میلاد عرفان پور:

فضای مجازی از دلایل کم‌رونقی محافل ادبی است

میلاد عرفان پور می‌گوید: امروزه با وجود امکاناتی همچون شبکه‌های اجتماعی، کمتر شاعری احساس نیاز می‌کند که در محضر استاد بنشیند و یکی از دلایل کم رونق شدن محافل ادبی نیز همین فضاهای مجازی است.
کد خبر: ۷۱۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵ - 20February 2016

فضای مجازی از دلایل کم‌رونقی محافل ادبی است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، میلاد عرفانپور با بیان اینکه موضوع تاثیر شبکههای اجتماعی و مجازی در شاعران امروز موضوع مهمی است، اظهار کرد: یکی از آسیبهایی که حضور در شبکههای مجازی برای شعر به همراه داشته است، این بوده که تصور شاعر جوان و نوقلم از شعر مطلوب و خواندنی تغییر کرده و به انحراف کشیده شده است. تصور افرادی که تازه وارد عرصه شعر شده اند و در شبکههای مجازی به دنبال شعرهای خوب میگردند، این خواهد بود که شعری که بیشتر بازدید و به اشتراک گذاشته شود و لایک بگیرد، لزوما شعر خوبی است، در حالی که عموما در عالم واقع این گونه اشعار، شعرهایی دسته چندم هستند.

عرفانپور با تاکید بر اینکه عالم شبکههای مجازی با عالم واقعی متفاوت است، عنوان کرد: شعر در شبکههای مجازی برای آن که مخاطب را جذب کند، از اصول دیگری پیروی میکند و شاعران بسیاری نیز در این فضا به دنبال جاذبههای متفاوت برای جذب مخاطبانشان میگردند. در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی بحث بر سر ارزش ادبی و موضوعی اشعار نیست، بلکه ارزش رسانهای و جذب مخاطب در چنین فضاهایی بیشترین اهمیت را دارند.

این شاعر کشورمان با اشاره به اینکه فیلمهای مبتذل همیشه بیش از فیلمهای عمیق و ماندگار مخاطب داشتهاند، گفت: در شعر نیز همینگونه است و فضای مجازی نیز در همین راستا، عموما راه را اشتباه به مخاطب نشان میدهد و الگوهای اشتباه را به مخاطبان معرفی میکند.

به گفته عرفانپور، شبکههای مجازی حضور واقعی شاعران در کارگاهها و جلسات ادبی را مختل کردهاند و ارتباطات شاعران با یکدیگر و شاعران جوان با شاعران پیشکسوت به نسبت گذشته بسیار کم شده است. امروزه با وجود امکاناتی همچون شبکههای اجتماعی، کمتر شاعری احساس نیاز میکند که در محضر استاد بنشیند. یکی از دلایل کم رونق شدن محافل ادبی نیز همین فضاهای مجازی است.

وی خاطرنشان کرد: برای مطالعه و تحقیق بیشتر از آثار مکتوب استفاده میکنم؛ چرا که شبکههای مجازی جامع نیستند و جنبه آموزشی آنها کم است و کیفیت ادبی و عمق پایین تری نسبت به آثار مکتوب دارند. پیشنهاد می کنم مخاطبان، نخست شاعر را از طریق آثار مکتوب و یا محافل ادبی بشناسند و بعد به سراغ آثارش در فضای مجازی بروند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار