ناگفته‌های خواندنی از حاج رضوان؛

مغز متفکر نظامی - امنیتی حزب الله چه کرد؟

او معتقد بود درگیری با رژیم اسرائیل، ارتباطی با موازنه قوا ندارد بلکه یک حق، اشغال شده و اشغالگری به موجودیت رسیده؛ لذا در تشریح مواضع عملیاتی‌اش می‌گفت: «این ما هستیم که موازنه‌ها را می‌سازیم و آن را اصلاح می‌کنیم و به علت اختلال موازنه‌ها از مسیر خارج نمی‌شویم.»
کد خبر: ۷۰۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹ - 14February 2016

مغز متفکر نظامی - امنیتی حزب الله چه کرد؟

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، مؤسسه فرهنگی "قاف" وابسته به حزب الله لبنان، اقدام به جمع آوری اخبار، اطلاعات و تصاویر منتشر نشده حاج عماد مغنیه فرمانده جهادی حزب الله لبنان کرده است.

مسؤولیت اصلی این مؤسسه که در سال گذشته تأسیس شده است، انتشار فرهنگ مقاومت و ادبیات آن است و در اقدامات خود بر سیره عملی حاج عماد مغنیه متمرکز شده است.

این مؤسسه بهتازگی اقدام به تهیه مستنداتی از زندگی حاج رضوان در زمان فعالیتهای عملیاتی در داخل و خارج از حزبالله لبنان از دهه 70 قرن گذشته میلادی تا زمان شهادتش در سال 2008 کرده است. مؤسسه مذکور همچنین مجموعه تصاویری را برای اولین بار از شهید مغینه منتشر می کند.

این مؤسسه فرهنگی یک سایت اینترنتی رسمی مختص فرمانده جهادی حزبالله لبنان راهاندازی کرده که روز سهشنبه هفته جاری به مناسبت یادبود شهدای مقاومت آغاز به کار خواهد کرد. این سایت بخشهای زندگینامه و تصاویر و آثار شهید عماد مغنیه و تمامی تولیدات در زمینه وی در ابعاد تبلیغاتی و هنری را منتشر خواهد کرد.

آنچه در این مقاله از نظر شما خواهد گذشت، بخشی از تولیدات این مؤسسه در مورد شهید عماد مغنیه است که عمدتا برای اولین بار مطرح شده است.

خمینیون چه کسانی بودند؟

عماد مغنیه در منطقهای بزرگ شد که همواره از تجاوزهای مستمر اسرائیلیها رنج میبرد، آغاز جوانی مغنیه همراه با آغاز جنگی داخلی در لبنان بود ، وی تحولات سیاسی روزمره کشور را به خوبی دنبال میکرد. شیخ مالک وهبی دوست عماد مغنیه میگوید در حالی که آنها ده سال سن داشتند، عماد مغنیه سعی میکرد با احزاب و تحرکات سیاسی و اسلامی آشنا شود. هنگامی که وی موضوعی را میدید که خوشش نمیآمد، مداخله می کرد و بحث می کرد. او 16 ساله بود که به جنبش فتح پیوست و موفق شد با وجود سن کم  فردی تأثیرگذار در این جنبش شود. در اوایل دهه 80 مغنیه به جنبش اسلامی پیوست. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در سال 1979 و شهادت سید محمدباقر صدر در سال 1980 نقش تعیین کنندهای در این انتخاب داشت. وی به همراه تعدادی از دوستان و برادران خود در تأسیس جنبش جهاد اسلامی مشارکت کرد، چرا که به این اعتقاد رسیده بود که آنها باید قدرت دفاعی برای خود داشته باشند. این قدرت قرار بود در برابر اشغالگری و تجاوزهای اسرائیلیها ایستادگی کند، به همین علت وی شخصاً به همراه برخی دوستان مؤسس این جنبش در درگیری های خلده شرکت داشت. به این ترتیب هستههای مقاومت اسلامی در لبنان شکل گرفت و هنگامی که امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران اعلام جهاد کرد، حزبالله لبنان یکی از عناصر حاضر و فعال در این عرصه بود. 

در آن زمان جوانان حزبالله لبنان "خمینیین" خوانده میشدند. عماد به همراه برادرانش جهاد و فواد جزء این عناصر بودند. آنها همواره تحت تعقیب بودند، مادرشان روایت میکند که بارها به منزل آنها حمله شده بود، اما فرزندان آنها را در داخل منزل پیدا نکرده بودند. با وجود این تهدیدها حاج عماد در مراسم تشییع پیکر شهید جهاد در سال 1984 شرکت کرد، اما در مراسم تشییع پیکر شهید فواد در سال 1994 حاضر نبود تا دست اسرائیلیها به وی نرسد. وی چهار روز بعد از  شهادت فؤاد به دیدار مادرش رفت و به او گفت: به من گفتند که شما خیلی ناراحت شدهاید؟ مادر پاسخ داد: طبعاً. این دومین فرزندم بود [ که شهید شد]. عماد مغنیه گفت: اگر این عدد به سومین شماره برسد چه کار خواهی کرد؟

سالها سپری شد تا اینکه ام عماد خبر شهادت فرزند سوم را شنید، البته شهادت بدون دستاورد نبود، بلکه موفقیتهای بزرگی را در خاطره تاریخ هک کرده بود. دستاوردهایی نظیر آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 و پیروزی در جنگ 33 روزه در سال 2006.

نظر شما
پربیننده ها