)، وزیرکشور(نایب رئیس شورا)، وزرای ارشاد،اطلاعات، بهداشت و درمان، علوم و تحقیقات، ورزش وجوانان، تعاون وکار، مسکن وشهرسازی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، فرمانده ناجا، رئیس سازمان بسیج، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، رئیس رسانه ملی، رئیس سازمان تبلیغات، رئیس سازمان زندانها، شهردار تهران ، رئیس کمیته امداد، قائم مقام وزیر کشور دراموراجتماعی (دبیرشورا) حضور داشتند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار