در ستاد مرکزی راهیان نور کشور؛

نخستین نشست بررسی سیاست های فرهنگی هنری و رسانه ای راهیان نور جنوب برگزار شد

رئیس کمیته فرهنگی راهیان نور گفت: ارتقای سطوح کیفی، برنامه ریزی و تمرکز گرایی در فعالیت‌های فرهنگی وهنری و همچنین انتخاب صحیح محصولات، تولیدات و نظارت بر توزیع آنها با هدف انتقال پیام دفاع مقدس از وظایف اصلی کمیته فرهنگی هنری و رسانه ای راهیان نور می باشد.
کد خبر: ۷۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۰ - 07December 2013

نخستین نشست بررسی سیاست های فرهنگی هنری و رسانه ای راهیان نور جنوب برگزار شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نشست کمیته ی فرهنگی هنری و رسانه ای راهیان نور جنوب با حضور جمعی از نمایندگان وزارت خانه ها، دستگاه های اجرایی کشور، قرارگاه های مرکزی راهیان نور آجا، سپاه و بسیج و ناجا، سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس و روابط عمومی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، سازمان میراث فرهنگی، تبلیغات اسلامی و باغ موزه دفاع مقدس در ستاد مرکزی راهیان نور کشور برگزار شد.

در این نشست سیاست های فرهنگی هنری و رسانه ای راهیان نور جنوب کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

سرهنگ سعید محمدی رئیس کمیته فرهنگی راهیان نور در این نشست، ضمن اشاره به فعالیت فرهنگی صورت گرفته در سال های گذشته و مشارکت دستگاه های اجرایی کشور در برگزاری هرچه بهتر اردوهای راهیان نور، اظهار داشت: ارتقای سطوح کیفی، برنامه ریزی و تمرکز گرایی در فعالیتهای فرهنگی وهنری و همچنین انتخاب صحیح محصولات، تولیدات و نظارت بر توزیع آنها با هدف انتقال پیام دفاع مقدس از وظایف اصلی این کمیته به شمار می آید.

محمدی با اشاره به پراکندگی تولید و توزیع نشریات توسط دستگاه های اجرایی کشور در اردوهای راهیان نور بیان کرد: یکی از موضوعات مطرح شده در سیاستگذاری فرهنگی اردوهای راهیان نور، موضوع طراحی و تولید محتوای نشریات است و باید به مساله تمرکز گرایی و وحدت در تولید و توزیع آن توجه ویژه ای شود.

رئیس کمیته فرهنگی راهیان نور افزود: یکی از این پیشنهادات طراحی و تولید یک ویژه نامه فاخر بعنوان عمل کلی با محوریت ستاد مرکزی راهیان نور و با هدایت شورای سردبیری خواهد بود که اعضای شورای سردبیری آن نمایندگان سپاه، بسیج، ارتش، ناجا، جهاد می باشند که این ویژه نامه در نهایت به شکل انبوه تکثیر و با توزیع مناسب در اختیار کلیه کاروان های راهیان نور قرار می گیرد.

وی ادامه داد: محتوای نشریه در شورای سردبیری مورد بحث قرار می گیرد که باید بگونه ای طراحی و تدوین شود که ذائقه مخاطبین راهیان نور در هر قشری را تأمین کند.

رئیس کمیته ی فرهنگی راهیان نور ضمن اشاره به موضوع توزیع محصولات تصریح کرد: سیاست های توزیع محصولات فرهنگی در سطح عمل کلی در ستاد مرکزی راهیان نور طراحی شده و شبکه ی توزیع این محصولات با محوریت سازمان بسیج و همکاری ارتش، ناجا و جهاد درچهارچوب این سیاست ها انجام خواهد گرفت.

محمدی با اشاره به موضوع برپایی نمایشگاه های محتوایی در مناطق عملیاتی دفاع مقدس ادامه داد: سیاستگذاری این قبیل نمایشگاه ها در دو حوزه ی محتوایی و توزیع محصولات فرهنگی است. برنامه ریزی راه اندازی نمایشگاه های محتوایی با موضوع مرتبط با شعار سال راهیان نور در مناطق یادمانی دفاع مقدس، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیته ی فرهنگی راهیان نور خاطرنشان کرد: باید محل برپایی این نمایشگاه ها در مکان هایی اجرا شود که قابلیت اسکان زائر در آنجا وجود داشته و دارای جذابیت بصری باشد و وقت زائر برای استفاده از فضای یادمان را نگیرد و نیز محصولاتی که در این نمایشگاه ها عرضه می شود، باید متناسب با فضای اردوهای راهیان نور بوده و قبل از عرضه در محل مناطق عملیاتی در شورای سیاستگذاری نمایشگاه های ستاد مرکزی راهیان نور مورد تأیید قرار گیرد.

وی ادامه داد: به منظور مشارکت حداکثری موسسات فعال در تولید محصولات فرهنگی مروج فرهنگ، ایثار و شهادت باید بگونه ای برنامه ریزی شود که این موسسات ظرفیت ها و توانمندی های خود را به شورای سیاست گذاری نمایشگاه های راهیان نور ارائه کرده و همین شورا موظف است از بین محصولات ارسال شده بهترین و با کیفیت ترین را انتخاب کند.

وی در ادامه با اشاره به حوزه تولیدات رسانه ای عنوان داشت :حوزه تولیدات رسانه ای فقط رسانه های تصویری نیست و باید بگونه ای برنامه ریزی شود که تمامی رسانه ها اعم از رسانه های تصویری، مکتوب و رسانه های مجازی وارد عرصه تولید محصول در راهیان نور شود که به این منظور قرارگاه رسانه ای راهیان نور در ستاد مرکزی راهیان نور تشکیل خواهد شد.

رئیس کمیته ی فرهنگی راهیان نور با اشاره به فضاسازی محیطی در یادمان های دفاع مقدس خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه همه مخاطبین راهیان نور امکان دریافت محصولات فرهنگی تولید شده را ندارند؛ ولی همه ی مخاطبین در فضای  تصویر سازی فیزیکی مناطق یادمانی قرار می گیرند، لازم است ضمن توجه به این مساله که نوع صحنه آرایی محیطی مجموعه ی مناطق عملیاتی دفاع مقدس در شکل دهی فضای ذهنی مخاطب نقش بسزایی خواهد داشت، باید فضاسازی محیطی نیز از هرگونه ناهماهنگی تصویری در مناطق عملیاتی و یادمانهای دفاع مقدس جلوگیری شود.

وی در پایان گفت: شورای سیاستگذاری فضاسازی و تبلیغات محیطی مجموعه مناطق عملیاتی دفاع مقدس در ستاد مرکزی راهیان نور تشکیل شده تا راهبردهای اصلی طراحی فضاسازی فیزیکی را ارائه دهد تا مخاطب در طول مسیر بازدید از یادمان ها و مناطق عملیاتی با یک چرخه مناسب و هارمونی تصویری تأثیرگذار مواجه شده و بدیهی است مجموعه های دخیل در امر برگزاری اردوهای راهیان نور در این شورا عضویت خواهند داشت.

لازم به ذکر است؛ دیگر اعضاء شرکت کننده ی در این نشست نیز به بیان دیدگاه ها و نظرات کارشناسی، در حوزه های فرهنگی هنری و رسانه ای اردوهای راهیان نور پرداختند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار