یادداشت/ سردار زهدی

درس‌های توقیف متجاوزان امریکایی در خلیج فارس

بررسی سابقۀ تاریخی بازداشت متجاوزان آمریکایی، بیانگر بی‌نظیر بودن این حادثه است چراکه برای هر کشوری حتی تصور چنین اقدام نظامی علیه نیروهای مسلح امریکا، دور از ذهن و مترادف با انتحار است.
کد خبر: ۶۸۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰ - 01February 2016

درس‌های توقیف متجاوزان امریکایی در خلیج فارس

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس ـ سردار یعقوب زهدی معاون مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی در یادداشتی به موضوع بازداشت متجاوزان آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس پرداخت. متن این یادداشت به شرح زیر است:

اقدام شجاعانه پاسداران نیروی دریایی سپاه در توقیف 2 فروند قایق رزمی امریکایی که به حریم آبهای سرزمینی کشورمان وارد شده بودند در نوع خود بی سابقه بود.

این عملیات در شرایط وموقعیتی انجام شد که ناوگان امریکا متشکل از ناو هواپیمابر وچندین رزمناو در فاصلۀ نزدیکی حضور داشتند و پوشش هواییشان نیز برقرار بود.

خط مشی عملیاتی ارتش امریکا ایجاب می کند که در چنین مواقعی بدون درنگ وارد عمل شوند و به هر قیمتی از اسارت افراد جلوگیری و در صورت اسارت نسبت به رهاسازی آنان اقدام نمایند؛ لکن نیروهای آمریکایی با آگاهی از آسیبپذیری ناوهایشان دربرابر واکنش قاطع و شکنندۀ رزمندگان اسلام از هرگونه اقدام نظامی منصرف شدند و به راهکار دیپلماتیک روی آوردند.

بررسی سابقۀ تاریخی، بیانگر بی نظیر بودن این حادثه است؛ چرا که برای هر کشوری حتی تصور چنین اقدام نظامی علیه نیروهای مسلح امریکا، دور از ذهن و مترادف با انتحار است؛ اما مدافعان حریم جمهوری اسلامی ایران  با این عمل خود که به تعبیر فرماندهی معظم کل قوا عالی و بهنگام بود اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را به دنیا نشان دادند و با این حرکت تراز بازدارندگی نظام را ارتقاء دادند؛ تا حاشیهنشینان خلیج فارس که این روزها بزرگتر از اندازۀ دهانشان صحبت میکنند، حساب کار دستشان بیاید.

این موفقیت مدافعان اسلام که تحت عنایت خداوند قادر حاصل گردید پیامدها و دستآوردهای گرانبهایی در عرصههای دفاعی و سیاسی نصیب ملت موحد و مقاوم ایران نمود؛ که جا دارد کارشناسان و استراتژیستها به تحلیل و تبیین آن بپردازند.

اجمالا درحد بضاعت این قلم و محدودۀ یادداشت به نکاتی اشاره میگردد.   

درسهای این حادثه برای امریکا:

 اشرافیت اطلاعاتی  ایران در منطقه دریایی جنوب و رصد کلیه تحرکات به نحوی که «جنبیدن هر پشه عیان در نظر ماست»

آمادگی عملیاتی یگانهای دریائی ایران و واکنش سریع در برابر هرگونه اقدام تهدیدآمیز

قاطعیت و عدم تردید در دفاع مقتدرانه از حاکمیت سرزمینی و منافع ملی

برخورداری از توانمندیهای لازم برای صیانت از اهداف منافع ملی در عرصۀ دریا

توانایی انهدام اهدافی که برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایجاد مخاطره نماید

ناکارآمدی تهدید نظامی در برابر جمهوری اسلامی وحل مسائل از طریق سیاسی

درسهای این حادثه برای ایران:

1- امروزه سطوح تاکتیک و استراتژی بسیار به هم نزدیک شدهاند و اقدامات تاکتیکی میتوانند آثار وپیامدهای استراتژیکی داشته باشند.

2- سرعت، دقت و چالاکی تعیینکنندۀ پیروز میدان میباشد.

3-  اقدام عملیاتی، زمانی مفید و موفقیتآفرین است که بهنگام و بموقع باشد.

4-  کوتاهی خط فرمان بین قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) و خطوط تماس، موجب ابتکار عمل و سرعت اقدام در صحنۀ تاکتیکی میباشد.

5- هماهنگی و وحدت عمل بین بخش دفاعی و دستگاه دیپلماسی بهعنوان مکمل و به ثمر رسانندۀ اقدامات آن، موجب همافزائی و موفقیت میگردد.

6-فرماندهی و مدیریت کارآمد از دیگر عوامل پیروزی میباشد.

سرانجام اینکه ابراز رضایت وخوشنودی رهبری از این اقدام، تداعیکنندۀ اظهارات امام خمینی(ره) در جمع خصوصی فرماندهان سپاه بود که «اگر من جای شما بودم اولین ناو امریکایی را که وارد خلیج فارس شد هدف قرار میدادم.»

نظر شما
پربیننده ها