گزارش؛

شمارش معکوس برای پرواز نخستین RQ170 ایرانی

بعد از گذشت دو سال از شکار پیشرفته‌ترین پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسدران انقلاب اسلامی، زمزمه‌هایی از نزدیک بودن زمان پرواز نخستین RQ170 ایرانی به گوش می‌رسد.
کد خبر: ۷۵۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۶ - 11December 2013

شمارش معکوس برای پرواز نخستین RQ170 ایرانی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سیزدهم آبانماه 1390 بود که اسم پهپاد RQ170 با انتشار یک خبر حیرتانگیز بر سر زبانها افتاد. خبر حاکی از این بود که "یگانهایی از نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موفق شدند یک فروند پهپاد پیشرفتهی آمریکایی را سالم به زمین بنشانند".

پس از اعلام این خبر شاید کمتر کسی گمان میکرد پاسداران متخصص نیروی هوافضای سپاه بتوانند اطلاعات پیشرفتهترین پرنده بدون سرنشین ایالات متحده را رمزگشایی کنند، اما فرماندهان سپاه نهتنها از رمزگشایی، بلکه از آغاز عملیات مهندسی معکوسی این پرنده خبر دادند. پس از این خبرها بود که زمزمههایی مبنی بر ساخت نسخه ایرانی پهپاد RQ170 شنیده شد.

در آخرین اظهار نظرها پیرامون مهندسی معکوس و ساخت نسخه ایرانی این پهپاد، سردار سرتیپ پاسدار "حسین سلامی" صبح دیروز (سهشنبه) در حاشیه هفتمین کنفرانس علمی فرماندهی و کنترل ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار دفاع مقدس مبنی بر اینکه چه زمانی شاهد پرواز نخستین RQ170 ایرانی خواهیم بود، اظهار داشت: امیدواریم به زودی این اتفاق بیفتد.

سردار سلامی مهندسی معکوس پهپاد RQ170 را کاری بسیار پیچیده دانست و افزود: بخش عمدهای از کار مهندسی معکوس و ساخت نمونه ایرانی این پهپاد انجام شده است؛ اما نمیتوان به طور دقیق تاریخ پرواز آن را مشخص کرد.

شانزدهم آذرماه سال جاری نیز "علاالدین بروجردی" رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان، استادان، کارکنان و برخی مسئولان استانی در دانشگاه آزاد یزد حاضر شده بود، گفت: به زودی جهانیان شاهد پرواز اولین پهپاد RQ170 از نوع ایرانی خواهند بود و متخصصان میگویند تکنولوژی این پهپاد، ما را 20 سال جلو انداخته است.  
 
وی تاکید کرد: سفارت آمریکا پس از اینکه متخصصان ما پهپاد RQ170 آمریکایی را سالم به زمین نشاندند، درخواست دادند تا ایران این هواپیما را پس دهد، ولی ما با اقتدار گفتیم پس نمیدهیم.

سردار سلامی پیش از این نیز در مهرماه امسال اعلام کرده بود تمام حافظهها و کامپیوترهای RQ170 رمزگشایی شده و در آینده نزدیک اخبار خوشی از این پهپاد و بهینهسازیهایی که نیروهای ما بر روی "مدل معکوس شده" آن انجام دادند، اعلام خواهد شد.

سردار "امیرعلی حاجیزاده" فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در مراسم رونمایی از پهپاد "شاهد 129" گفته بود در آیندهای نزدیک RQ170 ایرانی هم پرواز خواهد کرد.



اولین تصاویری که از پهپاد شکار شده منتشر شد

جانور محرمانهی قندهار

پهپاد RQ170 یکی از سریترین پرندههای بدون سرنشین سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) است که در اختیار ارتش این کشور قرار دارد. این پهپاد به صورت گسترده در عملیاتهای جاسوسی و نظامی ایالات متحده در افغانستان بهکارگیری شده است. تصویر پهپاد RQ170  نخستین بار در قندهار دیده شده بود و لذا به "جانور قندهار" معروف شد.

اطلاعات موجود نشان میدهد که این پرندههای بدون سرنشین توسط رادارهای معمولی برد بلند (حتی انواع بسیار پیشرفته آن) قابل رهگیری نیستند و با شرایطی خاص که تقریبا نزدیک به محال است، فقط رادارهای خاص و برد کوتاه توان شناسایی و رهگیری این پهپادها را دارند.

نکته دیگر در مورد این پهپاد، این است که فناوری بهکار رفته در این پهپاد که توسط سپاه شکار شده است، بسیار نزدیک به فناوری و تکنولوژی بهکار رفته در جنگندههای فوق پیشرفته F-35 است؛ جنگندههایی که این روزها یکهتاز عرصه هوایی هستند.


یک فروند RQ170 در پایگاه آمریکا

اگرچه پس از شکار این پهپاد پیشرفته توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مقامات آمریکایی چنین امری را تکذیب کردند، ولی پس از انتشار تصاویر آن توسط سپاه، ناچار شدند این موضوع را بپذیرند.

جاسوس پنهانکار؛ از رمزگشایی تا مهندسی معکوس

در حالیکه آمریکاییها میگفتند این پرندهی پیشرفته غیرقابل نفوذ است، تنها پنج ماه بعد از این شکار بزرگ، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در گفتوگویی درباره آخرین جزئیات دستیابی سپاه به اطلاعات پیشرفتهترین هواپیمای جاسوسی آمریکا RQ170 گفت: اطلاعاتی از این سیستم به دست آمده است و حتی بخشی از اطلاعات این سیستم را هم بازیابی کردهایم که نشان میدهد این پهپاد پیشرفته جاسوسی آمریکا در عملیاتی علیه بن لادن در پاکستان مورد استفاده قرار گرفته است.

وی یک سال بعد، از انجام کاری بزرگ در مجموعه سپاه خبر داد و گفت: تمام اطلاعات RQ170 رمزگشایی شد.

مدتی بعد نیز سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه گفت: تمام حافظهها و کامپیوترهای RQ170  رمزگشایی شده و در آینده نزدیک اخبار خوشی از این پهپاد و بهینهسازیهایی که نیروهای ما بر روی "مدل معکوس شده" آن انجام دادند، اعلام خواهد شد.

پس از اعلام خبر انجام مهندسی معکوس این پرندهی پیشرفته، سردار حاجیزاده نیز در مراسم رونمایی از پهپاد "شاهد 129" با صحه گذاشتن بر صحبتهای سردار سلامی، از به پرواز در آمدن RQ170 ایرانی در آیندهای نزدیک خبر داد.


 RQ170 ساخت ایران

بنابر این گزارش، با توجه به سخنان اخیر جانشین فرمانده کل سپاه و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، شمارش معکوس برای به پرواز در آمدن این پرندهی پنهانکار آغاز شده و باید بهزودی منتظر پرواز نخستین RQ170 ایرانی بود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهدی فتاحی
|
-
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
1
10
خدا قوت مدافعان وطن
فرشاد صادقی
|
-
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
1
8
زنده باد ایران و مرگ بر اسراییل
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار