همایش اسنادی-5/ اردستانی:

اسناد دفاع مقدس باید در چرخه پژوهش قرار گیرد/ بیش از 2 هزار گزارش درباره عملیات والفجر8 نوشته شد

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: اگر اسناد دفاع مقدس در چرخه تولید نیافتد در آینده می‌تواند مورد استفاده منفی قرار گیرد بنابراین باید اسناد به تولید پژوهش منجر شود.
کد خبر: ۷۰۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷ - 15February 2016

اسناد دفاع مقدس باید در چرخه پژوهش قرار گیرد/ بیش از 2 هزار گزارش درباره عملیات والفجر8 نوشته شد

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، "حسین اردستانی" رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در اولین همایش اسناد دفاع مقدس که صبح امروز در سازمان آرشیو ملی برگزار شد به تاریخ نگاری جنگ اشاره کرد و گفت: از ابتدا تا انتهای جنگ هیچ سازمانی در پی تاریخ نگاری آن نبود و تنها تاریخ نگاران دفتر سیاسی سپاه که بعدها مرکز مطالعات تاریخ جنگ نام گرفت، این کار را انجام دادند.

وی افزود: از معاونت طرح و عملیات، شنود و تدارکات اطلاعات گرفته میشد. صدای فرماندهان قبل از انجام شناساییها و اجرای عملیاتها ضبط و ثبت میشد.

اردستانی ضبط شدن صداها در شرایط غیرعادی و در فضای باز را از مشکلات اسناد صوتی برشمرد و افزود: نوارهای ما نوارهای عادی نیست و اسناد درونی سپاه پاسداران است که تا جایی که میشود باید از آن استفاده کرد.

وی با اشاره به برخی مشکلات سند نگاری در دفاع مقدس تصریح کرد: بسیاری از مطالب قابل ضبط نبود مانند درک راوی از جلسه فرماندهان که شامل مشاهدات میشد.

اردستانی با اشاره به گزارش نگاری عملیاتها به عنوان یکی از موارد ثبت و ضبط توضیح داد: گزارش عملیاتها، روایت مشاهدات تاریخنگارانه راوی بود که چند ماه فرماندهان را همراهی میکرد. این اسناد با رویکرد پژوهش محور تولید میشد. این هزاران نوار و صدها دفترچه و گزارش پژوهش محور است و سند محور نیست.

وی در خصوص اهمیت اسناد دفاع مقدس گفت: اگر این اسناد در چرخه تولید نیافتد در آینده میتواند مورد استفاده منفی قرار گیرد بنابراین باید اسناد به تولید پژوهش منجر شود.

اردستانی بیان داشت: رویکرد پژوهشی در روایت جنگ جمع آوری میدانی توام با ثبت اسناد پژوهشی برای نگارش است که 700 هزار گزارش در دوران دفاع مقدس نوشته شد. راوی در ابتدای کار چندان وارد نبود گاهی به نوشتن 5 صفحه گزارش بسنده میکرد و گاهی این گزارشها به 300 صفحه میرسید.

وی با بیان اینکه در عملیات والفجر 8 بیش از 2 هزار گزارش نوشته شد، افزود: رویکرد تاریخ شفاهی باعث شد راویان حرفهای دقیق را بازگو کنند و سالهای بعد در راهیان نور استفاده شود که سال گذشته کتاب خاصی را برای راویان دفاع مقدس منتشر کردیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار