به همت «علی دارابی» روانه بازار شد؛

کتابی درباره بیم‌ها و امیدهای آینده انقلاب اسلامی

«آینده پژوهی انقلاب اسلامی» اولین کتاب کاربردی و تحلیلی این حوزه است که مدت 4 سال توسط «دکتر علی دارابی» نوشته شده است.
کد خبر: ۷۸۱۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۹ - 18April 2016

کتابی درباره بیم‌ها و امیدهای آینده انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «آینده پژوهی انقلاب اسلامی» نوشته «دکترعلی دارابی» در 7 فصل به انضمام جمع بندی و نتیجه گیری و فهرست اعلام در 368 صفحه نوشته شده و توسط انتشارت امیر کبیر به تازگی روانه بازار کتاب شده است.

درباره نویسنده

«دکترعلی دارابی» قائم مقام و معاون پیشین سیمای سازمان صدا و سیما و استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر نام آشنای کشور در حوزه جامعه شناسی سیاسی، ارتباطات و رسانه، انقلاب اسلامی و تاریخ ایران است. از وی تاکنون18 اثر منتشر شده است که از مهمترین آنها باید به جریان شناسی سیاسی در ایران؛ رفتار انتخاباتی ـ الگوها و نظریهها؛ درآمدی بر جامعه شناسی ارتباطات؛ فرهنگ و رسانه و نیز جامعه شناسی انتخابات یازدهم اشاره نمود.

کتاب توسعه سیاسی در جمهوری اسلامی و روش و دانش تحلیل سیاسی دو اثر دیگر از ایشان است که اثر اول در حال تالیف و اثر دوم، زیر چاپ است.

معرفی کتاب

در فصل اول به بیان مفاهیم، ادبیات و کلیات آینده نگری و آینده پژوهی اختصاص دارد.

فصل دوم: به اهمیت و جایگاه آینده پژوهی در جهان بینی اسلامی با تاکید بر دیدگاههای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری میپردازد.

فصی سوم به بررسی تحولات جهان در 30 تا 50 سال پیش رو و تاثیرات آن بر جامعه ایرانی تمرکز دارد.

فصل چهارم: چرایی پیدایش، دستاوردها و چالشها انقلاب اسلامی مورد واکاوی قرار میدهد.

فصل پنجم به مبحث ارتباطات و رسانهها اختصاص دارد، در این فصل به کار ویژه و نقشهای مهم رسانهها و ابعاد مختلف عصر رسانه توجه شده و با تمحض بحث در حوزه رادیو و تلویزیون با اهمیت و نقش رسانه ملی در آینده تحولات ایران و جهان پرداخته شده است.

فصل ششم به حوزه فرهنگ و جامعه و مباحث بنیادین آن پرداخته میشود.

در فصل هفتم نیز به بحث سیاست و بازنمودهای داخلی و خارجی آن اختصاص دارد.

همچنین کتاب دارای سه ضمیمه در سه موضوع است.

ضمیمه1: فرهنگی ـ اجتماعی که در دو محور الف) معضلات و آفتهای فرهنگی ـ اجتماعی و ب) نقاط قوت فرهنگی  اجتماعی

ضمیمه2: سیاسی الف) معضلات و آفتهای سیاسی، ب) نقاط قوت سیاسی

ضمیمه سوم) اقتصادی الف) معضلات و آفتهای اقتصادی، ب) نقاط قوت اقتصادی

همچنین در قسمت انتهای کتاب دو فهرست اعلام «فرهنگ اصطلاحات و واژگان» و «فرهنگ تخصصی نامها» وجود دارد که کتاب را کاربردیتر کرده است.

ضمنا در فهرست منابع و مآخذ مورد استناد نویسنده در سه بخش فارسی، عربی و انگلیسی آورده شده است که میتواند و نوعی کتاب شناسی این حوزه محسوب شود.

کلیت کتاب

چنان که در پشت جلد میخوانیم: « انقلاب اسلامی از جمله بزرگترین رخدادهای قرن بیستم محسوب میگردد که در عرصه داخلی و خارجی آثار، پیامدها و بازتابهای گستردهای داشته است. با توجه به اهمیت این موضوع، بخش زیادی از تالیفات در عرصه داخلی و خارجی به پیدایش و توصیف مختصات و نیز کارنامه انقلاب اسلامی اختصاص یافته است.

کتاب «آینده پژوهی انقلاب اسلامی» در زمره نخستین آثار در حوزه آینده پژوهی و رهیافت آیندهنگر ایران و انقلاب اسلامی است. این کتاب که حدود چهار سال مطالعه و پژوهش نویسنده را شامل میشود به تحولات جهانی در عرصه سیاست، فرهنگ، جامعه، حکمرانی خوب در نیم قرن آینده پرداخته و تاثیر آن تحولات بر ایران و تبیین نسبت آن با انقلاب اسلامی در آینده را مورد واکاوی قرار داده است.»

مخاطبان

چنان که پیداست مخاطب «آینده پژوهی انقلاب اسلامی» تصمیم گیرندگان، سیاستمداران، پژوهشگران، اساتید و طلاب علوم دینی است. اما نثر کتاب چندان پیچیده نیست؛ برای همین عموم مخاطبانی که علاقه مند به مطالعه در این حوزه هستند میتوانند از آن بهره ببرند.

«آینده پژوهی انقلاب اسلامی» به قلم دکترعلی دارابی در 368 صفحه مصور توسط انتشارات امیرکبیر در 1000 نسخه منتشر شده است.

نظر شما
پربیننده ها