برنامه‌هایی که اولاند درباره لبنان در سر دارد

روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به سفر هفته آینده فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه به لبنان نوشت: مانند سال 2012 که اولاند در مسیر عزیمت به عربستان سعودی وارد لبنان شد، هفته آینده نیز قبل از رفتن به عمان در بیروت فرود خواهد آمد.
کد خبر: ۷۷۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶ - 14April 2016

برنامه‌هایی که اولاند درباره لبنان در سر دارد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، بر اساس اظهارات رسمی اعلام شده از سوی فرانسه، اولاند در این سفر حمایت خود از لبنان و ثبات این کشور و پشتیبانی از آن در برابر ورود آوارگان سوری و پیامدهای تحولات منطقه ای بر ضد این کشور را اعلام خواهد کرد.

در سال 2012 نیز وی در دیداری که به صورت شتابزده برنامه ریزی شده بود، بعد از ترور وسام الحسن وارد بیروت شد و تعهد خود را به شکست دادن تلاش ها برای بی ثباتی در لبنان و حمایت از این کشور در برابر سرایت بحران سوریه اعلام کرد.

پس از آن که در اواخر سال گذشته میلادی برای اولین بار محافل رسمی لبنان از سفر اولاند به لبنان خبر دادند، برخی جریان های لبنانی از اهمیت این دیدار و دستاوردهای احتمالی آن در این شرایط حساس منطقه ای برای لبنان مطالب زیادی مطرح کردند، اما باید دید عملاً این دیدار چه چیزی می تواند برای لبنان به دنبال داشته باشد.

اولین شکاف ایجاد شده در دیدار اولاند از بیروت این است که به خلاف تمامی فعالیت های دیپلماتیک فرانسه، این دیدار باز هم در خلأ ریاست جمهوری انجام می شود. فرانسه در سه دوره خلأ ریاست جمهوری در لبنان حتی یک بار موفق نشده حرف آخر را در این پرونده دقیق و پیچیده که عناصر منطقه ای و بین المللی در آن مداخله دارند، بزند. این کشور حتی در زمان ورود به این پرونده باعث پیچیده تر شدن آن نیز شده است.

این در حالی است که خلأ ریاست جمهوری لبنان وارد سومین سال خود شده اما هیچ تلاش بین المللی جدی برای از بین بردن این بحران وجود ندارد. نکته مهم تر این است که اولاند در زمان تماس با سلیمان فرنجیه رئیس جریان المرده بعد از دیدار وی با سعد حریری در پاریس به گونه ای خود را وارد عرصه بحران ریاست جمهوری و اختلافات داخلی لبنانی ها کرد که گویا می خواست نسبت به حل و فصل قریب الوقوع این پرونده به همه تبریک بگوید.

در حالی که محافل فرانسوی در اقدامی دیرهنگام به تازگی اعلام کردند که فرنجیه اجماع لبنانی یا مسیحی را برای خود به دست نخواهد آمد و جریان آزاد ملی و نیروهای لبنانی در برابر او خواهند ایستاد، تا جایی که سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی برای مخالفت با فرنجیه، حمایت خود از کاندیداتوری میشل عون را اعلام کرد.

محافل دیپلماتیک فرانسه همچنین خیلی دیر متوجه شدند که عربستان سعودی نیز از این سازش استقبال نمی کند، به گونه ای که علی عواض العسیری سفیر عربستان در بیروت اخیراً موضع رسمی کشور را اعلام و تأکید کرد که عربستان با کاندیدایی همراه است که بتواند اجماع را به دست بیاورد.

اولاند در برنامه های خود دیدار با رئیس پارلمان و نخست وزیر لبنان را در برنامه خود دارد، این در حالی است که یک منبع مطلع می گوید که فرانسه مناسبات خود با لبنان را منحصر به رفیق حریری نخست وزیر فقید این کشور و پسرش سعد حریری کرده است. این سیاست به ویژه در زمان ژاک شیراک رئیس جمهور اسبق فرانسه آغاز و در دوران ریاست جمهوری نیکولا سارکوزی و فرانسوا اولاند ادامه پیدا کرد.

اولاند اصرار داشت که مناسبات خوبی با سعد حریری داشته باشد و در الیزه از وی پذیرایی کرد. پاریس در این راستا تمامی طرف های دیگر به ویژه مسیحیان را از خود دور و سال ها تنها از طریق خانواده حریری با بیروت ارتباط ایجاد می کرد.

شکاف دوم این است که اولاند در شرایطی به لبنان سفر می کنند که عربستان کمک تسلیحاتی به ارتش لبنان از طریق فرانسه را متوقف کرده است، این در حالی است که کمک های فرانسه از اصل این هدیه نیز در حد پیش بینی ها نبود و تنها 48 موشک میلان به لبنان فرستاده شد که رهبران شبه نظامیان لبنانی در آن زمان با تمسخر می گفتند که در دوره جنگ صدها فروند از این موشک ها را در اختیار داشته اند.

علاوه بر ابهامات و شبهه های زیادی که در مورد این معامله و نقش داخلی فرانسه در آن وجود دارند، اولاند در این سفر چه چیزی از تعهدات خود در حمایت از ارتش و تلاش برای قانع کردن عربستان را عمل خواهد کرد؟ این در حالی است که پاریس پیش از این اعلام کرده که عربستان از او نخواسته روند این معامله را متوقف کند، بلکه تنها خواستار آن شده که مانع از تحویل محتوای این معامله به لبنان شود.

این بدان معناست که کار کارخانه های تسلیحاتی فرانسه ادامه خواهد داشت و از دیدگاه فرانسه عمل به این توافق ها و به راه افتادن کارخانه های تسلیحاتی فرانسه مهم تر از هر موضوع دیگری است، چرا که یکی از بندهای اصلی دیدارهای کاری رئیس جمهور فرانسه و سایر مسئولان این کشور با طرف های خارجی را تشکیل می دهد.

در مورد محتوای این دیدار سؤال های متعددی مطرح است: در حالی که حزب سوسیالیست فرانسه دچار اختلافات داخلی و درگیری با راست گرایان و راست گرایان افراطی شده است، محتوای سفر فرانسوا اولاند به بیروت در سال آخر ریاست جمهوری فرانسه چه می تواند باشد؟ در شرایطی که اولاند آماده ترک الیزه می شود یا لااقل خود را برای یک دوره رقابت های سخت برای رسیدن به ریاست جمهوری آماده می کند، چه تعهداتی می تواند به لبنان بدهد؟

در مورد اوضاع آوارگان سوری، رئیس جمهور فرانسه که می خواهد در این سفر به یکی از اردوگاه های آوارگان در منطقه بقاع برود و از کمک به لبنان در برابر بحران آوارگان سخن می گوید، چطور می تواند به لبنان کمک کند، در شرایطی که اروپا و فرانسه نیز غرق در بحران آوارگان هستند؟

فرانسه چطور می تواند در شرایط کنونی به لبنان کمک کند ، در حالی که هیچ برنامه عملیاتی و جدی برای مبارزه با حملات گروه های افراط گرا ندارد و سرویس های جاسوسی این کشور در برابر ده ها گروهک موجود در خیابان های پاریس ناتوان هستند؟

مهم ترین موضوع در دیدار اولاند از بقاع این است که قرار دادن مناطقی از تعنایل برای اسکان آوارگان سوری و ایجاد اردوگاه های آوارگان در آن تا چه حد با این دیدار مرتبط است؟ این موضوعی است که نگرانی های داخلی در لبنان را به دنبال داشته است.


منبع: تسنیم
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار