مودب :

رسانه ها در آگاهی بخشی تولیدات ادبی کوتاهی نکنند

علی‌محمد مؤدب در پنجمین نشست خبری دوره آفتابگردان ها گفت: رسانه ها در آگاهی بخشی تولیدات ادبی کوتاهی نکنند.
کد خبر: ۷۷۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹ - 11April 2016

رسانه ها در آگاهی بخشی تولیدات ادبی کوتاهی نکنند

به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، نشست خبری پنجمین دوره «شعر جوان انقلاب اسلامی» موسوم به «آفتابگردانها» صبح امروز در مؤسسه شهرستان ادب با حضور علیمحمد مؤدب، محمود اکرامی و میلاد عرفانپور برگزار شد.
علیمحمد مؤدب در ابتدای این نشست گفت: وقتی شعر اولین هنر ما است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب ثروت ملی به شمار میرود باید توجه و حمایت بیشتری از این حوزه کرد تا این ثروت از بین نرود.

وظیفه شاعران ،مدیران و رسانه ها

وی افزود: سه گروه در ترویج و نگهداری این ثروت باید تلاش کنند. یک گروه خود شاعران هستند که باید با جدیت در جهت تربیت و آموزش شعرای جوان و نوجوان قدم بردارند. البته شاعران در این مسیر تلاشهایی داشتهاند که به لطف خدا امروز جدیترین شاعران، شاعران انقلاب اسلامی هستند اما در این مسیر دو گروه  دیگر هستند که در شعر امروز اهمیت دارند. یکی مدیران که باید بسترها را فراهم کنند و دیگری رسانهها که در جایگاه مهمی قرار دارند.
مؤدب گفت: امروز به لطف خدا پنجمین دوره شعر جوان انقلاب اسلامی در حال برگزاری است. امید است مدیران اجرایی در دستگاههای فرهنگی حمایت جدیتر از حوزه شعر به خصوص فعالیت تربیت نیرو که مورد تأیید مقام معظم رهبری نیز بوده داشته باشند.

کم توجهی مسئولان در حوزه ادبیات

 

او اضافه کرد: هدف از برگزاری این دوره ها ایجاد انگیزه و علاقه در نیروهای جوان است ما به عنوان مدیران اجرایی و رسانهای برای تولید ادبی شایسته و فاخر چه کردهایم که جوانان به مطالعه و تمرین ادبی علاقهمند شوند. اگر آگاهی بخشی صورت بگیرد علاقه ایجاد میشود. حتی برای جایزه کتاب سال پوشش خوبی داده نمی شود. وقتی تمام رسانههای مؤثر صوتی و تصویری به ورزش میپردازند چطور میتوان توقع ایجاد علاقه و انگیزه ادبی در جوانان را داشت.

درخواست از رسانه ملی

مؤدب در پایان گفت: خواهش من از رسانه ملی این است که نگاه جدیتر به یک دوره آموزشی ادبی داشته باشد تا جوانان ببینند و نسبت به فرهنگ و ادبیات علاقهمند شوند. امیدوارم رسانهها اهمیت این موضوع را درک کنند.
میلاد عرفانپور مدیر دفتر شعر مؤسسه شهرستان ادب در بخش دیگری از این نشست گفت: دوره آموزشی سالانه شعر جوان انقلاب اسلامی از سال 89 آغاز شده با این نیت که خلأ موجود در پرورش استعدادهای جوان را پر کند تا نسل جوان شعر پربار شود. بنای ما در این دورهها استعدادیابی از سراسر کشور است و ما در این دوره درنحوه داوری به توانایی شعری توجه نمیکنیم بلکه به جنبههای مختلف یک استعداد توجه میشود.

بهترین دوره آفتابگردان ها

این شاعر انقلابی افزود: دوره پنجم آفتابگردانها به گواه داوران آن نیز بهترین دوره آفتابگردانها است در این دوره از 25 استان کشور حضور دارند که افتتاحیه آن اسفندماه با میزبانی از بانوان در کردان کرج آغاز شد و در ادامه برنامههای این دوره از 24 تا 27 فروردین میزبان حدود 40 نفر از شاعران جوان برگزیده در تهران خواهیم بود.

حضور 20 چهره برجسته در پنجمین دوره

عرفانپور یادآور شد: همچنین در این دوره 20 نفر از چهرههای برجسته این کشور به عنوان استاد در این دوره همراه ما خواهند بود.  محمود اکرامی، ناصر فیض، مرتضی امیری اسفندقه، سعید بیابانکی، مصطفی محدثی خراسانی، محمدرضا سنگری، قربان ولیئی، اسماعیل امینی، بیژن ارژن و ... از جمله اساتید این دوره هستند.
محمود اکرامی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به فعالیت مؤسسه شهرستان ادب، گفت: مؤسسه شهرستان ادب برای خدمت به ادبیات و فرهنگ جامعه به نقطه اساسی تولید فرهنگ توجه کرده است. وقتی شعر ثروت ملی باشد تولیدکنندگان، مصرفکنندگان و خدماتدهندگان با آن به عنوان یک ثروت درگیر خواهند شد که مدیران خدمتدهندگان این ثروت هستند و نویسندگان در خط مقدم آن و جامعه نیز مصرفکنندگان این ثروت به شمار میروند.

شهرستان ادب خط مقدم تولید شعر

وی افزود: مدیران و رسانهها واسطه میان مصرفکنندگان و تولیدکنندگان هستند یعنی هم به تولید و هم به مصرف دامن میزنند. مؤسسه شهرستان ادب در خط مقدم تولید شعر است. استعداد یابی، جذب، آموزش و معرفی به جامعه از فعالیتهای این مؤسسه است که به جرأت میتوان گفت هیچ مجموعهای در جامعه این چنین فعالیتی ندارد و اغلب مشغول نمایشگاه و سمینار هستند.
اکرامی در ادامه گفت: شهرستان ادب در تولید ادبیات گامهای مؤثری برداشته و به نظرم بهتر است مدیران بخشی از هزینههایی که برای تیر و تخته نمایشگاه میدهند را صرف تولید و پرورش ادبی کنند که البته سخنم به این معنا نیست که این هزینهها را در اختیار شهرستان ادب بگذارد.
علیمحمد مؤدب در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به آغاز پنجمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی خروجی آن چه بوده است، گفت: کتابهای مجموعه آفتابگردانها منتشر میشود و چهرههای جوان در آن معرفی میشود. همچنین در کنار دوره آفتابگردانها دوره تکمیلی آموزش شعر نیز داریم که شاعران جدی مرحله مقدماتی وارد آن دوره میشوند که در حاشیه اردوها از اعضای دوره تکمیلی دعوت میشود تا در کلاسهای خاص خودشان شرکت کنند و در این دورههای تکمیلی تلاش میشود که شاعران جوان برای ادامه دادن مسیر هدایت شوند که البته یکی از اهداف دوره تکمیلی انتشار کتابهای این شاعران است.
میلاد عرفانپور در تکمیل سخنان مؤدب گفت: در سال گذشته 5 نفر از آفتابگردان ها آثار خود را منتشر کرده اند و هم اکنون 50 نفر در دوره تکمیلی قرار دارند که به مرور به تولید اثر نزدیک میشوند که امیدواریم در سال 95، 10 اثر از اعضای آفتابگردانها منتشر شود البته یادآوری این نکته ضروری است که قرار نیست همه اعضای آفتابگردانها کتاب منتشر کنند بلکه شناسایی و آموزش آنها و اثرگذاری آنها در سطح خود در استانهای دیگر یکی دیگر از اثرات پنهان آفتابگردانها است.

منبع:تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار