راضیه یاسینی «انسان‌شناسی هنر نگارگری» را منتشر کرد

«انسان‌شناسی هنر نگارگری آداب، ابزار و مواد» نوشته سیده راضیه یاسینی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات روانه کتابفروشی‌ها شد.
کد خبر: ۷۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱ - 10February 2016

راضیه یاسینی «انسان‌شناسی هنر نگارگری» را منتشر کرد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «انسانشناسی هنر نگارگری آداب، ابزار و مواد» نوشته سیده راضیه یاسینی منتشر شد. نویسنده در این کتاب سعی کرده با شناخت حکمت آداب و اخلاق مرسوم در فرهنگ هنرهای اسلامی، مبانی اخلاقی و روشی، هنرمندان نگارگر را، هنگام ایجاد اثر و نیز تدارک ابزار و مواد هنری، تحلیل کند.
 
همچنین در این کتاب روشهای عینی و دستورالعملهای آموزشی ساخت ابزار و مواد در نگارگری، مورد پژوهش قرار گرفته تا ارتباط میان مبانی نظری سلوک هنرمندانه نگارگران مسلمان با روشهای عملی یکی از جوانب کار هنری (یعنی ساخت ابزار و مواد) تبیین شود.
 
کتاب پنج فصل دارد که عنوانهای آن به ترتیب عبارتاند از: «تاریخمندی ابزار و مواد هنری»، «تخلق به اخلاق هنرمندی»، «در صفت قلم»، «در صفت لوح» و «در صفت رنگ». ضمیمه کتاب نیز فهرست واژگان ابزار و مواد نگارگری است.
 
نویسنده در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «نگارگری، به مثابه قسمتی از هنر نقاشی، جز جمال معبود نمینگارد، چرا که از هزار نقش نقاشان، نقشی جز دلپذیری نگارش نمییابد. نگارگر هنرمند سالکی است که در این مقام گام نهاده و وادی عشق و معرفت را تا سرحد فنا طی کرده و به حق بقا یافته است. «نگاره» تجلیگاه مشاهدات نگارگر مسلمان از عالم قدس است.»
 
دکتر سیده راضیه یاسینی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است. «تاثیر هنرهای سنتی بر نقاشی معاصر ایران» و «تصویر زن در نگارگری»، نام شماری دیگر از پژوهشهای منتشر شده این محقق هنرهای سنتی ایرانی است.
 
«انسانشناسی هنر نگارگری آداب، ابزار و مواد» نوشته سیده راضیه یاسینی با شمارگان 150 نسخه، 167 صفحه و بهای 22 هزار تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار